Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Opóźnienia sięgają 160 procent!

Autostrada A2 opóźniona! Co dalej z odcinkiem Siedlce – Biała Podlaska?

Zamiast gotowej drogi – kolejne przetargi. Budowa A2 na odcinku Siedlce – Biała Podlaska ma już 160-procentowe opóźnienie, które wciąż rośnie. Chociaż jeden z odcinków jest formalnie ukończony, kierowcy wciąż nie mogą z niego korzystać. Co robi GDDKiA i ile to jeszcze potrwa?
Autostrada A2 opóźniona! Co dalej z odcinkiem Siedlce – Biała Podlaska?
Miała być gotowa do końca 2024 roku. Dziś wiadomo, że kierowcy nie pojadą A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej wcześniej niż pod koniec 2025 roku. Opóźnienia prac na niektórych odcinkach przekraczają 160 procent i wciąż rosną

Źródło: archiwum/GDDKiA

Autostrada A2, znana również jako "Autostrada Wolności", rozciągać ma się na długości ponad 470 kilometrów, przecinając Polskę od zachodniej granicy w Świecku aż po wschodni kraniec w Kukurykach, tuż przy granicy z Białorusią. To fragment europejskiej trasy E30, łączącej takie miasta jak Berlin, Poznań, Warszawa i Mińsk. Sęk w tym, że budowa poszczególnych fragmentów autostrady na wschód od stolicy znacznie się opóźnia. – Z tego, co wiemy, terminy obowiązywania kontraktów z czterema wykonawcami się skończyły w końcem 2024 r. Co teraz? – pytają nasi czytelnicy.

Odcinek Swory – Biała Podlaska gotowy, ale nadal zamknięty

5 maja Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad w Warszawie poinformowała, że ogłosiła przetarg na projekt oraz budowę kolejnego, ponad 16-kilometrowego odcinka autostrady A2. Chodzi o odcinek pomiędzy węzłem Biała Podlaska (wcześniej węzeł Cicibór) a rejonem miejscowości Kijowiec. Problem w tym, że z czterech odcinków pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską, trzy są jeszcze w realizacji, a dla zadania Swory - Biała Podlaska jest już decyzja o pozwoleniu na użytkowanie, ale dla kierowców w praktyce nie oznacza to szybszej podróży do stolicy. - Kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych trzech odcinkach – informuje Małgorzata Tarnowska z GDDiA w Warszawie. – Pomiędzy Siedlcami a Sworami wykonawcy realizują prace związane z układaniem kolejnych warstw nawierzchni ciągu głównego. Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywane są kolizje z urządzeniami infrastruktury podziemnej, montowane są siatki ogrodzeniowe, ekrany akustyczne i bariery energochłonne – wyjaśnia.

Budowa A2 na wschodzie Polski – harmonogram legł w gruzach

Sęk w tym, że zgodnie z kontraktami zawartymi z 4 wykonawcami prace miały być zakończone z końcem 2024 r., a nie są. – Opóźnienie wynika m.in. z terminów uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) – usprawiedliwia się GDDKiA.

Jakie jest zaawansowanie prac na poszczególnych odcinkach od Warszawy na wschód? Na odcinku Siedlce Południe - Malinowiec ukończono 73 proc. prac, na odcinku Malinowiec - Łukowisko: 60 proc., a na odcinku Łukowisko-Swory: 63 proc. – Oddając do ruchu odcinek A2 Siedlce Południe - Malinowiec, udostępnimy też 2 km odcinka Siedlce Zachód-Siedlce Południe. Trwają również prace nad przedłużeniem A2 od Białej Podlaskiej do Dobrynia o łącznej długości ponad 25 km. Oprócz właśnie ogłoszonego postępowania przetargowego dla odcinka od Białej Podlaskiej do Kijowca, w toku jest postępowanie przetargowe na projekt i budowę odcinka Kijowiec - Dobryń o długości 9,3 km. Jednocześnie zadania te są w trakcie procedury uzyskania decyzji ZRID – tłumaczy Małgorzata Tarnowska z GDDKiA.

GDDKiA i wykonawcy przerzucają się odpowiedzialnością za opóźnienia

W kwietniu 2021 r. GDDKiA podpisała umowy na cztery fragmenty A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej. – Zgodnie z zawartymi umowami zakończenie robót zaplanowano do końca 2024 r. – informowała wówczas GDDKiA. W dwóch przypadkach terminy już raz przedłużono. Mamy 2025 r. i autostrada nadal jest w budowie. Jeśli chodzi o odcinek Siedlce Południe - Malinowiec, to zaawansowanie czasowe robót wynosi 167.68 proc. (opóźnienie). Na odcinku Maniowiec - Łukowisko zaawansowanie czasowe robót wynosi 97.84 proc., Łukowisko - Swory 92.70 proc., Swory - Biała Podlaska 130.51 proc. (opóźnienie). – Zadanie najbliżej Białej Podlaskiej (ok. 14 km), czyli odc. IX jest skończone i posiada decyzję pozwolenia na użytkowanie. Kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych trzech odcinkach – przypomina Małgorzata Tarnowska. Kierowcy denerwują się, że będą czekać jeszcze wiele miesięcy, mimo że odcinek ten jest skończony.

Czy opóźnienia powstały z winy inwestora czy wykonawcy? Jeśli z winy GDDKiA, powinny być przedłużone terminy, a jeśli z winy wykonawcy, to powinny być naliczone kary. - Jeśli chodzi o terminy zakończenia prac, to w zakresie wszystkich czterech kontraktów w procedowaniu są roszczenia wykonawców, którzy oczekują wydłużenia czasu na ukończenie prac lub dodatkowych środków finansowych. Terminy wynikające z umowy mogą zostać przesunięte w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót – wyjaśnia Małgorzata Tarnowska.

Kary za opóźnienia? Miliony złotych na szali

A z jakimi karami musi się ewentualnie liczyć wykonawca? Wysokość kar jest dokładnie opisana w kontraktach i dotyczy m.in. opóźnień w wykonaniu robót. „Za każdy dzień zwłoki w pierwszych dwóch tygodniach wynosi 0,02 proc. (...) kwoty kontraktowej, a w przypadku odcinka – 0,02 proc. wartości odcinka, z zastrzeżeniem subklauzuli 10.2 (przejęcie części robót), za każdy dzień zwłoki w trzecim i czwartym tygodniu - 0,03 proc. (...) kwoty kontraktowej, a w przypadku odcinka – 0,03 proc. wartości odcinka, z zastrzeżeniem subklauzuli 10.2 (przejęcie części robót), a za każdy dzień zwłoki w każdym kolejnym tygodniu, począwszy od piątego tygodnia - 0,05 proc. (...) kwoty kontraktowej, a w przypadku odcinka – 0,05 proc. wartości odcinka, z zastrzeżeniem subklauzuli 10.2 (przejęcie części robót)” – czytamy w kontraktach.

Nie wiadomo, jaka będzie decyzja GDDKiA i co ważne, dlaczego nie została jeszcze podjęta. Dlaczego GDDKiA zwleka? Jak uchylanie się od podejmowania decyzji w tej sprawie wygląda w świetle dyscypliny finansów publicznych? Jeśli GDDKiA nałoży na wykonawców kary, to będą to milionowe kwoty. Przykładowo, umowa na odcinek VII opiewa na 700 mln zł, więc kara za 1 dzień zwłoki po 5. tygodniu wynosić będzie 350 tys. zł. To zrujnuje finansowo firmy. Nie wiemy też, kiedy pojedziemy wspomnianymi czterema odcinkami autostrady. – Przewidujemy, że wszystkie odcinki oddamy do ruchu do końca 2025 r. – informuje Małgorzata Tarnowska.

Kiedy pojedziemy A2 od Siedlec do granicy w Kukurykach?

odcinki w budowie (Siedlce – Biała Podlaska) – planowane oddanie do użytku w 2025 roku:

  • odcinek VI: Węzeł Siedlce Południe-Malinowiec, długość około 18,75 km,
  • odcinek VII: Malinowiec-Łukowisko, długość około 18 km,
  • odcinek VIII: Łukowisko-Swory, długość około 12,5 km,.
  • odcinek IX: Swory -Węzeł Biała Podlaska (dawniej Cicibór), odcinek o długości około 14 km.

Te cztery odcinki (Siedlce Południe – Biała Podlaska) mają łączną długość około 63,5 km.

Odcinki w przygotowaniu (Biała Podlaska - granica państwa w Kukurykach, 32 km):

  • węzeł Biała Podlaska – Kijowiec, długość około 16,2 km,
  • Kijowiec – Węzeł Dobryń, długość około 9,3 km,
  • węzeł Dobryń - granica państwa (Kukuryki), długość około 6,8 km.

CZYTAJ TEŻ:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Alex .Treść komentarza: Na ulicy Mościckiego w Chełmie brak studzienek burzowych !Data dodania komentarza: 13.12.2025, 12:47Źródło komentarza: Zakończono modernizację sieci wodociągowej na ul. Mościckiego i Litewskiej w ChełmieAutor komentarza: FanpslTreść komentarza: Patrząc na tą radę to sukces że ta gmina jeszcze istniejeData dodania komentarza: 13.12.2025, 06:00Źródło komentarza: Gm. Białopole. Wójt zarobi więcej, ponieważ tak postanowił rząd. Podwyżkę otrzymali także inni samorządowcyAutor komentarza: EwelinaTreść komentarza: Mieszkam na Dyrekcji i mam małe dziecko któremu ten łomot nie jest potrzebny i jak mam je uśpić przy tym hałasie czy ktoś przemyślał ta decyzję chcecie robić proszę bardzo jest do tego amfiteatr a nie w środku Miasta gdzie mieszkają rodziny i ludzie starsiData dodania komentarza: 12.12.2025, 19:47Źródło komentarza: Wystrzałowy Sylwester w Chełmie jednak z TV Republika. Może kosztować 6 mlnAutor komentarza: ElvoTreść komentarza: Niby tak, ale weź pod uwagę koszty. Robienie referendum w każdej sprawie wyszłoby strasznie drogo.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 13:24Źródło komentarza: W Chełmie ruszają wielkie przygotowania do sylwestra z TV Republika. Od 15 grudnia zamknięte ulice i zmiany tras autobusówAutor komentarza: Też mieszkaniecTreść komentarza: Wójt i radni zarabiają więcej ponieważ tak postanowili radni, a nie dlatego, że Rząd tak postanowił. Rząd zwaloryzował tylko maksymalne, a t tym samym i minimalne stawki wynagrodzenia w których dotychczasowe wynagrodzenie w średniej się znajdowało. Więc nie było obowiązku ich podwyższania a tylko prawo. A przecież to jedna z mniejszych gmin, a sukcesów jakoś nie widać.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 10:34Źródło komentarza: Gm. Białopole. Wójt zarobi więcej, ponieważ tak postanowił rząd. Podwyżkę otrzymali także inni samorządowcy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama