Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 15 grudnia 2025 01:25
Reklama
Reklama baner reklamowy

Dlaczego samochód potrzebuje pompy oleju?

Pompa oleju to serce silnika Twojego samochodu. Może zapewnić niezawodną pracę silnika przez wiele lat. Awaria pompy doprowadzi do niefortunnych konsekwencji - przegrzane tłoki, "głód oleju", przyspieszone zużycie części. Wszystko to grozi poważnymi wydatkami i naprawą całego silnika. Ogólna wiedza o tym pożytecznym mechanizmie i umiejętność jego prawidłowego leczenia pozwoli uniknąć takiego scenariusza.
Dlaczego samochód potrzebuje pompy oleju?
Ogólna wiedza o tym pożytecznym mechanizmie i umiejętność jego prawidłowego leczenia pozwoli uniknąć niefortunnych konsekwencji.

Zdjęcie pompy oleju ze strony Autoczesciexpert.pl

Przeznaczenie pompy olejowej w samochodzie 

Główną funkcją pompy oleju jest zapewnienie ciśnienia i stałego obiegu oleju. Olej przepływa ze skrzyni korbowej silnika przez zbiornik oleju do galerii olejowej. Dostaje się wszędzie tam, gdzie występuje tarcie i smaruje oraz chłodzi powierzchnie trące (m.in. łożyska wału korbowego, krzywki i łożyska wałków rozrządu itp.)

W samochodach sportowych, terenowych, terenowych i innych pojazdach narażonych na trudne manewry przy dużych prędkościach oraz silne przechyły boczne i wzdłużne stosuje się bardziej złożony układ smarowania ("suchy" karter). Olej znajduje się w specjalnym zbiorniku. Tutaj pompa oleju służy do wypompowania oleju ze skrzyni korbowej i może mieć w tym celu dodatkowe sekcje.

Rodzaje pomp olejowych w zależności od konstrukcji

Ze względu na konstrukcję można wyróżnić dwa rodzaje pomp olejowych. Zasada działania jest taka sama dla obu typów. 

Pompy zębate. Pompy tego typu są proste - korpus z komorami (na ucisk i ciśnienie), zawór redukcyjny (kulka ze sprężyną) i dwa koła zębate. Zasada działania jest prosta - koła zębate pompy oleju rozprowadzają olej do centralnego przewodu olejowego.

Obrotowy. Obrotowa pompa oleju smarowego działa w taki sam sposób jak pompa zębata. W jednoczęściowej obudowie mieści się zespół wirników łopatkowych. Wirnik wewnętrzny jest wirnikiem napędzającym. Podczas pracy łopaty wirnika tworzą wnęki o różnej objętości. Gdy się rozszerza, olej jest zasysany, gdy jest ściskany, jest wyciskany.

Oznaki awarii pompy olejowej

Istnieje kilka typowych objawów awarii pompy oleju. Należą do nich:

  • Spadek ciśnienia oleju w silniku. Będzie to sygnalizowane przez kontrolkę oleju na desce rozdzielczej.
  • Zwiększone ciśnienie oleju w silniku. Olej silnikowy jest wyciskany z różnych uszczelnień i połączeń w układzie. Np. uszczelki oleju, uszczelki, miejsce podłączenia filtra oleju. W rzadszych przypadkach, z powodu nadciśnienia w układzie olejowym, samochód w ogóle odmawia uruchomienia. Dzieje się tak dlatego, że hydrokompensatory nie spełniają już swojej funkcji i w konsekwencji zawory nie działają prawidłowo.
  • Zwiększone zużycie oleju. Występuje z powodu wycieku lub utraty oleju.

Należy rozumieć, że niektóre z nich mogą wskazywać również na uszkodzenie innych elementów układu olejowego. Dlatego wskazane jest przeprowadzenie pełnej kontroli.

Są dwa rodzaje sprawdzania pompy - bez demontażu i z jego użyciem. Bez demontażu pompy można jedynie stwierdzić, czy jest ona już w stanie "śmierci", dlatego lepiej ją zdemontować, aby przeprowadzić szczegółową diagnostykę.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama