Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Luxmed życzenia
Reklama baner reklamowy
100 lat idei „Nowego Miasta”

Dyrekcja, która miała zmienić Chełm. Historia wielkiego planu i niespełnionych ambicji [ZDJĘCIA]

Dzielnica Dyrekcja to jedno z najbardziej charakterystycznych i historycznie znaczących miejsc w Chełmie. Choć jej zabudowa powstawała etapami, a pierwotne plany nigdy nie zostały w pełni zrealizowane, do dziś pozostaje świadectwem ambitnej wizji rozwoju miasta z okresu międzywojennego. Rok 2025 przynosi setną rocznicę idei, która legła u podstaw tego wyjątkowego założenia urbanistycznego. Warto przypomnieć trochę historii.
Dyrekcja, która miała zmienić Chełm. Historia wielkiego planu i niespełnionych ambicji [ZDJĘCIA]

Źródło: Miasto Chełm

Zanim rozpoczęto realizację inwestycji, tereny dzisiejszej Dyrekcji miały charakter rolniczy. Były to grunty należące do Starostwa Obłonie, obejmujące ponad 432 hektary pól i dawnych folwarków. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości znalazły się one w dyspozycji państwa, co umożliwiło ich wykorzystanie w planach rozbudowy miasta.

W połowie lat 20. XX wieku w Chełmie narodziła się koncepcja utworzenia nowej dzielnicy – Nowego Miasta – zlokalizowanej na wschód od historycznego centrum. Projekt, opracowany w 1926 roku, zakładał dynamiczny rozwój miasta i stworzenie przestrzeni zdolnej pomieścić nawet kilkadziesiąt tysięcy nowych mieszkańców. Północna część dzielnicy została przeznaczona pod inwestycje związane z koleją, co miało kluczowe znaczenie dla dalszych planów.

Centralnym elementem projektu było przeniesienie do Chełma Wschodniej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych, dotychczas funkcjonującej w Radomiu. Zabiegi o ulokowanie dyrekcji w Chełmie trwały kilka lat i wymagały przekonania władz centralnych oraz Ministerstwa Komunikacji. Ostatecznie zdecydowano się wydzielić w Nowym Mieście około 30 hektarów pod budowę osiedla kolejowego oraz gmachu administracyjnego dyrekcji.

Widok z lotu ptaka (aksonometria) – Gmach Dyrekcji K.P. i kolonii mieszkalnych w Chełmie 1930-32 (Źródło: wikipedia.org)

 

Realizacja inwestycji ruszyła w 1928 roku. W październiku położono kamień węgielny pod gmach Dyrekcji Kolei, a prace budowlane prowadzono na ogromną, jak na ówczesne realia, skalę. W szczytowym momencie na placu budowy pracowało około dwóch tysięcy robotników. Całość przedsięwzięcia wyceniano na około 30 milionów złotych, a zakończenie budowy planowano początkowo na początek lat 30.

Projekt Dyrekcji zakładał nie tylko wzniesienie gmachu administracyjnego, lecz także budowę nowoczesnego osiedla mieszkaniowego dla pracowników kolei. W planach znalazły się również obiekty usługowe, takie jak łaźnia i ambulatorium, a także uporządkowany układ ulic i przestrzeni publicznych. Założenie urbanistyczne wyróżniało się wysokim standardem technicznym, obejmującym m.in. instalacje sanitarne i wodociągowe.

Rozwój inwestycji zahamował światowy kryzys gospodarczy, który wybuchł w 1929 roku. Trudna sytuacja ekonomiczna państwa, połączona z problemami technicznymi i organizacyjnymi, doprowadziła do wstrzymania prac na początku lat 30. W kolejnych latach w przestrzeni publicznej pojawiały się różne koncepcje alternatywnego wykorzystania niedokończonych obiektów, jednak żadna z nich nie została zrealizowana.

Szkic koncepcji rozbudowy miasta Chełma z 1926 r. – dzielnica Nowe Miasto  (Źródło: wikipedia.org)

Po kilkuletnich staraniach władz miasta prace wznowiono w 1938 roku. Zakładano wówczas, że przeniesienie urzędów kolejowych do Chełma nastąpi 1 grudnia 1939 roku. Plany te przerwał wybuch II wojny światowej. W czasie okupacji niemieckiej budynki Dyrekcji były wykorzystywane przez administrację okupacyjną, a ślady tego okresu do dziś można odnaleźć na niektórych kamienicach w rejonie dworca.

Po 1944 roku obiekty przeszły pod zarząd państwa. W kolejnych dekadach pełniły różnorodne funkcje administracyjne i publiczne, a w latach 60. rozpoczęto intensywną zabudowę uzupełniającą. Powstały bloki mieszkalne, szkoły oraz inne budynki użyteczności publicznej, odpowiadające na potrzeby szybko rozwijającego się miasta.

Budowa Gmachu i kolonii mieszkalnych dla pracowników Wschodniej DOKP ok. 1932 (Źródło: wikipedia.org)

W 1971 roku zespół urbanistyczny Dyrekcji wraz z przyległymi terenami został wpisany do rejestru zabytków. Decyzja ta podkreśliła wyjątkową wartość tego założenia – zarówno pod względem architektonicznym, jak i urbanistycznym. Dziś Dyrekcja postrzegana jest jako jeden z najcenniejszych przykładów międzywojennego modernizmu.

Choć pierwotna wizja Nowego Miasta nigdy nie została w pełni zrealizowana, dzielnica Dyrekcja pozostaje symbolem wielkich ambicji i planów rozwojowych sprzed stu lat. Jej historia pokazuje, jak śmiałe idee potrafią kształtować przestrzeń miasta na dekady – nawet wtedy, gdy rzeczywistość zmusza do ich modyfikacji.

Czytaj także:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: miejscowyTreść komentarza: O remont Podgórza, Rejowieckiej, Rampy Brzeskiej też się sądził. I co z tego wynikło. Ano to,że musiał dopłacić żądaną kwotę wykonawcy. A przepychanki opóźniły realizację zadania o półtora roku. Tyle mieszkańcy zyskali. Teraz zapewne była podobna sytuacja. Ale żeby nie pokazywać, że znowu dał ciała zasłania się niejawnością danych. Ostatnio został doradcą króla Polski. Będzie mu doradzał w sprawach prowadzenia inwestycji.Data dodania komentarza: 20.12.2025, 16:04Źródło komentarza: Chełm. Radna pyta o cenę ugody przy inwestycji za ćwierć miliarda. Prezydent zasłania się klauzulą poufnościAutor komentarza: tubylecTreść komentarza: Za to na S12 cisza i spokój w radosnym oczekiwaniu na kolejną rocznicę złożenia wniosku o ZRID.Data dodania komentarza: 20.12.2025, 13:15Źródło komentarza: Dziennie 200 osób na budowie. Tak wygląda S17 pod Zamościem [ZOBACZ ZDJĘCIA]Autor komentarza: andyTreść komentarza: Proszę zobaczyć ile kolizji jest w Lublinie przy wyłączonej sygnalizacji. Co do cyklistów to widać ich "znajomość" przepisów na Piłsudskiego - bezkarność ich o ośmiela.Data dodania komentarza: 20.12.2025, 10:07Źródło komentarza: Bezpiecznie czy płynnie? Sporne sygnalizacje świetlne na Litewskiej i Lubelskiej w ChełmieAutor komentarza: Cyklista chełmskiTreść komentarza: Dziwi mnie wypowiedź prezydenta, będącego dorosłym człowiekiem, że pulsujące światło żółte sugeruje wolny przejazd i może być przyczyną zderzeń bocznych. Przecież takie rozwiązanie jest stosowane na całym świecie w wielkich miastach i nikomu nie przyszło do głowy, że to powoduje wypadki. Wypadki robią głupi ludzie niezależnie od oznakowania i pory dnia. Zatem tłumaczenie prezydenta zasady działania sygnalizacji przy galerii jest tak absurdalne, że trudno uwierzyć w powagę tego człowieka.Data dodania komentarza: 19.12.2025, 23:11Źródło komentarza: Bezpiecznie czy płynnie? Sporne sygnalizacje świetlne na Litewskiej i Lubelskiej w ChełmieAutor komentarza: miejscowyTreść komentarza: A kto stręczy. STRĘCZYCIELE. Trafił swój na swego.Data dodania komentarza: 19.12.2025, 14:48Źródło komentarza: Nowa Rada przy Prezydencie RP. W jej składzie Kamila Grzywaczewska, Lucjan Cichosz i poseł Jarosław Sachajko
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama