Firma STRABAG, odpowiedzialna za realizację inwestycji, złożyła wniosek o przedłużenie terminu zakończenia prac. Jak poinformował Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), głównym powodem opóźnień są przedłużające się procedury administracyjne związane z uzyskaniem decyzji ZRID, czyli Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej.
To jednak nie jedyny problem. GDDKiA musiała niedawno wystąpić o zmianę w zezwoleniu na budowę, dotyczącą projektu tymczasowego objazdu kolejowego w Kozie-Gotówce.
- Objazd jest niezbędny na czas budowy wiaduktu kolejowego. Wykonawca nie otrzymał zgody na czasowe zamknięcie toru i wprowadzenie komunikacji zastępczej, co mogłoby przyspieszyć prace. Zgodnie z kontraktem, musi więc powstać objazd. Nie jest to jednak praca dodatkowa, dlatego nie powinno to wpłynąć na harmonogram całej inwestycji - wyjaśnił Minkiewicz.
Obecnie zaawansowanie robót szacuje się na około 38%. Na niemal całym odcinku trwają intensywne prace ziemne – wykonywane są nasypy, rowy, czy wały akustyczne. Podbudowa bitumiczna jest gotowa w około 40%, a sprzyjająca pogoda umożliwia rozpoczęcie kolejnych prac bitumicznych. Na budowie codziennie pracuje około 200 osób. Równocześnie trwa budowa obiektów inżynieryjnych i obwodu utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Horodyszcze Kolonia.
Nie brakuje jednak wyzwań. Oprócz opóźnień administracyjnych, realizację utrudniają skomplikowane warunki gruntowo-wodne, przebudowa sieci wysokiego napięcia przez PGE, która wpływa m.in. na postęp prac przy węźle Chełm Wschód oraz poszerzony zakres badań archeologicznych w rejonie Srebrzyszcza. GDDKiA obecnie analizuje, jaki wpływ te czynniki będą miały na termin oddania inwestycji.
Przypomnijmy - budowa północnej obwodnicy Chełma to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w regionie, o wartości 442 mln zł. Zakłada ona budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. W ramach projektu powstaną cztery węzły drogowe (Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów i Chełm Wschód), trzy mosty, dziewięć wiaduktów, przejścia dla zwierząt oraz kładka dla pieszych w Horodyszczu. Uzupełnieniem infrastruktury będzie 20 km dodatkowych jezdni oraz wspomniany obwód utrzymania drogi przy węźle Chełm Północ.
Czy uda się dotrzymać pierwotnego terminu? Niemal pewne jest, że nie, ale odpowiedź poznamy dopiero po zakończeniu trwającej właśnie analizy.
Czytaj także:
![Komplikacje przy budowie północnej obwodnicy Chełma. Możliwe opóźnienia w realizacji inwestycji wartej 442 mln zł [ZDJĘCIA] Komplikacje przy budowie północnej obwodnicy Chełma. Możliwe opóźnienia w realizacji inwestycji wartej 442 mln zł [ZDJĘCIA]](https://static2.supertydzien.pl/data/articles/xl-mozliwe-opoznienia-w-realizacji-inwestycji-wartej-442-mln-zl-1744969404-full.jpg)







![Chełm. W ubiegłym tygodniu odeszli od nas... [30-11-2025] W ubiegłym tygodniu odeszli do wieczności. Ostatnie pożegnanie naszych bliskich. Nekrologi z Chełma i powiatu chełmskiego.](https://static2.supertydzien.pl/data/articles/sm-4x3-chelm-w-ubieglym-tygodniu-odeszli-od-nas-23-11-2025-1764493411.jpg)








Napisz komentarz
Komentarze