Temat wielomilionowej inwestycji powrócił podczas Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Miasta Chełm. Radny Sebastian Bielecki (Klub Radnych Koalicji Obywatelskiej) przypomniał o nakazie pilnych prac zabezpieczających na wiadukcie:
- Jaki macie plan, jeśli nie dojdzie do porozumienia z wykonawcą? Wiadukt to serce naszego miasta i jeżeli będzie zamknięty, skutki odczują wszyscy mieszkańcy - dociekał.
Z kolei radny Łukasz Krzywicki (KR KO) dopytywał o ryzyko sankcji finansowych i odpowiedzialność stron, a Małgorzata Sokół (KR KO) pytała o trwałość dofinansowania:
- To jest 200 milionów złotych. Czy w związku z przedłużającym się sporem nie stracimy tych środków?
Wiceprezydent Radosław Wnuk potwierdził odejście Sarinż od projektu i zakończenie mediacji:
- Wiemy już, że ten wykonawca nie będzie tego kontynuował. Rzeczywiście mieliśmy nakaz wykonania pewnych napraw i te prace zostały przeprowadzone oraz odebrane. Natomiast cała inwestycja, w tym przebudowa wiaduktu, będzie kontynuowana – wybierzemy nowego wykonawcę - tłumaczył Wnuk oraz doprecyzował status rozmów i ścieżkę prawną - Podpisaliśmy protokół o zakończeniu mediacji, co nie znaczy, że droga do porozumienia jest zamknięta. Sam proces mediacji jest objęty klauzulą poufności, więc nie mogę o tym mówić. Wszystko będzie zależało od rozstrzygnięcia przez sąd, bo jako samorząd stoimy na stanowisku zupełnie innym niż wykonawca. Prawdopodobnie zakończy się to na wokandzie.
W kwestii finansowania inwestycji i ciągłości prac wiceprezydent uspokajał:
- Warunki Polskiego Ładu przewidują zmianę promesy i z tego skorzystamy. Bez utraty dofinansowania zmienimy zarówno harmonogram, jak i proces wykonawstwa.
O co poszło?
Sarinż dwa lata temu wygrał przetarg w formule „zaprojektuj i buduj” na zadanie pt. „Budowa oraz modernizacja infrastruktury umożliwiającej stworzenie warunków obsługi i rozwoju terminala intermodalnego w Mieście Chełm” – projekt o wartości ok. 250 mln zł, z 200 mln zł dofinansowania.
1 grudnia 2023 r. w chełmskim magistracie prezydent Jakub Banaszek i przedstawiciel Sarinż, Piotr Szydłowski (dyrektor ds. technicznych), podpisali umowę na przebudowę ok. 11,5 km dróg (ponad 9 km wojewódzkich i 2 km powiatowych).
Prezydent Banaszek mówił wtedy m.in. o „całkowicie nowej budowie miejskiego wiaduktu” i „otwarciu Chełma logistycznie i gospodarczo”, a Szydłowski zapowiadał nie tylko drogi, ale też chodniki, ścieżki, pasy do bezpiecznego zjazdu i poprawę bezpieczeństwa na skrzyżowaniach. Realizację określono na 2 lata.
W 2024 r. ukończono ul. Zawadówka i Włodawską. W kolejnych etapach zaplanowano m.in. przebudowę al. Armii Krajowej wraz z wiaduktem, al. Żołnierzy I AWP, ul. Hrubieszowskiej, Ceramicznej, Szpitalnej i Lubelskiej (od Szpitalnej do ronda przy „Kamenie”).
Jeszcze pod koniec 2024 roku, wiceprezydent Wnuk uprzedzał o „gigantycznych korkach” w trakcie prac i problemach z brakiem zgody PKP na alternatywny przejazd kolejowy w mieście. Szacowano, że prędkość ruchu w mieście może spaść nawet o 90%. Tymczasem, 31 grudnia 2024 r. wykonawca wypowiedział umowę. Miasto jednak uznało to oświadczenie za bezskuteczne i zapowiedziało mediacje w Prokuratorii Generalnej. Z nieoficjalnych informacji wynikało, że Sarinż chciał wydłużenia harmonogramu (m.in. by nie realizować jednocześnie wiaduktu i ul. Lubelskiej), na co miasto się nie zgodziło.
W ostatnich tygodniach mediacje zakończyły się fiaskiem. Miasto zapowiada wybór nowego wykonawcy po uzyskaniu zmiany promesy - od tego momentu będzie miało 9 miesięcy na ogłoszenie przetargu.
Czytaj także:








![Chełm. W ubiegłym tygodniu odeszli od nas... [30-11-2025] W ubiegłym tygodniu odeszli do wieczności. Ostatnie pożegnanie naszych bliskich. Nekrologi z Chełma i powiatu chełmskiego.](https://static2.supertydzien.pl/data/articles/sm-4x3-chelm-w-ubieglym-tygodniu-odeszli-od-nas-23-11-2025-1764493411.jpg)








Napisz komentarz
Komentarze