Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Kierowcy na aplikację na celowniku. Zmienią pod nich Kodeks drogowy

Przed nami kolejna nowelizacją Kodeksu drogowego. Pojawią się w nim zmiany ważne dla kierowców pojazdów na aplikacje, m.in. Bolt i Uber. Powodem jest bezpieczeństwo pasażerów.
Kierowcy na aplikację na celowniku. Zmienią pod nich Kodeks drogowy

Autor: iStock

Planowane zmiany zakładają m.in. weryfikację kierowców przed nawiązaniem współpracy, monitoring realizowanych kursów, wymóg zaświadczenia o niekaralności i sprawdzenie prawa jazdy w Centralnej Ewidencji Kierowców.

– Popełnianie przestępstw, które obserwowaliśmy w ubiegłym roku, nie będzie tak łatwe. – Tak uzasadnia te zmiany Janusz Cieszyński, nowy minister cyfryzacji, cytowany przez money.pl.

Powodem do wprowadzenia wspomnianych zmian są nagłośnione w ubiegłym roku przypadki molestowania i gwałtów, jakich dopuszczali się kierowcy realizujący przewozy na aplikacje Bolta i Ubera. 

Akcja policji

Tymczasem Bolt już stracił licencję na przewóz osób. Potwierdził to Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Mimo to usługa działa. Jak to możliwe? 

Kłopoty tej popularnej aplikacji zaczęły się, kiedy policja zintensyfikowała kontrole. Wpadli kierowcy bez prawa jazdy, cudzoziemcy bez odpowiednich dokumentów, a w samochodach znaleziono nawet narkotyki.

– W nocy z 16 na 17 grudnia 2022 roku mundurowi przeprowadzili blisko 35 kontroli pojazdów, zareagowali na 4 wykroczenia. Łącznie skontrolowano 51 osób. Wszczęto 5 postępowań administracyjnych za brak licencji, brak badań lekarskich, brak wymaganych dokumentów przez przewoźników. W wyniku działań zatrzymano kierującego pojazdem po pijanemu, który miał w organizmie 2 promile alkoholu. Odzyskano skradziony pojazd oraz ujawniono dwie poszukiwane osoby – tak swoją akcję zrelacjonowała policja.

GITD swoje, Bolt swoje

Właściciele systemów aplikacyjnych, wśród nich m.in. Bolt, znaleźli się na celowniku. Główny Inspektorat Transportu Drogowego cofnął nawet tej spółce licencję pośrednika w przewozie osób. 

– Nastąpiło to w związku z naruszeniem zapisów Ustawy o transporcie drogowym – wyjaśnił GITD. 

Bardziej rozmowy jest minister cyfryzacji. Jak powiedział w Sejmie, odpowiedzialne za to osoby posługiwały się fałszywą tożsamością. – Czyli za kierownicą siedziała inna osoba, niż ta, na którą aplikacja była zarejestrowana– zacytował go serwis money.pl. 

Bolt utrzymuje jednak, że licencję nadal ma. – Spółka Bolt Rides PL nigdy jej nie utraciła i wedle naszej wiedzy nie toczy się wobec niej żadne postępowanie – poinformowała firma.

– Przedsiębiorca złożył wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Czynności są w toku – odpowiada GITD. 

Mówiliśmy, nie chcieliście słuchać

Przepisy liberalizujące rynek, nazywane także lex Uber, weszły w życie jesienią 2020 r. 

– Nie było naszej zgody na tę ustawę, ale minister Adamczyk nie słuchał naszych wytycznych, zrobił to pod lobbing Ubera i Bolta, wówczas Taxify – ocenia Dariusz Góralczyk z Krajowej Izby Gospodarczej Taksówkarzy. 

I dodaje: – Chodziło tylko o całkowite otwarcie rynku. Mówiliśmy, że takie tragedie będą, nie chcieliście nas słuchać.

Z kolei działający na aplikację Freenow przekonuje, że dobrym rozwiązaniem byłby ogólnopolski elektroniczny rejestr licencji taksówkarskich.

„Taki rejestr spowodowałby szybszą i pełniejszą wymianę informacji pomiędzy podmiotami potrzebującymi takich informacji, możliwość dostępu do zintegrowanych danych dla służb porządkowych, ale także dla platform podejmujących współpracę z danym kierowcą na etapie weryfikacji jego dokumentów” – czytamy w przesłanym money.pl oficjalnym stanowisku firmy.

Freenow postuluje też, żeby kolejnym krokiem było rozszerzenie zasięgu geograficznego licencji taksówkarskich na całą Polskę.  

Czytaj także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: JoelTreść komentarza: Rozdawanie 500+ nie zwiększyło dobrobytu u ludzi, tylko go zmniejszyło. Rząd nie daje, tylko zabiera.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:14Źródło komentarza: Pieniądze nie zwiększą liczby urodzeń. Trzeba  się otworzyć na inne rozwiązaniaAutor komentarza: TomcioTreść komentarza: Może warto przesuwać przetargi na wiosnę i latem robić remonty niż w grudniu. I tak macie szczęście, że pogoda jest na plusie i bez śnieguData dodania komentarza: 4.12.2025, 09:16Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”Autor komentarza: RobertTreść komentarza: Czy teraz Miasto zaciągnie kredyt na wkład własny? Bo ze słów prezydenta (o ile dobrze pamiętam) wynikało, że 100 mln wyda na bieżące potrzeby.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 15:34Źródło komentarza: Ugoda w sprawie infrastruktury pod terminal intermodalny w Chełmie. Miasto przygotowuje kolejny przetargAutor komentarza: BezradnyTreść komentarza: To jakiś drogi ten tłuczeń bo cała podwyżka wyniesie ok.4150zł miesięcznie. To dwa samochody tłucznia miesięcznie.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 11:11Źródło komentarza: Gm. Białopole. Otworzyli oferty śmieciowych ofert. Samorządowcy przeżyli szok.Autor komentarza: SuperTreść komentarza: Niech remontują. Najpierw trzeba trochę postać w korkach żeby było lepiejData dodania komentarza: 3.12.2025, 07:01Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama