Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Z centrum Polski do granicy z Ukrainą

GDDKiA przedstawia stan realizacji S17. Kiedy ruszy budowa w okolicach Tomaszowa Lubelskiego?

Budowa drogi ekspresowej S17 z Warszawy do granicy Polski z Ukrainą jest coraz bardziej zaawansowana. Prawie 200 kilometrów dróg jest już dostępnych dla kierowców. Do realizacji zostało ok. 130 km. W tym roku ma się rozpocząć budowa trzech kolejnych odcinków na południe od Zamościa w kierunku granicy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szczegółowo przedstawiła stan realizacji prac.
GDDKiA przedstawia stan realizacji S17. Kiedy ruszy budowa w okolicach Tomaszowa Lubelskiego?
Droga ekspresowa S17 prowadzi z centrum Polski do granicy z Ukrainą, pełniąc ważną rolę zarówno w ruchu wewnętrznym, jak i międzynarodowym.

Autor: GDDKiA

Droga ekspresowa S17 łączy już Warszawę z Lublinem, a w przyszłości ma też umożliwić szybki dojazd do Zamościa i dalej przez obwodnicę Tomaszowa Lubelskiego aż do Lwowa. Ten liczący w sumie ponad 320 km odcinek (wraz z wspólnym przebiegiem S12) będzie pełnił ważną rolę w ruchu wewnętrznym i międzynarodowym. Stanie się szansą na rozwój, ponieważ łatwiejszy dostęp, szybsza komunikacja mogą przyciągnąć inwestorów, na co liczą m.in. samorządy w powiecie tomaszowskim. To na jego terenie, na granicy polsko-ukraińskiej w Hrebennem, będzie kończyła się trasa.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała już, że jeszcze w tym roku chce rozpocząć budowę trzech kolejnych odcinków S17 na południe od Zamościa w kierunku granicy o długości ok. 47 km. Prace będą się mogły zacząć po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. A jaki jest stan całej inwestycji i poszczególnych odcinków?

Blisko 200 km dostępnych

Na ten moment kierowcy mogą korzystać ze 190 kilometrów S17. Do ruchu udostępniona jest trasa od węzła Warszawa Wschód na obwodnicy stolicy do węzła Piaski Wschód i niespełna 10-kilometrowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Pomiędzy węzłami Kurów Zachód i Piaski Wschód S17 ma wspólny przebieg z drogą ekspresową S12, prowadzącą do przejścia granicznego w Dorohusku.  

Do zrobienia 130 km

Do zakończenia budowy ekspresowej siedemnastki brakuje ok. 130 km, z czego ok. 16 km stanowi niezwykle ważny fragment Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Co do obwodnicy, w marcu GDDKiA wycofała wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinków Drewnica – Ząbki i Ząbki – Warszawa Wschód.Teraz przygotowuje dokumenty do ogłoszenia nowego przetargu na wykonanie Stadium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.  Biuro projektowe ponownie przeanalizuje możliwe warianty przebiegu nowej trasy, z naciskiem na rozwiązania tunelowe. 

Zamość – Hrebenne

Jeszcze w tym roku GDDKiA chce rozpocząć budowę trzech kolejnych odcinków S17 na południe od Zamościa w kierunku Hrebennego, o łącznej długości ok. 47 km. Prace będą się mogły zacząć, gdy Wojewoda Lubelski wyda dla każdego odcinka decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
GDDKiA zamierza też złożyć trzy następne wnioski o wydanie ZRID dla trzech fragmentów trasy między Piaskami a Zamościem, mających długość 39 km. Ogłosi również przetargi na dwa brakujące odcinki S17: Łopiennik - Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (w sumie ponad 20 km) – domkną one realizację tej trasy od Warszawy do granicy z Ukrainą. 

Z dofinansowaniem z UE

Ponadto GDDKiA opracowuje dokumentację projektową dla ok. 2-kilometrowego odcinka S17 w okolicy Hrebennego. Jak informowano, w przyszłości będzie to dojazd do planowanego terminala na granicy z Ukrainą. Za jego realizację odpowiada Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.  
Realizacja 17 km drogi ekspresowej na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne jest współfinansowana ze środków unijnych, w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), na kwotę ponad 61 mln euro, co odpowiada połowie wydatków kwalifikowalnych. 

W przygotowaniu i realizacji

W związku z powyższym, poziom przygotowania i realizacji poszczególnych odcinków S17 wygląda następująco: 

  • Piaski Wschód - Łopiennik, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (długość: 10 km, wykonawca: Aldesa Polska, wartość umowy: 810 mln zł);
  • Łopiennik - Krasnystaw Północ, przygotowanie dokumentacji projektowej (9 km);
  • Krasnystaw Północ - Izbica, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (19 km, Budimex, 961,5 mln zł);
  • Izbica - Zamość Sitaniec, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (10 km, GAP Insaat, Fabe Polska, Sine Midas Stroy (konsorcjum), 504 mln zł);
  • Zamość Sitaniec - Zamość Wschód, przygotowanie dokumentacji projektowej (11 km);
  • Zamość Wschód - Zamość Południe, złożony wniosek o decyzję ZRID (12 km, Budimex, 440,6 mln zł);
  • Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ, złożony wniosek o decyzję ZRID (18 km, Kolin, 822,4 mln zł);
  • Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne, złożony wniosek o decyzję ZRID (17 km, Budimex, 598 mln zł);
  • Hrebenne - Terminal Hrebenne (Rawa Ruska), przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km).

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ignac 23.05.2025 17:41
a dlaczego nie do dorohuska chyba główniejsza trasa niż do zamościa

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: JoelTreść komentarza: Rozdawanie 500+ nie zwiększyło dobrobytu u ludzi, tylko go zmniejszyło. Rząd nie daje, tylko zabiera.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:14Źródło komentarza: Pieniądze nie zwiększą liczby urodzeń. Trzeba  się otworzyć na inne rozwiązaniaAutor komentarza: TomcioTreść komentarza: Może warto przesuwać przetargi na wiosnę i latem robić remonty niż w grudniu. I tak macie szczęście, że pogoda jest na plusie i bez śnieguData dodania komentarza: 4.12.2025, 09:16Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”Autor komentarza: RobertTreść komentarza: Czy teraz Miasto zaciągnie kredyt na wkład własny? Bo ze słów prezydenta (o ile dobrze pamiętam) wynikało, że 100 mln wyda na bieżące potrzeby.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 15:34Źródło komentarza: Ugoda w sprawie infrastruktury pod terminal intermodalny w Chełmie. Miasto przygotowuje kolejny przetargAutor komentarza: BezradnyTreść komentarza: To jakiś drogi ten tłuczeń bo cała podwyżka wyniesie ok.4150zł miesięcznie. To dwa samochody tłucznia miesięcznie.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 11:11Źródło komentarza: Gm. Białopole. Otworzyli oferty śmieciowych ofert. Samorządowcy przeżyli szok.Autor komentarza: SuperTreść komentarza: Niech remontują. Najpierw trzeba trochę postać w korkach żeby było lepiejData dodania komentarza: 3.12.2025, 07:01Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama