Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama baner reklamowy

Kolej+ budzi wątpliwości

Nie wszyscy wierzą w sukces przywrócenia pociągów pasażerskich. Sporo wątpliwości mają niektórzy radni do słuszności rewitalizacji linii kolejowej Chełm-Włodawa. Uważają, że za osiem lat nikt nie będzie jeździł pociągami, zaś modernizacja trasy wyłącznie na potrzeby transportu towarowego, może tylko przynieść uciążliwości okolicznym mieszkańcom.
Kolej+ budzi wątpliwości

W poniedziałek, 10 sierpnia na wniosek wójta Jana Łukasika zwołano sesję nadzwyczajną, aby podjąć uchwałę o przystąpieniu gminy do programu „Kolej+”. Taki projekt przyjąć muszą wszystkie samorządy, po terenie których trasa kolejowa przebiega. Niektórzy radni mieli sporo pytań m.in. o koszty tego zadania i przekonywali, że modernizacja linii kolejowej nie przyniesie żadnych korzyści.

Koszty rewitalizacji tego połączenia szacuje się wstępnie na około 230 mln zł. Z tej kwoty 15 proc., czyli około 35 mln zł spadłoby na barki samorządów.

- Przygotowania do projektu są wieloetapowe i nie wiadomo, czy w ogóle będzie on realizowany, ale uważam, że powinniśmy zgodzić się na tę inwestycję i przygotować dokumenty planistyczno-prognostyczne, żebyśmy wiedzieli, o czym w ogóle rozmawiamy. Przygotowanie tych dokumentów to wydatek około 400 tys. zł. My możemy dołożyć do tej kwoty około 8 tys. zł. Jest to przedsięwzięcie ważne, bo stwarza szansę przywrócenia ruchu pasażerskiego na tej linii kolejowej i ulży w transporcie towarowym. Jest to duża szansa na rozwój naszej gminy. Przez tyle lat zabiegaliśmy o przywrócenie stałego ruchu pociągów i nie możemy zmarnować takiej okazji, bo nasze społeczeństwo nam nie daruje – przekonywał wójt.

Radny Tadeusz Pawłowski stwierdził, że nie chce być hamulcowym projektu, ale ma więcej wątpliwości niż nadziei i oczekiwań.

- Wójt podpisał list intencyjny, więc namawia nas do uczestnictwa w projekcie. Wiemy, ile wysiłku kosztowało nas wdrożenie komunikacji busowej po terenie naszej gminy i jak ona wygląda. Dlatego we wdrożenie komunikacji pociągowej za osiem lat absolutnie nie wierzę. Nie chcę tego upolityczniać, ale w ramach programu Mieszkanie+ miało powstać 100 tysięcy mieszkań, a zostało wybudowanych około 900. Po naszych drogach miało jeździć już milion samochodów elektrycznych, ale ten projekt okazał się kompletnym niewypałem. Taka gigantomania i rzucanie się na przedsięwzięcia kosztochłonne to niegospodarność. Nasza gmina będzie musiała dołożyć około milion złotych, natomiast na własnym podwórku mamy jeszcze wiele do zrobienia – wyjaśniał Pawłowski.

Łukasik stwierdził, że nawet, jeśli ruch pasażerski nie wróci, to warto zmodernizować linię kolejową na potrzeby transportu towarowego, chociażby kopalni węgla kamiennego planowanej w Hańsku.

- Ja w transporcie węgla nie widzę biznesu, a jedynie uciążliwości wynikające z hałasu potężnych składów towarowych – skomentował radny Mariusz Karpowicz.

Według radnego Zbigniewa Liperta, to że Wola Uhruska jest gminą peryferyjną i ma granicę za plecami, nie oznacza, że musi zamykać się na wszystkie możliwości rozwoju.

- Nie troskajmy się tak o te pieniądze. To jest czas na inwestycje kolejowe i skoro ktoś wybrał naszą linię do modernizacji, oznacza że kierował się pewnymi argumentami. Po co te obawy. Nie chcemy węgla kamiennego, a to jest przyszłość i dwa tysiące miejsc pracy, zaś w firmach okołokopalnianych zatrudnienie może znaleźć kolejnych pięć tysięcy osób. To jest zakład pracy dla młodych ludzi – przekonywał przewodniczący rady gminy Marian Łubkowski.

Ostatecznie 13 radnych było za przystąpieniem gminy do projektu, zaś dwie osoby wstrzymały się od głosu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: JoelTreść komentarza: Rozdawanie 500+ nie zwiększyło dobrobytu u ludzi, tylko go zmniejszyło. Rząd nie daje, tylko zabiera.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:14Źródło komentarza: Pieniądze nie zwiększą liczby urodzeń. Trzeba  się otworzyć na inne rozwiązaniaAutor komentarza: TomcioTreść komentarza: Może warto przesuwać przetargi na wiosnę i latem robić remonty niż w grudniu. I tak macie szczęście, że pogoda jest na plusie i bez śnieguData dodania komentarza: 4.12.2025, 09:16Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”Autor komentarza: RobertTreść komentarza: Czy teraz Miasto zaciągnie kredyt na wkład własny? Bo ze słów prezydenta (o ile dobrze pamiętam) wynikało, że 100 mln wyda na bieżące potrzeby.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 15:34Źródło komentarza: Ugoda w sprawie infrastruktury pod terminal intermodalny w Chełmie. Miasto przygotowuje kolejny przetargAutor komentarza: BezradnyTreść komentarza: To jakiś drogi ten tłuczeń bo cała podwyżka wyniesie ok.4150zł miesięcznie. To dwa samochody tłucznia miesięcznie.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 11:11Źródło komentarza: Gm. Białopole. Otworzyli oferty śmieciowych ofert. Samorządowcy przeżyli szok.Autor komentarza: SuperTreść komentarza: Niech remontują. Najpierw trzeba trochę postać w korkach żeby było lepiejData dodania komentarza: 3.12.2025, 07:01Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama