Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Czy nastąpi odbicie z gospodarczego dna?

Gm. Chełm. Przygotowują konsekwentnie grunt pod „suchy port”

Intensywne przygotowania do utworzenia terminala przeładunkowego w Srebrzyszczu władze gminy prowadzą od jesieni ubiegłego roku. Wszyscy mają nadzieję na to, że te działania przekonają poważne podmioty do tego, że warto, właśnie tutaj, w naszym regionie, pozostawić odpowiednie środki i zainwestować w rozwój działalności gospodarczej. Kolejny etap tego procesu zrealizowano w czasie ostatniej sesji rady gminy.
Gm. Chełm. Przygotowują konsekwentnie grunt pod „suchy port”

Źródło: Gmina Chełm

Przyjęto uchwałę stanowiącą o przystąpieniu do realizacji założeń planistycznych i zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy na ok. 100 ha gruntów. Są to tereny położone w pobliżu linii kolejowych oraz budowanej trasy S12. Szczegółowych wyjaśnień na temat przedmiotowej uchwały udzieliła Elżbieta Mazurek – główny specjalista urzędu do spraw planowania przestrzennego.

- Chodzi oczywiście o obszar położony w obrębie ewidencyjnym Srebrzyszcze. Ten plan dotyczy zamiaru przeznaczenia nieruchomości pod działalność związaną z usługami i produkcją, a zwłaszcza tę, która opiera się na magazynowaniu i logistyce. Chodzi również o wykorzystanie potencjału istniejących linii kolejowych. Istotny jest także fakt, że teren ten położony jest w pobliżu drogi krajowej oraz węzła drogowego związanego z powstającą drogą ekspresową S12. Zmiany dotyczą terenu, który liczy ok. 106 ha. Zmiany wprowadzane są na wniosek spółki ISPCH. Spółka zainicjowała prace nad projektem inwestycyjnym pod nazwą Intermodalny Suchy Port w Chełmie – wyjaśniła, przedstawiając główne założenia przedmiotowej uchwały, Mazurek.

O projekcie opowiedział także prezes spółki ISPCH Mariusz Rudzki.

-To, co chcemy, razem z państwem, zrealizować na terenie gminy Chełm, to nie jeden określony projekt, ale pewna strefa przemysłowa i logistyczna. Mam 15-letnie doświadczenie w obsłudze inwestycji, które lokowane są właśnie na terenie województwa lubelskiego, ale nie tylko. Mam również doświadczenie w udzielaniu wsparcia eksportowego dla lubelskich podmiotów. Teraz, jako spółka ISPCH inicjujemy projekty, które mają stać się motorem napędowym dla lokalnej gospodarki. Suchy Port Przeładunkowy to przedsięwzięcie, które wpisze się na stałe w globalny łańcuch dostaw. To istotne w kontekście zmieniających się obecnie warunków. Te zmiany warto wykorzystać – przekonywał w czasie obrad prezes Rudzki.

Rudzki uważa, że tereny w Srebrzyszczu mają znaczenie nie tylko lokalne, ale wpisane są także w międzynarodowy handel.

-Nie chcemy konkurować ze szlakami, które już funkcjonują, ale chcemy wykreować nowe, skuteczne rozwiązania. Warto spojrzeć chociażby na Rumunię, gdzie powstaje obecnie bardzo dużo podobnych projektów. Oni także zamierzają wykorzystać obecną sytuację. Miejsce w Srebrzyszczu spełnia podstawowe warunki związane z dostępem zarówno do linii szerokotorowej, jak i europejskiej. I oczywiście do dróg. Co istotne – główny szlak transportowy z Unii Europejskiej na Ukranę, do Kijowa, wiedzie właśnie przez gminę Chełm. Tak więc już zyskujemy kilka punktów więcej, aniżeli np. region zamojski, gdzie wymiana handlowa odbywa się za pośrednictwem LHS – zauważył prezes ISPCH, omawiając projekt.

Utworzeniem portu są podobno zainteresowani operatorzy transportów z Odessy, ale i ci, którzy odpowiadają za linie kolejowe, łączące Polskę z Ukrainą. U wszystkich tych partnerów proponowany projekt ma budzić - jak podkreślił w czasie obrad Rudzki - autentyczne zainteresowanie.

-Taki port może obsługiwać ładunki kontenerowe, które mogą być transportowane zarówno za pośrednictwem kolei – torem wąskim lub szerokim – jak i ciężarówkami. Rozwiązaniem zainteresowane są chociażby podmioty z Korei Południowej, widzą w tym miejscu ogromny potencjał – przekonywał prezes ISPCH.

Aby jednak taki port mógł powstać, konieczne jest spełnienie kilku kluczowych warunków. Jednym z nich jest wprowadzenie zmian w miejscowym planie zagospodarowania. Drugi warunek to uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Należy brać bowiem pod uwagę tereny chronione, jakimi otoczona jest miejscowość Srebrzyszcze.

-Trzeci warunek to doprowadzenie do wspomnianego terenu linii kolejowej. Połączenie terenu z istniejącymi liniami. PKP zleciło modernizację linii z Chełma do Dorohuska i angażujemy naszych ekspertów po to, aby wywalczyć rozwiązania, które będą korzystne także dla nas. O te trzy aspekty walczymy jednocześnie. Jeśli te nie zrealizujemy, to można powiedzieć, że przepadniemy gospodarczo na wiele, wiele lat. Duże podmiotu są zainteresowane podobnymi projektami, jednak wcześniej należy te warunki stworzyć. Dlaczego? Ponieważ żadna z dużych firm nie myśli lokalnie, nie ma rozeznania w specyfice danego regionu – mówił o znaczeniu prowadzonych prac Mariusz Rudzki.

Porównał uruchomienie takiego „gospodarczego miasteczka” do uruchomienia kopalni, a zatem mowa o potężnym kole zamachowym dla lokalnej gospodarki. 

Czytaj także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Sceptyk 05.08.2025 14:16
Przecież jest tworzony Intermodalny Port Przeładunkowy pomiędzy ulicą Fabryczną a Wschodnią. Po co drugi 200 m dalej?

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: JoelTreść komentarza: Rozdawanie 500+ nie zwiększyło dobrobytu u ludzi, tylko go zmniejszyło. Rząd nie daje, tylko zabiera.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:14Źródło komentarza: Pieniądze nie zwiększą liczby urodzeń. Trzeba  się otworzyć na inne rozwiązaniaAutor komentarza: TomcioTreść komentarza: Może warto przesuwać przetargi na wiosnę i latem robić remonty niż w grudniu. I tak macie szczęście, że pogoda jest na plusie i bez śnieguData dodania komentarza: 4.12.2025, 09:16Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”Autor komentarza: RobertTreść komentarza: Czy teraz Miasto zaciągnie kredyt na wkład własny? Bo ze słów prezydenta (o ile dobrze pamiętam) wynikało, że 100 mln wyda na bieżące potrzeby.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 15:34Źródło komentarza: Ugoda w sprawie infrastruktury pod terminal intermodalny w Chełmie. Miasto przygotowuje kolejny przetargAutor komentarza: BezradnyTreść komentarza: To jakiś drogi ten tłuczeń bo cała podwyżka wyniesie ok.4150zł miesięcznie. To dwa samochody tłucznia miesięcznie.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 11:11Źródło komentarza: Gm. Białopole. Otworzyli oferty śmieciowych ofert. Samorządowcy przeżyli szok.Autor komentarza: SuperTreść komentarza: Niech remontują. Najpierw trzeba trochę postać w korkach żeby było lepiejData dodania komentarza: 3.12.2025, 07:01Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama