
Zdjęcie pompy oleju ze strony Autoczesciexpert.pl
Przeznaczenie pompy olejowej w samochodzie
Główną funkcją pompy oleju jest zapewnienie ciśnienia i stałego obiegu oleju. Olej przepływa ze skrzyni korbowej silnika przez zbiornik oleju do galerii olejowej. Dostaje się wszędzie tam, gdzie występuje tarcie i smaruje oraz chłodzi powierzchnie trące (m.in. łożyska wału korbowego, krzywki i łożyska wałków rozrządu itp.)
W samochodach sportowych, terenowych, terenowych i innych pojazdach narażonych na trudne manewry przy dużych prędkościach oraz silne przechyły boczne i wzdłużne stosuje się bardziej złożony układ smarowania ("suchy" karter). Olej znajduje się w specjalnym zbiorniku. Tutaj pompa oleju służy do wypompowania oleju ze skrzyni korbowej i może mieć w tym celu dodatkowe sekcje.
Rodzaje pomp olejowych w zależności od konstrukcji
Ze względu na konstrukcję można wyróżnić dwa rodzaje pomp olejowych. Zasada działania jest taka sama dla obu typów.
Pompy zębate. Pompy tego typu są proste - korpus z komorami (na ucisk i ciśnienie), zawór redukcyjny (kulka ze sprężyną) i dwa koła zębate. Zasada działania jest prosta - koła zębate pompy oleju rozprowadzają olej do centralnego przewodu olejowego.
Obrotowy. Obrotowa pompa oleju smarowego działa w taki sam sposób jak pompa zębata. W jednoczęściowej obudowie mieści się zespół wirników łopatkowych. Wirnik wewnętrzny jest wirnikiem napędzającym. Podczas pracy łopaty wirnika tworzą wnęki o różnej objętości. Gdy się rozszerza, olej jest zasysany, gdy jest ściskany, jest wyciskany.
Oznaki awarii pompy olejowej
Istnieje kilka typowych objawów awarii pompy oleju. Należą do nich:
- Spadek ciśnienia oleju w silniku. Będzie to sygnalizowane przez kontrolkę oleju na desce rozdzielczej.
- Zwiększone ciśnienie oleju w silniku. Olej silnikowy jest wyciskany z różnych uszczelnień i połączeń w układzie. Np. uszczelki oleju, uszczelki, miejsce podłączenia filtra oleju. W rzadszych przypadkach, z powodu nadciśnienia w układzie olejowym, samochód w ogóle odmawia uruchomienia. Dzieje się tak dlatego, że hydrokompensatory nie spełniają już swojej funkcji i w konsekwencji zawory nie działają prawidłowo.
- Zwiększone zużycie oleju. Występuje z powodu wycieku lub utraty oleju.
Należy rozumieć, że niektóre z nich mogą wskazywać również na uszkodzenie innych elementów układu olejowego. Dlatego wskazane jest przeprowadzenie pełnej kontroli.
Są dwa rodzaje sprawdzania pompy - bez demontażu i z jego użyciem. Bez demontażu pompy można jedynie stwierdzić, czy jest ona już w stanie "śmierci", dlatego lepiej ją zdemontować, aby przeprowadzić szczegółową diagnostykę.


![Pow. krasnostawski. Archeologiczne skarby lokalnych poszukiwaczy na wystawie „Pod warstwą czasu” [GALERIA ZDJĘĆ]](https://static2.supertydzien.pl/data/articles/xga-4x3-pow-kranostawski-wystawa-pod-warstwa-czasu-oficjalnie-otwarta-1765529253.jpg)







![Chełm. W ubiegłym tygodniu odeszli od nas... [7-12-2025] W ubiegłym tygodniu odeszli do wieczności. Ostatnie pożegnanie naszych bliskich. Nekrologi z Chełma i powiatu chełmskiego.](https://static2.supertydzien.pl/data/articles/sm-4x3-chelm-w-ubieglym-tygodniu-odeszli-od-nas-7-12-2025-1765062540.jpg)
![Śmierć na drodze. Mieszkaniec powiatu krasnostawskiego wjechał w autobus. Zginął na miejscu [ZDJĘCIA] W sobotę (6 grudnia) nad ranem w miejscowości Kolonia Siedliszczki. Kierujący audi zjechał na przeciwległy pas ruchu drogowego i zderzył się z autobusem.](https://static2.supertydzien.pl/data/articles/sm-4x3-smierc-na-drodze-mieszkaniec-powiatu-krasnostawskiego-wjechal-w-autobus-zginal-na-miejscu-1765114551.jpg)





Napisz komentarz
Komentarze