Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Raport: Książki idą w zapomnienie...? | Super Tydzień

Biblioteka Narodowa przeprowadziła badanie pod nazwą "Stan czytelnictwa w Polsce w 2018 roku". Jego wstępne wyniki są bardzo niepokojące. Tylko 37% ankietowanych zadeklarowało, że przeczytało przynajmniej jedną książkę w ostatnich dwunastu miesiącach. Dlaczego zainteresowanie czytelnictwem z roku na rok drastycznie spada?
Raport: Książki idą w zapomnienie...? | Super Tydzień

Czytanie jednej książki rocznie przez niemal 40% Polaków to tendencja, która utrzymuje się od kilku lat. Tylko niecałe 10% ankietowanych zadeklarowało natomiast, że "pochłania" rocznie 7 książek lub więcej. Bardzo niepokojący jest fakt, że osoby, które sporadycznie lub wcale nie sięgają po książki, argumentują to głównie brakiem zainteresowania i... stratą czasu. Wśród innych przyczyn podawały także: brak czasu wolnego, rozwój technologii, inne rozrywki, a także obniżenie poziomu językowego u części współczesnych twórców literackich.

Jakie grupy wiekowe najczęściej sięgają po książki z czystej chęci przeczytania? Wśród pań dominuje wiek od 60 lat wzwyż, zaś u panów najwięcej czytelników mieści się w przedziale 40 - 59 lat. Obie płci w granicach 25 - 40 lat mają - jak wynika z badań - najmniej czasu na czytanie. Ludzie młodsi czytają sporo, ale głównie dlatego, że muszą, ponieważ studiują lub jeszcze się uczą. Te dane dotyczą zarówno wersji papierowych, jak i e-booków. Malejące zainteresowanie książkami przekłada się również na spadającą sprzedaż, a także mniejszą liczbę wypożyczeń w bibliotekach.

Co więcej, również domowe biblioteczki i księgozbiory zaczynają świecić pustkami. Aż 28% badanych przyznało się, że nie ma w domu żadnej książki, zaś 7% posiada tylko podręczniki. Najwięcej, bo 45% pytanych ma w domu pomiędzy 11 a 50 książek. Szczegółowy raport można znaleźć na stronie internetowej Biblioteki Narodowej.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama