Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama baner reklamowy

Zadbaj o przyszłość opon | Super Tydzień

Kierowcy jeżdżący na sezonowym ogumieniu wymienili już opony na letnie. Jak to zwykle bywa, pojawia się jednak pytanie, co zrobić z zimowym kompletem. W jaki sposób go przechowywać i ocenić, czy posłuży nam jeszcze, kiedy powrócą mrozy?
Zadbaj o przyszłość opon | Super Tydzień

W zdemontowanych oponach w pierwszej kolejności sprawdzamy stan bieżnika. Według polskich przepisów drogowych musi mieć on co najmniej 1,6 mm. Jeśli nie pełnia tej normy, to podczas kontroli policyjnej można stracić dowód rejestracyjny i zakończyć jazdę. Wulkanizatorzy zaznaczają jednak, że wysokość bieżnika już poniżej 3 mm może spowodować mniejszą przyczepność i stabilność samochodu na drodze. Warto też pamiętać, że w innych krajach Europy dopuszczalne grubości bieżnika różnią się od siebie, ponieważ ich minimalna wartość to nawet 4 mm.

Bardzo dużo o dalszej przydatności ogumienia powie nam data jego produkcji. Jest ona umieszczona na boku opony i ma postać czterocyfrowego kodu w kwadracie lub elipsie. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, a dwie kolejne rok produkcji. Dobre opony mają maksymalną żywotność 10 lat, ale najbezpieczniej przestać ich używać już po kilku, ponieważ mieszanka gumowa z każdym rokiem traci stopniowo swoje właściwości.

Zdjęte ogumienie należy dokładnie oczyścić, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Z bieżnika trzeba wyjąć wszystkie kamienie, które zakleszczają się w rowkach. Jeśli tego nie zrobimy, koła zostaną błędnie wyważone podczas zakładania opon w sezonie zimowym. Następnie opony dokładnie myjemy za pomocą szamponu samochodowego i dokładnie suszymy. Ponadto nie zaszkodzi nałożyć na nie preparat poprawiający kondycję. Po doczyszczeniu przyjrzyjmy się również, czy opona nie ma żadnych uszkodzeń. Kiedy jakieś zauważymy, dajmy ją do sprawdzenia fachowcom.

Na koniec kwestia przechowywania opon zdjętych z samochodu. Kładziemy je poziomo jedna na drugiej. W ten sposób nie powstaną na nich odkształcenia w punkcie, na którym opierałyby się, stojąc. Dobrze jest je również zakryć, ograniczając pojawianie się na nich zabrudzeń i uszkodzeń. Jeśli nadejdzie czas ich ponownego montażu, a mamy wątpliwości czy jeszcze nadają się do jazdy, udajmy się z nimi do wulkanizatora. Sami nie jesteśmy w stanie całkowicie ocenić kondycji i bezpieczeństwa ogumienia.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: e-MieszkaniecTreść komentarza: Tyle pieniędzy wydanych a o Gali dowiedziałem się w dniu gali. Super ekstra! Tak trzymać.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 14:40Źródło komentarza: Chełm zapłacił 100 tys. zł za promocję podczas gali boksuAutor komentarza: historiaTreść komentarza: pierdzistołki od picia kawy i "spadaj na drzewo"Data dodania komentarza: 5.12.2025, 12:41Źródło komentarza: W budżetówce płacą więcej niż w firmach prywatnych. Tyle zarabiają PolacyAutor komentarza: JoelTreść komentarza: Rozdawanie 500+ nie zwiększyło dobrobytu u ludzi, tylko go zmniejszyło. Rząd nie daje, tylko zabiera.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:14Źródło komentarza: Pieniądze nie zwiększą liczby urodzeń. Trzeba  się otworzyć na inne rozwiązaniaAutor komentarza: TomcioTreść komentarza: Może warto przesuwać przetargi na wiosnę i latem robić remonty niż w grudniu. I tak macie szczęście, że pogoda jest na plusie i bez śnieguData dodania komentarza: 4.12.2025, 09:16Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”Autor komentarza: RobertTreść komentarza: Czy teraz Miasto zaciągnie kredyt na wkład własny? Bo ze słów prezydenta (o ile dobrze pamiętam) wynikało, że 100 mln wyda na bieżące potrzeby.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 15:34Źródło komentarza: Ugoda w sprawie infrastruktury pod terminal intermodalny w Chełmie. Miasto przygotowuje kolejny przetarg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama