– Ugoda zakłada uporządkowanie roszczeń oraz zapewnia prawo do dysponowania niezbędną dokumentacją techniczną. Jest ona potrzebna, aby móc ogłosić nowy przetarg – napisał prezydent Jakub Banaszek.
Jak dodał, nowy przetarg ma zostać ogłoszony w styczniu 2026 r. Obejmie przebudowę al. AK, Żołnierzy I AWP, Lubelskiej, Ceramicznej, Szpitalnej, Hrubieszowskiej, miejskiego wiaduktu oraz infrastrukturę podziemną związaną z budową EAST Parku.
250 mln zł na drogi i wiadukt. Co miało powstać?
Przypomnijmy – warszawska firma Sarinż wygrała dwa lata temu przetarg w formule „zaprojektuj i buduj” na zadanie „Budowa oraz modernizacja infrastruktury umożliwiającej rozwój terminala intermodalnego w Chełmie”. Wartość projektu wynosiła ok. 250 mln zł, z czego 200 mln zł pochodziło z dofinansowania.
1 grudnia 2023 r. prezydent Banaszek i Piotr Szydłowski, dyrektor ds. technicznych w Sarinż, podpisali umowę na przebudowę 11,5 km dróg – w tym ponad 9 km wojewódzkich i 2 km powiatowych. Miasto zapowiadało wówczas „całkowicie nową budowę miejskiego wiaduktu” i „otwarcie Chełma logistycznie i gospodarczo”. W pakiecie miały znaleźć się także chodniki, ścieżki rowerowe, pasy spowalniające i bezpieczne zjazdy, a całość miała zostać zrealizowana w ciągu dwóch lat.
W 2024 r. zakończono przebudowę ulic Zawadówka i Włodawska. Kolejne etapy obejmowały m.in. al. Armii Krajowej, wiadukt, al. Żołnierzy I AWP, ul. Hrubieszowską, Ceramiczną, Szpitalną oraz Lubelską (od Szpitalnej do ronda przy „Kamenie”).
Korki, spory i wypowiedziana umowa
Jeszcze pod koniec 2024 r. wiceprezydent Radosław Wnuk ostrzegała, że prowadzone jednocześnie prace mogą sparaliżować ruch. Szacowano, że prędkość przejazdu po mieście spadnie nawet o 90%, a PKP – mimo rozmów miasta – nie zgodziło się na tymczasowy przejazd kolejowy, który mógłby ulżyć kierowcom.
31 grudnia 2024 r. wykonawca wypowiedział umowę. Miasto uznało oświadczenie za bezskuteczne i zapowiedziało mediacje w Prokuratorii Generalnej. Z nieoficjalnych informacji wynikało, że Sarinż domagał się wydłużenia harmonogramu, aby nie prowadzić jednocześnie prac na wiadukcie i ul. Lubelskiej – na co urzędnicy miejscy się nie zgodzili.
Co dalej?
Podpisana dziś ugoda ma umożliwić uporządkowanie roszczeń i przejęcie dokumentacji. Miasto deklaruje, że po zmianie promesy będzie miało 9 miesięcy na ogłoszenie nowego przetargu – jednak według deklaracji prezydenta stanie się to już w styczniu 2026 r.
To oznacza, że największy w ostatnich latach projekt drogowy w Chełmie – kluczowy dla przyszłego terminala intermodalnego i EAST Parku – otrzymuje szansę na ponowny start po miesiącach impasu.
Czytaj także:








![Chełm. W ubiegłym tygodniu odeszli od nas... [30-11-2025] W ubiegłym tygodniu odeszli do wieczności. Ostatnie pożegnanie naszych bliskich. Nekrologi z Chełma i powiatu chełmskiego.](https://static2.supertydzien.pl/data/articles/sm-4x3-chelm-w-ubieglym-tygodniu-odeszli-od-nas-23-11-2025-1764493411.jpg)








Napisz komentarz
Komentarze