Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama baner reklamowy

Przeważają "przejścia śmierci"

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad skontrolowała przejścia dla pieszych na drogach krajowych. Wyniki nie napawają optymizmem, ponieważ wiele takich miejsc wymaga modernizacji pod kątem poprawy bezpieczeństwa. Zwłaszcza tych, które są wyposażone w sygnalizację świetlną.
Przeważają "przejścia śmierci"

GDDKiA weryfikowała blisko 700 przejść na drogach krajowych, na których dochodziło do najpoważniejszych zdarzeń. Podczas kontroli były sprawdzane m.in. właściwa lokalizacja i geometria, widoczność w różnych porach doby, prawidłowe oznakowanie pionowe i poziome, stan nawierzchni oraz samego przejścia i odpowiednie doświetlenie pasów. Przejścia oceniono w skali od 0 do 5. Najniższą notę dostało 9 proc. skontrolowanych miejsc, gdzie ryzyko śmiertelnego zdarzenia jest bardzo wysokie. Tylko na co trzecim przejściu z kolei stwierdzono, że ryzyko poważnego wypadku jest niskie.

Jakie nieprawidłowości stwierdziła GDDKiA? W 70 proc. miejsc brakowało (lub były uszkodzone) specjalnych płytek, które informują osoby niewidome i słabowidzące o wejściu na jezdnię. Co czwarte przejście natomiast nie posiada właściwego oznakowania poziomego, zaś co piąte wymaga zastosowania rozwiązań redukujących prędkość, np. w postaci progów zwalniających. W 16 proc. przypadków GDDKiA uznało, że konieczne jest zwiększenie ochrony pieszych oczekujących na wejście na pasy. Jak wynika z raportu, paradoksalnie bardziej niebezpieczne są przejścia przez drogi dwujezdniowe, czyli oddzielone tzw. wysepką. Kierowcy dojeżdżają do nich z dużą prędkością i z przekonaniem, że pieszy najpierw zatrzyma się właśnie nie niej, zanim zacznie iść dalej. Największym problemem w kontrolowanych miejscach okazało się jednak nieodpowiednie doświetlenie, ponieważ stwierdzono je w 97 proc. przypadków.

GDDKiA zaznacza, że modernizacja przejść jest konieczna dla zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce tym samym zaangażować lokalne samorządy w prace związane z poprawą tych statystyk. Szczególnie że znajdujemy się w czołówce krajów Unii Europejskiej pod kątem śmiertelnych potrąceń pieszych w miejscach, gdzie mogą przejść przez ulicę zgodnie z przepisami. Tylko w tym roku na polskich drogach zginęło w ten sposób ponad 100 osób.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: e-MieszkaniecTreść komentarza: Tyle pieniędzy wydanych a o Gali dowiedziałem się w dniu gali. Super ekstra! Tak trzymać.Data dodania komentarza: 5.12.2025, 14:40Źródło komentarza: Chełm zapłacił 100 tys. zł za promocję podczas gali boksuAutor komentarza: historiaTreść komentarza: pierdzistołki od picia kawy i "spadaj na drzewo"Data dodania komentarza: 5.12.2025, 12:41Źródło komentarza: W budżetówce płacą więcej niż w firmach prywatnych. Tyle zarabiają PolacyAutor komentarza: JoelTreść komentarza: Rozdawanie 500+ nie zwiększyło dobrobytu u ludzi, tylko go zmniejszyło. Rząd nie daje, tylko zabiera.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:14Źródło komentarza: Pieniądze nie zwiększą liczby urodzeń. Trzeba  się otworzyć na inne rozwiązaniaAutor komentarza: TomcioTreść komentarza: Może warto przesuwać przetargi na wiosnę i latem robić remonty niż w grudniu. I tak macie szczęście, że pogoda jest na plusie i bez śnieguData dodania komentarza: 4.12.2025, 09:16Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”Autor komentarza: RobertTreść komentarza: Czy teraz Miasto zaciągnie kredyt na wkład własny? Bo ze słów prezydenta (o ile dobrze pamiętam) wynikało, że 100 mln wyda na bieżące potrzeby.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 15:34Źródło komentarza: Ugoda w sprawie infrastruktury pod terminal intermodalny w Chełmie. Miasto przygotowuje kolejny przetarg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama