Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Humaniści automatyzują procesy edukacyjne

Współczesna nauka przedmiotów humanistycznych wymaga nowych form i metod pracy, które (nie tylko w czasach pandemii) służą uatrakcyjnianiu procesu edukacyjnego, ale przede wszystkim uczą nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy. Są wśród nich PR i branding, które mogą być wykorzystywane przy wyborze nowych kierunków studiów, takich jak: komunikacja rynkowa i wizerunkowa, logistyka i media, sztuka mediów i edukacja wizualna, analityka i design internetowy.
Humaniści automatyzują procesy edukacyjne

Działania sprzyjające nabywaniu umiejętności tego rodzaju prowadzone są w drugiej klasie prawniczej I LO im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie z rozszerzonym programem nauczania języka polskiego, historii i WOSu. Nauczycielki tych przedmiotów wykorzystują nowe technologie na zajęciach skorelowanych. Opis ich doświadczeń ukazał się ostatnio na stronie Centrum Wymiany Wiedzy w Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Dotyczył podsumowania projektu edukacyjnego „Tajemnice starożytnego Rzymu” w formie online. Zadanie zrealizowane zostało na szkolnej platformie w postaci lekcji otwartej przy pomocy etiud filmowych i multimedialnych prezentacji uczniowskich stworzonych na potrzeby projektu.

Mimo pandemii i nauczania online, aktywność uczniów klasy humanistycznej nie słabnie, a przed nimi kolejne projekty do zrealizowania. Znaleźli ciekawe formy do realizacji tak oryginalnych zagadnień, jak doświadczenie pandemii z perspektywy języka, barokowe obrazy w fotograficznych konfiguracjach, filozofia w filmie, czy debaty oksfordzkiej traktującej o kondycji kultury we współczesnych czasach.

Uczniowie liceum opowiedzieli nam również o swoich doświadczeniach w wykorzystaniu narzędzi filmowych. Dużą motywacją jest dla nich sukces w Międzynarodowym Konkursie Filmowym Centropy. W trakcie prezentacji uczniowie mieli okazję obejrzeć film nakręcony przez licealistów w 2015 r. pt. „Książki Zofii Książek”, który w konkursie uzyskał drugą nagrodę. Kolejny film nagrodzony pierwszym miejscem w konkursie Centropy powstał w 2017 r. “Widmo serca miasta” opowiada historię placu doktora Edwarda Łuczkowskiego i jego mieszkańców pochodzenia żydowskiego. Dwie kolejne filmowe prace to “Papier na życie” oraz “Zapisane na kamieniach”. Pierwszy z nich otrzymał drugą nagrodę w międzynarodowym konkursie w 2020 r. i ukazywał historię Adama Gelbarda i jego rodziny. Twórcom filmu udało się dotrzeć do rodziny Adama Gelbarda, przedwojennego ucznia I liceum, która wspierała ich w produkcji filmu. Natomiast drugi film zainspirowany został stolperstein – kamieniami pamięci wmurowanymi w ulicę Pocztową i traktował o rodzinie Gutenbergów i ich dziedzictwie.

Częścią Tygodnia Humanisty był również wernisaż online II wystawy prac artystycznych uczniów liceum. Uczennice klasy 2 bg, Martyna Wojciechowska oraz Justyna Kaczmarska, kuratorki wystawy i autorki folderu reklamowego, zaprezentowały nadesłane prace.

Kolejną częścią Tygodnia Humanisty były też zajęcia edukacyjne online, poświęcone obchodom Narodowego Dnia Żołnierzy Wyklętych. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z pokazem filmowym przygotowanym przez uczennice klasy II bg, które zaprezentowały motyw „żołnierzy wyklętych” w historiografii, literaturze i sztuce. Zetknęli się z zapomnianą historią Chełma pokazaną w filmie „Kłamstwo PKWN”, przygotowanym przez Lubelski Oddział Instytutu Pamięci Narodowej. 

Julia, współkoordynatorka projektu o obrazach barokowych zaznacza, że największą przyjemnością tej pracy były narady, wymiany pomysłów.

- Jeśli chodzi o nowe rzeczy, których dowiedziałam się na temat pracy on-line to zdecydowanie był to fakt, iż złośliwość sprzętu jest jedyną rzeczą, która może popsuć występ, bo z każdej innej sytuacji humanista będzie w stanie wybrnąć - dodaje.

Aleksandra, również zaangażowana w "barokowy" projekt wspomina o swoistym utrudnieniu, które uczniowie sami sobie dodali w trakcie pracy:

- Uczestnicy zostali poproszeni o osobiste przedstawienie swoich komentarzy podczas prezentacji na żywo. Nie spodziewałam się, że dzięki temu można tak urozmaicić pracę i uczynić ją ciekawszą dla odbiorców jak i prezentujących.

Uczniowie swoją pracę przygotowali i koordynowali w systemie nauki on-line. To wymogło na nich wypracowanie nowych umiejętności, nie tylko związanych z użyciem nowych technologii.
Małgorzata, uczennica I Liceum wylicza:

- Komunikacja on-line pokazała swoje wady i zalety. Można było organizować wspólne rozmowy, nie wychodząc z domu, ale np. czekanie na czyjąś odpowiedź na wiadomość było kłopotliwe.

- Dzięki tej inicjatywie miałam pierwszy raz możliwość wykorzystania umiejętności komunikacji online. Daleko od siebie spędziliśmy godziny na wymienianiu się tekstami i tworzeniu scenariusza. Pokaz mody był dużym wyzwaniem, ponieważ wszystkie stroje musiałyśmy odtworzyć przy pomocy rzeczy, które miałyśmy akurat w domu. Szukałyśmy prześcieradeł, błyskotek, opasek czy sandałów. Sprawiło nam to dużo radości, bo mogłyśmy spędzić razem produktywnie czas - dodaje z kolei Justyna.

Co ciekawe, uczestnicy projektów związanych z Tygodniem Humanisty w I Liceum dowiedzieli się również wiele o sobie w trakcie przygotowań do tej akcji. Ważne było też dla nich wsparcie kolegów z innych klas, odbiorców ich prezentacji.

- Czułam się dumna z mojej pracy, z miejsca zapominając o trudach związanych z układaniem scenariusza, poprawianiem prezentacji czy montowaniem filmu. Powiedziano mi także, że mam potencjał, by w przyszłości zostać menedżerem!


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Cyklista chełmskiTreść komentarza: Dziwi mnie wypowiedź prezydenta, będącego dorosłym człowiekiem, że pulsujące światło żółte sugeruje wolny przejazd i może być przyczyną zderzeń bocznych. Przecież takie rozwiązanie jest stosowane na całym świecie w wielkich miastach i nikomu nie przyszło do głowy, że to powoduje wypadki. Wypadki robią głupi ludzie niezależnie od oznakowania i pory dnia. Zatem tłumaczenie prezydenta zasady działania sygnalizacji przy galerii jest tak absurdalne, że trudno uwierzyć w powagę tego człowieka.Data dodania komentarza: 19.12.2025, 23:11Źródło komentarza: Bezpiecznie czy płynnie? Sporne sygnalizacje świetlne na Litewskiej i Lubelskiej w ChełmieAutor komentarza: miejscowyTreść komentarza: A kto stręczy. STRĘCZYCIELE. Trafił swój na swego.Data dodania komentarza: 19.12.2025, 14:48Źródło komentarza: Nowa Rada przy Prezydencie RP. W jej składzie Kamila Grzywaczewska, Lucjan Cichosz i poseł Jarosław SachajkoAutor komentarza: tutejszyTreść komentarza: Tu gdzie mieszkam ludzie żyją w drewnianych chatach, często bez łazienek. Kibel jest drewniany, na zewnątrz. Wieczorem gdy ciemno i zimno za wychodek służy wiadro. Nie dziwcie się, że nie interesują ich „domy” dla psów. Polska XXI wieku. Lubelszczyzna😥 -opinia o Sieliszczu i Kuliku osoby z POData dodania komentarza: 19.12.2025, 12:58Źródło komentarza: Jarmark Bożonarodzeniowy i rozstrzygnięcie konkursów w SiedliszczuAutor komentarza: ObserwarorTreść komentarza: PiS się rozpada, więc igrzyska urządzają dla zamglenia sytuacjiData dodania komentarza: 19.12.2025, 06:47Źródło komentarza: Podpisali list intencyjny. Chełm gospodarzem „Wystrzałowego Sylwestra na Lubelszczyźnie z Republiką”Autor komentarza: DramatTreść komentarza: Śmietanka..... Kto mu stręczy tych doradców?Data dodania komentarza: 18.12.2025, 13:54Źródło komentarza: Nowa Rada przy Prezydencie RP. W jej składzie Kamila Grzywaczewska, Lucjan Cichosz i poseł Jarosław Sachajko
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama