6 listopada 2024 roku prezes Chełmskich Linii Autobusowych (CLA) Mariusz Chudoba podpisał umowę na dostawy paliwa wodorowego z firmą PAK-PCE Stacje H2 Sp. z o.o. z Konina. Kontrakt obowiązuje na sześć lat (od 16 kwietnia 2025 do 15 kwietnia 2031 r.). Co ciekawe, firma ta była jedynym oferentem w przetargu, rozstrzygniętym w sierpniu br. Przypominamy też, że 18 marca prezydent Chełma Jakub Banaszek podpisał umowę na dostawę autobusów wodorowych z inną firmą z Konina, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. Obie spółki należą do grupy kapitałowej Zygmunta Solorza. Autobusy marki NesoBus mają pojawić się na ulicach miasta już w październiku 2025 r.
Kosztowne paliwo i wieloletnie zobowiązania
Nowa umowa przewiduje dostawę 430 tys. kg wodoru z gwarancją realizacji na poziomie minimum 75%, czyli 322,5 tys. kg. Cena paliwa wynosi 68,90 zł netto za kilogram, co oznacza, że roczny koszt tankowania autobusów przekroczy 4,5 mln zł netto (5,6 mln zł brutto). Dla porównania, w 2023 roku Chełm wydał na paliwo diesel dla dotychczasowej floty 2,1 mln zł netto (2,6 mln zł brutto), co pokazuje skalę wzrostu wydatków.
Dodatkowo we flocie CLA pozostanie 6 autobusów dieslowych, które przejadą łącznie 200 tys. km rocznie, zużywając paliwo za 288 tys. zł netto (354 tys. zł brutto). Kontrakt przewiduje waloryzację ceny wodoru o współczynnik 0,75 wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, co oznacza, że koszty eksploatacji mogą jeszcze wzrosnąć.
Krytyka decyzji i brak analiz kosztowych
Inwestycja w wodór spotkała się z krytyką niektórych ekspertów. Jacek Werder, analityk zarządzania gospodarką odpadami związany z Polską 2050 Szymona Hołowni, publicznie zakwestionował sens wyboru autobusów wodorowych zamiast elektrycznych. Podkreśla, że eksploatacja pojazdów na wodór jest 3-4 razy droższa niż elektrycznych, a zaoszczędzone środki mogłyby zostać przeznaczone na rozwój lokalnych źródeł OZE i magazynów energii.
Złożył nawet nie tak dawno do Urzędu Miasta Chełm wniosek o udostępnienie analizy kosztów zakupu i eksploatacji autobusów wodorowych i elektrycznych. W odpowiedzi sekretarz miasta Chełm Renata Ciepłowicz przyznała, że miasto nie posiada takich opracowań. Argumentowała, że decyzja o zakupie autobusów wodorowych wynikała z polityki ekologicznej i świadomego wyboru droższej, ale czystszej technologii.

W obliczu wzrastających kosztów transportu publicznego można spodziewać się, że miasto będzie zmuszone do zwiększenia dotacji dla CLA. Już teraz spółka korzysta z miejskiego wsparcia, a rosnące wydatki na paliwo mogą wpłynąć na przyszłe decyzje budżetowe.
Czy inwestycja w wodór okaże się długoterminowo opłacalna? Wiele zależy od przyszłych regulacji i spadku kosztów tego paliwa.
Czytaj także:








![Chełm. W ubiegłym tygodniu odeszli od nas... [30-11-2025] W ubiegłym tygodniu odeszli do wieczności. Ostatnie pożegnanie naszych bliskich. Nekrologi z Chełma i powiatu chełmskiego.](https://static2.supertydzien.pl/data/articles/sm-4x3-chelm-w-ubieglym-tygodniu-odeszli-od-nas-23-11-2025-1764493411.jpg)








Napisz komentarz
Komentarze