Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Zakaz wyprzedzania ciężarówek. Znamy szczegóły

Czy wolno jadący tir będzie mógł być wyprzedzony przez inną ciężarówkę? Znamy szczegóły rewolucyjnych zmian na drogach.
Zakaz wyprzedzania ciężarówek. Znamy szczegóły

Autor: iStock

Jeżeli ktoś podróżuje samochodem po Europie, to mógł zauważyć, że podobne rozwiązania funkcjonują w krajach zachodnich. Niemcy, Belgia, Francja to część państw, w których obowiązuje zakaz wyprzedzania ciężarówki przez ciężarówki. Często nie jest to prawo działające na każdym odcinku drogi i przez całą dobę. Teraz takie rozwiązanie rząd chce wprowadzić w Polsce.

– Generalnie chodzi o to, żeby upłynnić ruch na drogach szybkiego ruchu, zmniejszyć zagrożenie wynikające z faktu wyprzedzanie się samochodów ciężarowych – ogłosił kilka dni temu minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

Chodzi o to, że wyprzedzenie jednego dużego i powolnego pojazdu jest operacją zajmującą czas i potencjalnie groźną. Dlatego władza chce tego zakazać.

Ale nie na wszystkich trasach. Mowa jest wyłącznie o autostradach i drogach ekspresowych.

Obawy

O ile kierowcy samochodów osobowych mogą ten pomysł przyjąć ze zrozumieniem, o tyle szefowie firm transportowych mają poważne wątpliwości. 

– Nie chcę komentować szerzej skutków gospodarczych wynikających m.in. z opóźnienia dostaw wykonywanych w trybie „just in time” do tych polskich zakładów, które w wyniku optymalizacji wykorzystania dostępnych zasobów nie mają magazynów. Brak szerszego komentarza na ten temat wynika z faktu, że w okresie wyborczym takie argumenty nie trafiają do uszu polityków. A szkoda, bo później trzeba będzie to odkręcać. Tak jak ma to obecnie miejsce w przypadku zbyt restrykcyjnego systemu punktowego – powiedział Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.

Skąd miałby się wziąć te opóźnienia? Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, że ekspresówką jedzie tir z prędkością 60 km/h (maksymalnie może 80 km/h), a za nim ustawia się sznur ciężarówek. To spowolni jazdę także innych kierowców i mogą powstawać korki. 

Czy jakiś odpowiedzialny kierowca osobówki zaryzykuje wyprzedzenie 4-5 ciężarówek?

Szczegóły

Pytanie o to, w jakich sytuacjach wyprzedzanie będzie jednak dopuszczalne, pozostawało bez odpowiedzi. Aż do teraz. W Sejmie jest już projekt zmian w prawie i uwzględniono w nim sytuacje, o których mowa powyżej.

W projekcie zmian zapisano, że w przypadku drogi o trzech pasach ruchu kierowca ciężarówki musi „korzystać wyłącznie z dwóch pasów ruchu przeznaczonych dla danego kierunku, znajdujących się najbliżej prawej krawędzi jezdni”.

W przypadku dróg szybkiego ruchu taka sama zasada ma obowiązywać zespół pojazdów o długości ponad 7 metrów. Chodzi tu także o osobówki z przyczepami (całość ponad 7 metrów długości).

Jednak w Polsce jest znacznie więcej dróg z dwoma pasami ruchu. W tym przypadku ciężarówki będą miały zakaz wyprzedzania pojazdu samochodowego. Czyli także osobówki.

Jest jednak wyjątek. O tym mówi kolejny zapis w projekcie. Otóż wyprzedzanie będzie możliwe, jeżeli pojazd z przodu będzie poruszał się z „prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla pojazdów kategorii N2 lub N3 obowiązującej na danej drodze”.

Jak to rozumieć? Wyjaśnia to uzasadnienie do proponowanych zmian. Otóż kluczem jest gwałtowna zmiana prędkości. Chodzi o to, żeby ciężarówki nie zmuszać do gwałtownego hamowania, gdy przed nią będzie jechał jakiś „zawalidroga”. Bo takie hamowanie może doprowadzić do wypadku.

W uzasadnieniu wskazano, że ta gwałtowna redukcja prędkości to około 40-60 km/h.

Czytaj także: 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

olo 29.05.2023 17:41
przecież tego i tak nikt nie respektuje ani ściga - na rejowieckiej jest zakaz a ciągle smarują lewym pasem

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: JoelTreść komentarza: Rozdawanie 500+ nie zwiększyło dobrobytu u ludzi, tylko go zmniejszyło. Rząd nie daje, tylko zabiera.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:14Źródło komentarza: Pieniądze nie zwiększą liczby urodzeń. Trzeba  się otworzyć na inne rozwiązaniaAutor komentarza: TomcioTreść komentarza: Może warto przesuwać przetargi na wiosnę i latem robić remonty niż w grudniu. I tak macie szczęście, że pogoda jest na plusie i bez śnieguData dodania komentarza: 4.12.2025, 09:16Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”Autor komentarza: RobertTreść komentarza: Czy teraz Miasto zaciągnie kredyt na wkład własny? Bo ze słów prezydenta (o ile dobrze pamiętam) wynikało, że 100 mln wyda na bieżące potrzeby.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 15:34Źródło komentarza: Ugoda w sprawie infrastruktury pod terminal intermodalny w Chełmie. Miasto przygotowuje kolejny przetargAutor komentarza: BezradnyTreść komentarza: To jakiś drogi ten tłuczeń bo cała podwyżka wyniesie ok.4150zł miesięcznie. To dwa samochody tłucznia miesięcznie.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 11:11Źródło komentarza: Gm. Białopole. Otworzyli oferty śmieciowych ofert. Samorządowcy przeżyli szok.Autor komentarza: SuperTreść komentarza: Niech remontują. Najpierw trzeba trochę postać w korkach żeby było lepiejData dodania komentarza: 3.12.2025, 07:01Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama