Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 29 kwietnia 2024 10:15
Reklama
Reklama Bank Spółdzielczy

Gm. Sawin. "Czy poznamy prawdę?". Mieszkańcy pytają o przetargi

O przebieg postępowań przetargowych martwi się między innymi pan Krzysztof, który zauważył, że gminny portal Biuletynu Informacji Publicznej dostarcza na ten temat więcej wątpliwości, niż odpowiedzi. - Zauważyłem np., że termin składania ofert na przebudowę gminnej oczyszczalni ścieków określono na 30 listopada. To już czwarta zmiana terminu, ponieważ pierwotnie oferenci mogli składać swoje wyceny do 10 listopada - mówi mieszkaniec i pyta też o inne inwestycje.
Gm. Sawin. "Czy poznamy prawdę?". Mieszkańcy pytają o przetargi

Źródło: Freepik / yanalya

Czy strona biuletynu "płata figle" i po prostu nie dostarcza jej użytkownikowi określonych informacji? Aby wykluczyć tę możliwość, postanowiliśmy tę samą stronę gminnego Biuletynu Informacji Publicznej otworzyć na kilku komputerach, używając kilku internetowych przeglądarek. I wszędzie natrafiliśmy na tę samą informację, a właściwie jej brak. Brakuje np. plików, które powinny zawierać informacje na temat złożonych ofert, a następnie komunikat z ich otwarcia oraz tych, które zazwyczaj dotyczą rozstrzygnięcia postępowań na rzecz jednego z oferentów lub unieważnienia postępowania. Które z ostatnich postępowań zostały rozstrzygnięte, a które nie? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. 

Postanowiliśmy sięgnąć do kilku ważnych postępowań, których celem była dostawa jakiegoś sprzętu lub wykonanie konkretnych prac budowlanych. Przykłady dotyczą więc inwestycji "namacalnych", czyli takich, które mieszkańcy gminy mogą zobaczyć lub z nich korzystać. 

W połowie września tego roku ogłoszono przetarg na „Dostawę fabrycznie nowego samochodu osobowego typu mikrobus, przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych z przeznaczeniem na potrzeby Środowiskowego Domu Samopomocy w Sawinie”. W tym postępowaniu pojawiła się informacja, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia - 220 tys. zł. Już w kolejnym dokumencie, zawierającym informację z otwarcia ofert, pojawił się zapis, że zamawiający zamierza przeznaczyć na zakup auta nie 220 tys. zł, a ponad 2 640 000 zł. I w tym samym dokumencie zapisano, że jedyną ofertę złożyła firma Eurocar z Zamościa. Ich wycena opiewała na kwotę niespełna 195 tys. zł. W kolejnym dokumencie na temat otwarcia ofert poprawiono to, jak tylko można się domyślać, „potknięcie pióra” i wpisano właściwą kwotę 220 tys. zł. Powielono także informację z pierwszego dokumentu, który informował o tym, że ofertę przedstawił tylko jeden oferent. Czy jednak postępowanie to zostało ostatecznie rozstrzygnięte, czy też nie, już nie powiedziano, przynajmniej na stronie biuletynu. 

Pod koniec września ogłoszono natomiast  postępowanie dotyczące modernizacji drogi gminnej w Podpakulu. Ogłoszono, ale czy zakończono, rozstrzygnięto? Tego już nie wiemy. Dotycząca postępowania zakładka zawiera tylko podstawowe dokumenty i niezbędne formularze dla oferentów, natomiast brakuje listy podmiotów, które zdecydowały się przedstawić swoje wyceny, więc nie wiemy, jakie było zainteresowanie. 

Na przełomie września i października gmina ogłosiła kolejny przetarg – tym razem na budowę przedszkola samorządowego z oddziałem żłobkowym. To inwestycja, która była podczas ostatnich kilku posiedzeń rady gminy głośno dyskutowana, więc można było się spodziewać, że dokumentacja przetargowa dostarczy obserwatorom całego procesu inwestycyjnego niezbędnych informacji. Tak się jednak nie stało. Poza podstawowymi dokumentami związanymi z ogłoszeniem postępowania próżno szukać pliku z listą potencjalnych wykonawców czy informacji na temat kwoty czy rozstrzygnięcia. Rodzi się więc pytanie – czy przedszkole w ogóle powstanie. Jeśli tak, to kiedy? A jeśli nie, to z jakiego powodu?

Cały szereg dyskusji na sesjach w Sawinie budziła jeszcze jedna inwestycja – przebudowa lokalnej oczyszczalni ścieków. Władze deklarują, że dojdzie do skutku, ale konkretne daty już nie padają. Takie też zapewnienia padały podczas ostatnich sesji rad gminy, kiedy wójt Dariusz Ćwir zapewniał że tym razem – przy okazji kolejnego już postępowania – inwestycja nie będzie zagrożona. Czy jest, czy też nie – tego nie wiemy i w tym przypadku. Postępowanie ogłoszono pod koniec października, natomiast termin składania ofert minął, według informacji, którą zawarto na pierwszej karcie zakładki dotyczącej przetargu, 10 listopada. Następnie, o czym poinformował nas mieszkaniec gminy, termin przesunięto trzykrotnie - najpierw na 17 listopada, następnie na 24, a teraz okazuje się, że oferenci mogą składać dokumenty do 30 listopada. 

Mieszkańca zastanawia też przebieg postępowania, jakie zostało ogłoszone w związku z planami przebudowy drogi gminnej w Sajczycach. Pierwotnie bowiem postępowanie ogłoszono na początku listopada, a oferenci mieli czas, aby złożyć dokumentację do 21 listopada. W przypadku tego postępowania poinformowano jedynie o kwocie, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia - nieco ponad 464 tys, zł, choć jest to sprostowanie pierwszej informacji na ten temat, która mówiła, że na remont arterii gmina chce przeznaczyć nieco ponad 646 tys. zł. Kolejne postępowanie ogłoszono 22 listopada, a jego rozstrzygnięcie, według aktualnych danych, ma nastąpić 7 grudnia. Czy tak się stanie? Czas pokaże. 

O przebieg postępowań chcieliśmy zapytać wójta Dariusza Ćwira, ale uzyskanie informacji na ich temat nie było niestety możliwe. 

Przeczytaj też:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama