- Dopłata na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych w Chełmie w wysokości 155 tys zł jest związana z zaległymi zobowiązaniami. Ponieważ spółka jest w likwidacji, musi się z nich wywiązać wobec instytucji takich jak: Urząd Skarbowy czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W związku z powyższym dokonujemy tych zmian - tłumaczyła skarbnik miasta Marzena Guzowska.
Wyjaśnienia doprecyzował Wojciech Wójcik, dyrektor gabinetu prezydenta.
- Niedawno zwrócił się też do nas likwidator z wnioskiem o dokapitalizowanie spółki. Środki te zostaną przeznaczone na pokrycie bieżących zobowiązań, wynikających przede wszystkim z zaległego podatku VAT w miesiącach, w których spółka jeszcze działała.
30 tys. zł ma być też przeznaczone na archiwizację dokumentacji, która została zabezpieczona w momencie rozpoczęcia procesu likwidacji. Kwota w wysokości ponad 50 tys. zł to kary nałożone na spółkę przez Urząd Gminy Urszulin z tytułu niewykonania inwestycji w okresie, kiedy MPRD jeszcze funkcjonowało.
Radny Baranowski pytał też, czy jest jakaś przybliżona data likwidacji spółki i co z majątkiem, który jeszcze spółka posiada?
- Jeżeli nie zapewnimy płynności finansowej, to spółka może zostać poddana procesowi upadłości. W związku z tym może się okazać, że cały majątek, jakim dysponuje, nie będzie już własnością spółki, a co za tym idzie - miasta. Jeżeli chodzi o sam proces likwidacji to przewidujemy, że powinien on się zakończyć za 6 do 8 miesięcy, w najgorszym wypadku około roku. Ale zakładamy ten optymistyczny wariant - dodał Wójcik.
Jak wyjaśnił, część ruchomości, jak i nieruchomości, została już zbyta, żeby pokryć zobowiązania. Natomiast znaczna część majątku - siedziba MPRD oraz plac, który teraz został wynajęty firmie STRABAG (w związku z budową północnej obwodnicy Chełma i drogi ekspresowej S12), jest w dalszym ciągu własnością spółki, a po zakończonym procesie likwidacji stanie się własnością miasta.
- Tej nieruchomości nie chcemy wyprzedawać, ponieważ jest to strategiczna lokalizacja, która w tym momencie przynosi nam (czyli spółce MPRD w procesie likwidacji) dochód z tytułu najmu - mówił Wojciech Wójcik.
Dyrektor gabinetu prezydenta zapewniał również, że nie będzie kolejnej potrzeby dodatkowego kapitalizowania spółki.
Przypominamy, że na początku sierpnia 2022 radni przychylili się do wniosku prezydenta i podjęli jednomyślnie uchwałę w sprawie przesunięć w wydatkach budżetu miasta Chełm. Zdecydowano wtedy m.in. o wniesieniu dopłaty na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Sp. z o.o., celem uregulowania przez spółkę zaległych wynagrodzeń pracowniczych.
- Innych zobowiązań MPRD nie będziemy spłacać z budżetu miasta, ponieważ jest to niezależny podmiot - mówił wtedy Jakub Banaszek, prezydenta miasta.
W tym czasie pracownicy MPRD otrzymali też pisemne propozycje zatrudnienia w innych komunalnych spółkach miasta. Większość odeszła z przedsiębiorstwa.
Podczas grudniowej sesji Rady Miasta Chełm powrócono do tematu likwidacji MPRD w Chemie.
- Zgodnie z opracowanym i przedłożonym przez biegłego rewidenta bilansem finansowym za rok 2021, spółka poniosła straty w wysokości ponad 2 mln zł. W związku z powyższym, zarówno zarząd spółki, rada nadzorcza, jak i zgromadzenie wspólników rekomenduje w tym zakresie podjęcie przedmiotowej uchwały. Otwarcie likwidacji umożliwi spłatę zobowiązań i obniżenie kosztów, które są aktualnie generowane - mówił wówczas Wojciech Wójcik, dyrektor gabinetu prezydenta Chełma.
Radni wtedy nie prowadzili nawet dyskusji na ten temat, tylko od razu przeszli do głosowania. 14 radnych głosowało za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie spółki Miejskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych w Chełmie. Trzech radnych wstrzymało się od głosu, trzech nie zagłosowało, a trzech było nieobecnych. Uchwała została podjęta większością głosów. Proces trwa...
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze