Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
WASZE SYGNAŁY

Nowe autobusy wodorowe w Chełmie pod lupą. CLA uspokaja: „Usterki były, ale sytuacja jest opanowana”

Do naszej redakcji napływają sygnały od mieszkańców, że nowe autobusy wodorowe kursujące po Chełmie miewają problemy techniczne, a na pętlach i ulicach miasta często można zauważyć ekipy serwisowe. Pojawiły się również pytania o stabilność dostaw wodoru do miejskiej stacji tankowania. W Chełmskich Liniach Autobusowych uspokajają, że sytuacja jest opanowana.
Jeden z 26 autobusów wodorowych kursujących po Chełmie.
Jeden z 26 autobusów wodorowych kursujących po Chełmie.

Źródło: Chełmskie Linie Autobusowe profil Facebook

Artur Mazurek, kierownik eksploatacji CLA, przyznaje, że trudności faktycznie występowały – ale głównie na etapie rozruchu nowej floty. Potwierdza, że w pierwszej fazie użytkowania nowych autobusów pojawiły się „różne trudności”, głównie związane z oprogramowaniem. Aktualizacja systemu miała je usunąć. Sporadycznie zdarzały się też awarie poszczególnych podzespołów, m.in. reduktora wodoru czy elementów klimatyzacji, a także problemy z kamerami i GPS.

Dodatkowym źródłem zgłoszeń okazały się nowoczesne systemy cyberbezpieczeństwa wbudowane w pojazdy. Obecnie – jak zapewnia kierownik – usterki pojawiają się jedynie incydentalnie i nie zakłócają kursowania autobusów.

Serwis kilka razy w tygodniu? „To normalne przy takiej flocie”

Jak tłumaczy przedstawiciel spółki, częste wizyty serwisowe to przede wszystkim regularne przeglądy wynikające z harmonogramu obsług technicznych oraz liczby pojazdów.

– Przy 26 autobusach wodorowych serwis pojawia się kilka razy w tygodniu. To normalne i wynika z obowiązkowych przeglądów – wyjaśnia Mazurek. 

Dodaje, że wiele usterek jest diagnozowanych zdalnie, dzięki czemu nie dopuszcza się do poważniejszych awarii.

Krótkie wyłączenia z ruchu, ale kursy bez zmian

CLA potwierdza, że w ostatnich tygodniach kilka pojazdów było czasowo wyłączonych z ruchu – na maksymalnie kilka dni – w związku z bieżącymi naprawami i przeglądami.

Spółka posiada jednak 32 autobusy, z czego 24 każdego dnia wyjeżdżają na trasy. Pozostałe stanowią rezerwę operacyjną.

–  Dzięki posiadanemu zapasowi taborowemu oraz temu, że ewentualne usterki są szybko diagnozowane i usuwane, zapewniona jest pełna realizacja rozkładu jazdy, nawet wtedy, gdy pojedyncze pojazdy wymagają krótkotrwałego wyłączenia z ruchu – podkreśla kierownik.

Dostawy wodoru pod kontrolą

W październiku pojawiło się zwiększone zapotrzebowanie na wodór – głównie po przyspieszonym wprowadzeniu do eksploatacji większej liczby autobusów i wycofaniu części starego taboru. Jak informuje CLA, dostawca paliwa zwiększył częstotliwość dostaw, a spółka dostosowała harmonogram tankowań.

– Obecnie nie ma żadnych problemów z dostępnością wodoru. Dostawy odbywają się płynnie – zapewnia Mazurek.

Czy pasażerowie mają powody do obaw?

Według zapewnień Chełmskich Linii Autobusowych – nie. Kursy odbywają się punktualnie, a liczba autobusów wodorowych obsługujących linie nie została ograniczona.

– Realizacja rozkładu jazdy jest pełna. Nawet jeśli jeden czy dwa autobusy wymagają krótkiej przerwy, mamy zabezpieczony tabor zastępczy – podkreśla kierownik.

CLA chwali współpracę z producentem

W odpowiedzi na nasze pytania spółka poinformowała również, że współpraca z producentem autobusów przebiega wzorowo.

– Czas reakcji serwisu wynosi od 1 do 3 dni, a kontakt jest stały i sprawny – wyjaśnia Mazurek.

Nowe autobusy wodorowe, choć innowacyjne i wymagające wdrożenia nowych procedur, według zapewnień Chełmskich Linii Autobusowych funkcjonują stabilnie. Problemy techniczne, które pojawiały się na początku eksploatacji, mają być już opanowane, a dostawy wodoru – zabezpieczone. Spółka deklaruje, że komunikacja miejska działa bez zakłóceń, a mieszkańcy nie powinni odczuwać żadnych skutków incydentalnych usterek.

Czytaj także:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: JoelTreść komentarza: Rozdawanie 500+ nie zwiększyło dobrobytu u ludzi, tylko go zmniejszyło. Rząd nie daje, tylko zabiera.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:14Źródło komentarza: Pieniądze nie zwiększą liczby urodzeń. Trzeba  się otworzyć na inne rozwiązaniaAutor komentarza: TomcioTreść komentarza: Może warto przesuwać przetargi na wiosnę i latem robić remonty niż w grudniu. I tak macie szczęście, że pogoda jest na plusie i bez śnieguData dodania komentarza: 4.12.2025, 09:16Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”Autor komentarza: RobertTreść komentarza: Czy teraz Miasto zaciągnie kredyt na wkład własny? Bo ze słów prezydenta (o ile dobrze pamiętam) wynikało, że 100 mln wyda na bieżące potrzeby.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 15:34Źródło komentarza: Ugoda w sprawie infrastruktury pod terminal intermodalny w Chełmie. Miasto przygotowuje kolejny przetargAutor komentarza: BezradnyTreść komentarza: To jakiś drogi ten tłuczeń bo cała podwyżka wyniesie ok.4150zł miesięcznie. To dwa samochody tłucznia miesięcznie.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 11:11Źródło komentarza: Gm. Białopole. Otworzyli oferty śmieciowych ofert. Samorządowcy przeżyli szok.Autor komentarza: SuperTreść komentarza: Niech remontują. Najpierw trzeba trochę postać w korkach żeby było lepiejData dodania komentarza: 3.12.2025, 07:01Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama