Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Rozliczają z zakupu

Gm. Łopiennik Górny. Sprzęt za ponad 2,3 mln zł pod lupą radnych

Ponad rok temu gmina Łopiennik Górny kupiła nowy sprzęt komunalny za ponad 2,3 mln zł, głównie z rządowego dofinansowania. Teraz radni, za pośrednictwem oficjalnego zapytania, chcą sprawdzić, czy inwestycja przynosi realne korzyści oraz jakie generuje koszty. Wójt Artur Sawa udzielił szczegółowej odpowiedzi, obejmującej wydatki, eksploatację, zatrudnienie oraz kontrowersyjny temat garażowania pojazdów na prywatnych posesjach pracowników.
Zakup maszyn na potrzeby gospodarki komunalnej zrealizowano na przełomie września i października 2024 roku.
Ponad rok temu gmina Łopiennik Górny kupiła nowy sprzęt komunalny za ponad 2,3 mln zł, głównie z rządowego dofinansowania.

Autor: The Yuri Arcurs Collection

Źródło: freepik

Jak wykorzystuje się sprzęt kupiony za 2,3 mln?

Zakup maszyn na potrzeby gospodarki komunalnej zrealizowano na przełomie września i października 2024 roku. Wartość całej inwestycji wyniosła 2 329 620 zł, z czego aż 2 090 000 zł pochodziło z dofinansowania. Po roku radni – Ryszard Kowalczyk, Katarzyna Tokarczuk, Krzysztof Szadura i Marek Bodak – zwrócili się do wójta Artura Sawy o szczegółowe rozliczenie tego zakupu. 

- "W związku z licznymi zapytaniami mieszkańców Gminy Łopiennik Górny, jak również odwołując się do wcześniejszego zapytania Radnych podczas obrad Rady Gminy oraz deklaracją Pana Wójta dot. odpowiedzi po pisemnym zapytaniu, zwracamy się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na poniżej wskazane zagadnienia" - napisali w zapytaniu radni. 

Radni chcieli przede wszystkim wiedzieć, jak wyglądały koszty utrzymania dróg w latach sprzed zakupu maszyn, ile obecnie gmina płaci za obsługę sprzętu, paliwo i materiały eksploatacyjne, jakie wydatki poniosła na naprawy i ubezpieczenia, a także dlaczego część maszyn przechowywana jest na prywatnych posesjach pracowników.

Wójt w swojej odpowiedzi szczegółowo opisał sytuację finansową. W 2021 roku gmina wydała na usługi zewnętrzne 142 295,93 zł. Były to m.in. koszty zimowego utrzymania dróg oraz umowy związane z obsługą koparki. Rok później kwota ta zmniejszyła się do 112 196,49 zł, a w 2023 roku wyniosła 109 594,92 zł. Dochody z wynajmu posiadanej już koparki wahały się między 8,9 a 13,4 tys. zł rocznie. Wójt zaznaczył przy tym, że podane kwoty nie obejmują wydatków na paliwo i ubezpieczenie sprzętu. Jednocześnie poinformował, że od 1 lipca 2025 roku gmina nie zleca już usług operatorów koparki podmiotom zewnętrznym, ponieważ cały sprzęt obsługiwany jest przez własnych pracowników.

Ilu operatorów pracuje przy maszynach i ile to kosztuje?

Wójt wyjaśnił, że floty urządzeń nie obsługuje jedna przypisana osoba. 

- "W zależności od zapotrzebowania na dane roboty, sprzęt jest obsługiwany przez pracowników Referatu Gospodarki Komunalnej i Inwestycji. Ponadto nowo zatrudniony pracownik Referatu wykonuje inne prace nie związane z obsługą nowego sprzętu. Od 01.07.2025 r. Gmina Łopiennik Górny nie zleca zadań operatora koparki, cały sprzęt został powierzony pracownikom Referatu" - napisał wójt Sawa. 

Wójt przedstawił również uśrednione koszty związane z paliwem i materiałami eksploatacyjnymi. Na olej napędowy, AdBlue, filtry, oleje i smary gmina wydaje średnio 5 669,69 zł miesięcznie. 

- "Od dnia zakupu nowego sprzętu wszystkie naprawy realizowane były w ramach gwarancji udzielonej przez producenta (bezkosztowo)" - stwierdził wójt, wyjaśniając zapytanie o koszty remontów i napraw sprzętu. 

Wójt przedstawił również szczegółowe zestawienie kosztów ubezpieczenia maszyn. Ubezpieczenie samochodu renault master kosztuje – 2 963 zł rocznie. Ciągniki marki New Holland T6.180 EC i Boomer 55 kosztują odpowiednio 4 051 zł i 1 475 zł. Rębak do drewna – 1 068 zł. Pozostałe sprzęty, takie jak: przyczepy, kosiarki czy osprzęt, generują koszty od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie.

Dlaczego sprzęt stoi na posesjach pracowników?

Najbardziej interesujące okazało się pytanie o przechowywanie części maszyn poza siedzibą urzędu. 

- "Prosimy o udzielenie informacji na temat zasadności garażowania ww. zakupionego sprzętu na prywatnych posesjach pracowników gminy. Dodatkowo prosimy o wskazanie i wyliczenie, jakie koszty miesięcznie generuje dojeżdżanie tym sprzętem do ich posesji?" - dopytywali w zapytaniu radni. 

Jak wyjaśnił wójt, takie rozwiązanie ma uzasadnienie zarówno ekonomiczne, jak i praktyczne.

- Garażowanie zakupionego sprzętu poza Urzędem nie powoduje wzrostu kosztów ubezpieczenia AC. Czynnikiem wpływającym negatywnie na wysokość składki jest gromadzenie wszystkich maszyn w jednym miejscu co zwiększa ryzyko powstania szkód na sprzęcie a co za tym idzie wzrost ogólnych kosztów ubezpieczenia. Sprzęt stacjonujący na posesjach należących do pracowników skraca czas reakcji, ponieważ mają oni możliwość bezpośredniego wyjazdu do zgłaszanych i zaplanowanych robót. Do siedziby Urzędu pracownicy dojeżdżają we własnym zakresie"- wyjaśnił Sawa. 

Radni zapytali także o to, czy ubezpieczyciel zakupionego sprzętu w zapisach polisy wyraża zgodę na przechowywanie i postój ubezpieczonego sprzętu na prywatnych posesjach pracowników gminy. 

- W umowie ubezpieczenia nie ma podanych miejsc garażowania sprzętu. Ubezpieczyciel uzależnia koszt ubezpieczenia AC od liczby pojazdów parkujących w jednej lokalizacji i w jednym czasie - stwierdził wójt. 

Radni zażądali udostępnienia udzielonych odpowiedzi także w Biuletynie Informacji Publicznej. Mieszkańcy zyskali więc wgląd w szczegółowe dane dotyczące tego, jak wykorzystuje się sprzęt kupiony za ponad dwa miliony złotych. 

Czy inwestycja przynosi zakładane efekty? Wójt wskazał, że część kosztów – takich jak wynajem operatorów – już została całkowicie wyeliminowana, a naprawy nie obciążają budżetu. Jednak pełną ocenę będzie można przeprowadzić dopiero po kilku latach użytkowania maszyn, kiedy pojawią się dane porównawcze dotyczące utrzymania dróg, awarii i kosztów eksploatacji.

Czytaj także: 
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: JoelTreść komentarza: Rozdawanie 500+ nie zwiększyło dobrobytu u ludzi, tylko go zmniejszyło. Rząd nie daje, tylko zabiera.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:14Źródło komentarza: Pieniądze nie zwiększą liczby urodzeń. Trzeba  się otworzyć na inne rozwiązaniaAutor komentarza: TomcioTreść komentarza: Może warto przesuwać przetargi na wiosnę i latem robić remonty niż w grudniu. I tak macie szczęście, że pogoda jest na plusie i bez śnieguData dodania komentarza: 4.12.2025, 09:16Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”Autor komentarza: RobertTreść komentarza: Czy teraz Miasto zaciągnie kredyt na wkład własny? Bo ze słów prezydenta (o ile dobrze pamiętam) wynikało, że 100 mln wyda na bieżące potrzeby.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 15:34Źródło komentarza: Ugoda w sprawie infrastruktury pod terminal intermodalny w Chełmie. Miasto przygotowuje kolejny przetargAutor komentarza: BezradnyTreść komentarza: To jakiś drogi ten tłuczeń bo cała podwyżka wyniesie ok.4150zł miesięcznie. To dwa samochody tłucznia miesięcznie.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 11:11Źródło komentarza: Gm. Białopole. Otworzyli oferty śmieciowych ofert. Samorządowcy przeżyli szok.Autor komentarza: SuperTreść komentarza: Niech remontują. Najpierw trzeba trochę postać w korkach żeby było lepiejData dodania komentarza: 3.12.2025, 07:01Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama