Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 29 kwietnia 2024 17:44
Reklama
Reklama baner reklamowy

Region. Z Francuzami o transporcie. Co udało się ustalić?

Kolejne rozmowy pomiędzy szefami resortów transportu i infrastruktury, jakie mają wpłynąć na uregulowanie trudnej sytuacji w polskiej branży transportowej, odbyły się 19 marca. Minister Dariusz Klimczak rozmawiał tym razem ze swoim francuskim odpowiednikiem, ministrem delegowanym do spraw transportu w Ministerstwie Transformacji Ekologicznej i Spójności Terytorialnej Francji Patricem Vergrietem.
Region. Z Francuzami o transporcie. Co udało się ustalić?

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Minister Klimczak, nie po raz pierwszy zresztą, przedstawił argumenty strony polskiej, które, jego zdaniem, mają stanowić dowód na to, że „wojenną” umowę pomiędzy wspólnotą a Ukrainą nie tylko należy, ale trzeba poddać gruntownej rewizji. Polski zespół, który bada problemy branży od kilku miesięcy, nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że na obecną, trudną i wciąż pogarszającą się sytuację właścicieli polskich firm transportowych wpływa właśnie liberalizacja stosunków obowiązujących pomiędzy obu podmiotami. 

- Głównym celem liberalizacji warunków przewozów drogowych pomiędzy UE i Ukrainą było wsparcie gospodarcze naszego wschodniego sąsiada po wojskowej agresji ze strony Rosji. Nasze dotychczasowe doświadczenia pokazują jednak, że zastosowanie nowych przepisów doprowadziło do znacznego zaburzenia równowagi na rynku przewozów drogowych w regionie Europy Środkowej – zauważył w swoim wystąpieniu polski minister.

Szef resortu podkreślił, że problemy dostrzegają nie tylko nasi, rodzimi przedsiębiorcy, ale także ich koledzy z Czech, Słowacji czy przedstawiciele 14 europejskich stowarzyszeń przewoźników, w tym z Francji, Portugalii, Danii, Norwegii, Grecji, Szwecji czy Finlandii. Dodał, że strona polska jest w stałym kontakcie zarówno ze stroną ukraińską, jak i Komisją Europejską, która dostrzegła, zgodnie z polską prośbą, zasadność rewizji umowy i uwzględniła część propozycji, o które od dawna zabiegała strona polska.

- „Konstruktywny dialog prowadzony do tej pory z Komisją Europejską przyniósł efekty w postaci propozycji zmian do umowy, polegających m.in. na możliwości całkowitego lub częściowego zawieszenia umowy lub podjęcia innych środków w przypadku poważnych zakłóceń na rynku transportu drogowego” (pis. oryg.) - przypomniał w rozmowie minister Klimczak.

Poprosił stronę francuską o to, aby ta udzieliła w całym procesie zmian odpowiedniego wsparcia. Argumentacja Klimczaka spotkała się ze zrozumieniem. Zapewniono go o tym, że francuski resort będzie wspierał dążenia Polski i pomoże we wprowadzeniu zmian. 

Ministrowie rozmawiali też o możliwości pogłębienia współpracy pomiędzy resortami w ramach Trójkąta Weimarskiego, który to format obejmuje Polskę, Niemcy i Francję. To projekt, który zyskuje na znaczeniu właśnie teraz, kiedy zbliża się polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. Potwierdzono też, że bilateralne spotkanie ministrów odbędzie się 4 kwietnia w Brukseli. 

Czytaj także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklamabaner reklamowy
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama