Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Miasto stawia na wodór

Chełm. Pierwsze autobusy wodorowe już na miejscu, kolejne w drodze [ZDJĘCIA]

Dwa pierwsze autobusy wodorowe przyjechały wczoraj do zajezdni Chełmskich Linii Autobusowych. To początek dużej zmiany w miejskim transporcie – jeszcze w tym tygodniu dołączą do nich trzy kolejne pojazdy, a do końca roku po ulicach Chełma ma jeździć aż 26 nowoczesnych autobusów napędzanych wodorem.
Chełm. Pierwsze autobusy wodorowe już na miejscu, kolejne w drodze [ZDJĘCIA]

Źródło: UM Chełm

Zakup floty to efekt umowy podpisanej 18 marca 2024 roku przez prezydenta miasta Jakuba Banaszka z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. z Konina. Wartość kontraktu opiewa na niemal 97 milionów złotych, a oferta ta została wyłoniona jako najkorzystniejsza spośród trzech zgłoszonych w przetargu.

Poniżej galeria zdjęć:

Inwestycja w zielony transport to nie tylko nowe pojazdy. Miasto realizuje szeroko zakrojony projekt infrastrukturalny. Przy ul. Okszowskiej trwa budowa nowoczesnej zajezdni autobusowej z zapleczem socjalnym dla kierowców. Równolegle prowadzone są prace przy ulicach Karłowicza, Ceramicznej i Zawadówce, gdzie powstają nowe pętle autobusowe. Modernizacji doczekają się również przystanki, które dotychczas nie były remontowane. Całe przedsięwzięcie wspiera Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, który przeznaczył na ten cel ponad 44 miliony złotych.

Nie mniej istotna jest kwestia paliwa. 6 listopada 2024 roku prezes CLA Mariusz Chudoba podpisał sześcioletnią umowę na dostawy wodoru z firmą PAK-PCE Stacje H2 Sp. z o.o. Dostawy obejmą łącznie 430 tysięcy kilogramów wodoru, z gwarancją minimum 322,5 tysiąca kg. Cena jednostkowa to 68,90 zł netto za kilogram, co oznacza, że roczne koszty paliwa przekroczą 5,6 mln zł brutto.

Nowa flota ma przejeżdżać rocznie około 900 tysięcy kilometrów, zużywając przy tym około 66 tysięcy kilogramów wodoru. Dla porównania, we flocie pozostanie jeszcze sześć autobusów diesla, które rocznie pokonają około 200 tysięcy kilometrów przy kosztach paliwa na poziomie około 354 tys. zł brutto. Choć wodór generuje większe wydatki, to inwestycja oznacza ogromny krok w stronę nowoczesnego, ekologicznego i cichego transportu miejskiego.

Czytaj także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: JoelTreść komentarza: Rozdawanie 500+ nie zwiększyło dobrobytu u ludzi, tylko go zmniejszyło. Rząd nie daje, tylko zabiera.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:14Źródło komentarza: Pieniądze nie zwiększą liczby urodzeń. Trzeba  się otworzyć na inne rozwiązaniaAutor komentarza: TomcioTreść komentarza: Może warto przesuwać przetargi na wiosnę i latem robić remonty niż w grudniu. I tak macie szczęście, że pogoda jest na plusie i bez śnieguData dodania komentarza: 4.12.2025, 09:16Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”Autor komentarza: RobertTreść komentarza: Czy teraz Miasto zaciągnie kredyt na wkład własny? Bo ze słów prezydenta (o ile dobrze pamiętam) wynikało, że 100 mln wyda na bieżące potrzeby.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 15:34Źródło komentarza: Ugoda w sprawie infrastruktury pod terminal intermodalny w Chełmie. Miasto przygotowuje kolejny przetargAutor komentarza: BezradnyTreść komentarza: To jakiś drogi ten tłuczeń bo cała podwyżka wyniesie ok.4150zł miesięcznie. To dwa samochody tłucznia miesięcznie.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 11:11Źródło komentarza: Gm. Białopole. Otworzyli oferty śmieciowych ofert. Samorządowcy przeżyli szok.Autor komentarza: SuperTreść komentarza: Niech remontują. Najpierw trzeba trochę postać w korkach żeby było lepiejData dodania komentarza: 3.12.2025, 07:01Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama