Miasto Chełm tłumaczy przeciągające się postępowania przetargowe ogromną liczbą pytań od wykonawców. Jak wyjaśnia Kacper Jasyk z Urzędu Miasta Chełm, w każdym z przypadków urzędnicy mieli obowiązek udzielić odpowiedzi na wpływające zapytania, a ich charakter często wpływał na wartość ofert i wymagał zmian w dokumentacji przetargowej. To właśnie z tego powodu przesuwano terminy składania ofert w kilku dużych miejskich inwestycjach – od rewitalizacji Młyna Michalenki po modernizację przystanków i przebudowę ulic.
„Stary Młyn”: 44,44 mln zł wartości, 28,39 mln zł dofinansowania
Największym z prowadzonych obecnie postępowań jest adaptacja dawnego Młyna Michalenki na „Centrum Kultury Stary Młyn”. Termin składania ofert w tym przetargu był przesuwany dwukrotnie – najpierw z 10 na 17 października, a następnie na 24 października. Urząd tłumaczy, że wynikało to z licznych zapytań od potencjalnych wykonawców, dotyczących zarówno kwestii technicznych i projektowych, jak i wymaganego wyposażenia oraz zapisów umownych. Wartość całkowita inwestycji wynosi ponad 44 miliony złotych, z czego blisko 28,4 miliona pochodzi z funduszy europejskich w ramach programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027”.
Dzięki tym środkom zniszczony Młyn Michalenki ma w końcu przejść metamorfozę i stać się nowoczesnym ośrodkiem kultury. W budynku powstanie wielofunkcyjna sala widowiskowa przystosowana do koncertów, spektakli i pokazów multimedialnych, a także przestrzeń wystawiennicza dla Muzeum Ziemi Chełmskiej i sale warsztatowe do zajęć artystycznych. Miasto zapowiada, że nowy obiekt będzie w pełni dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami. Droga do tego momentu była jednak długa – przez ostatnie lata ratusz kilkakrotnie próbował znaleźć wykonawcę, a w 2022 roku wybrana firma zrezygnowała jeszcze przed podpisaniem umowy. Dopiero teraz projekt ma realną szansę na realizację.
38 wiat przystankowych: 9 korekt terminu otwarcia ofert
Nie mniej skomplikowana okazała się procedura dotycząca montażu 38 nowych wiat przystankowych. W tym przypadku otwarcie ofert przesuwano aż dziewięć razy – z pierwotnego terminu 25 sierpnia na finalny(?) 22 października. Urząd tłumaczy to licznymi pytaniami od wykonawców, które dotyczyły m.in. integracji nowych wiat z istniejącym systemem dynamicznej informacji pasażerskiej, sposobu zasilania, parametrów technicznych ekranów LED i elementów małej architektury. W toku korespondencji przetargowej doprecyzowano szczegóły techniczne – od jasności ekranów i rodzaju obudów, po kwestie oznaczeń, podświetleń i sposobu montażu. Miasto obniżyło również kary umowne oraz pozostawiło stosunkowo łagodne warunki udziału, aby nie zamykać możliwości startu mniejszym firmom. Po wyborze wykonawcy firma będzie mieć 12 miesięcy na realizację inwestycji, która obejmie m.in. wiaty z fotowoltaiką, ławkami-donicami i elementami zieleni w różnych częściach miasta.
Fabryczna i Przemysłowa: 10 ofert poniżej budżetu - decyzji nadal brak
Z kolei w przypadku przebudowy ulic Fabrycznej i Przemysłowej termin składania ofert upłynął 24 września. Wszystkie dziesięć złożonych ofert mieści się w zaplanowanym przez miasto budżecie wynoszącym ponad 32 miliony złotych. Najtańsza propozycja opiewa na niespełna 19,7 miliona złotych, a najdroższa na ponad 27 milionów. Mimo to wykonawca wciąż nie został wybrany. Urząd tłumaczy, że trwa szczegółowa weryfikacja ofert.
- Oferty które zostały złożone muszą być poprawnie zweryfikowane pod względem formalnym i rzeczowym. Nastąpiła również konieczność uzyskania dodatkowych informacji od oferentów w zakresie złożonych ofert - tłumaczy Jasyk.
Inwestycja, współfinansowana ze środków rządowych, ma być jedną z największych w historii miasta i obejmuje m.in. pełną przebudowę infrastruktury drogowej, geodezyjną inwentaryzację powykonawczą i uzyskanie wszystkich decyzji pozwalających na dopuszczenie inwestycji do użytkowania.
Rozbudowa dróg gminnych: 15 km bez rozstrzygnięcia
Wciąż otwarte pozostaje też postępowanie dotyczące rozbudowy dróg gminnych na terenie Chełma, które objęto dziesięcioma częściami – od ulic osiedlowych po parkingi przy szkołach. Miasto zarezerwowało na to zadanie 48,35 miliona złotych, a najtańsza oferta, złożona przez firmę z Lublina, wynosi 41,5 miliona złotych. Pozostałe propozycje znacząco przekraczają planowany budżet. Także w tym przypadku postępowanie było wielokrotnie przekładane, a powodem – jak w innych inwestycjach – była duża liczba pytań wpływających do ratusza i konieczność ich rozpatrzenia.
Wszystkie te postępowania łączy jedno – przeciągające się procedury i nieustanna korespondencja między zamawiającym a potencjalnymi wykonawcami. Urząd Miasta Chełm przekonuje jednak, że to naturalny element procesu, w którym precyzyjne wyjaśnienie wątpliwości pozwala uniknąć późniejszych problemów na etapie realizacji.
Czytaj także:








![Chełm. W ubiegłym tygodniu odeszli od nas... [30-11-2025] W ubiegłym tygodniu odeszli do wieczności. Ostatnie pożegnanie naszych bliskich. Nekrologi z Chełma i powiatu chełmskiego.](https://static2.supertydzien.pl/data/articles/sm-4x3-chelm-w-ubieglym-tygodniu-odeszli-od-nas-23-11-2025-1764493411.jpg)








Napisz komentarz
Komentarze