Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 10 sierpnia 2026 13:36
Reklama baner reklamowy
Reklama

Jaja - skarb natury

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) dopuszcza zjadanie do 10 jaj tygodniowo. Musimy jednak pamiętać, że liczą się także te użyte do wyrobu ciast, makaronów, pieczywa czy panierki. Polscy dietetycy proponują siedem żółtek tygodniowo. Białko w zasadzie można spożywać niemal bez ograniczeń.

Dlaczego warto jeść jaja?

Bo są przede wszystkim źródłem pełnowartościowego białka, łatwo przyswajalnego przez organizm. Mają też w sobie witaminy: A, E, D i K oraz witaminy z grupy B i wiele składników mineralnych: fosfor, potas, sód, wapń, żelazo, magnez, miedź, cynk i selen. W żółtku jest beta-karoten i luteina oraz kwasy omega-3 i omega-6.

 

Kocha je mózg - zawierają ogromną ilość choliny, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego mózgu, a w szczególności podczas rozwoju mózgu noworodków i płodów.

 

Chronią nasz wzrok - żółtka mają w sobie dużo luteiny, która zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej, i zeaksantyny, przeciwutleniacza, który chroni przed promieniowaniem ultrafioletowym.

 

Wzmacniają kości – zawierają witaminę D, która jest niezbędna do wchłaniania wapnia i odpowiada za zdrowie kości. Chronią przed osteoporozą.

 

Dobre na zmęczenie – mają w sobie dużo żelaza, więc pomagają zwalczać: drażliwość, zmęczenie i bóle głowy.

 

Doskonałe na odchudzanie - dają poczucie pełnego żołądka, są bogate w białka, które zwiększają poziom energii i zapobiegają wysokiemu poziomowi cukru we krwi.

 

Sprawdzone przez naukowców

Badacze z University of Sidney postanowili ocenić wpływ jaj na ryzyko chorób układu krążenia. Na łamach pisma "American Journal of Clinical Nutrition" opisali projekt z udziałem prawie 130 osób ze stanem przedcukrzycowym lub cukrzycą typu 2. Część uczestników przez rok zjadała 12 jaj tygodniowo, a część mniej niż dwa. Okazało się, że jaja nie spowodowały żadnych niepożądanych skutków u nikogo. Co więcej, obie grupy uzyskały podobny spadek masy ciała, który trwał jeszcze po zakończeniu nakierowanej na chudnięcie fazy.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaKolejowy Serwis Mobilny
Reklama baner reklamowy
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Ai Treść komentarza: CLA same dziwne przypadki ma,,,w zimie autobusy zamarzały.. teraz brak paliwa wodoru.. a wodór najdroższy z paliw.. a wszyscy narzekają że diesel drogi.. a tu taniocha na koszt mieszkańców( Paliwo gratisowa komunikacja ..miasto się zadłuża coraz bardziej ,,A utrzymać całe CLA kasa idzie w miliony ,,Grunt że po linni partyjnej pisu ..gra ..A Pana Banaszek więcej w Wawie niż Tu na miejscu. Data dodania komentarza: 10.08.2026, 08:42 Źródło komentarza: Autobusy wodorowe na jeden dzień uziemione. Prezydent Chełma przeprasza i wzywa władze spółki do wyjaśnień Autor komentarza: Mieszkanka Treść komentarza: Penie orzetargi na transport dawno zaklepane przez radnych Data dodania komentarza: 9.08.2026, 23:24 Źródło komentarza: Koncesja na wydobycie w Gołębiu przyznana. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę mieszkańców Autor komentarza: miejscowy Treść komentarza: A twój guru stara się o pokojową nagrodę Nobla. To dzięki niemu paliwo jest po 8 zeta. Ale ciemny lud dalej bije mu brawo. Kiedyś krążył taki krótki wierszyk. Tam na Chełmskim magistracie wiszą prezydenckie gacie. Wiatr je huśta w lewo, w prawo a ciemnota bije brawo. Pasuje idealnie do takich jak ty. Data dodania komentarza: 9.08.2026, 18:13 Źródło komentarza: Kamil Błaszczuk nowym wiceprezydentem Chełma Autor komentarza: miejscowy Treść komentarza: A co w tym złego????????? W całym cywilizowanym świecie tak jest, że ludzie migrują w poszukiwaniu pracy. U nas utarło się, że tam gdzie się urodził, tam musi umrzeć. Czas najwyższy zmienić spojrzenie na rzeczywistość Anno. Data dodania komentarza: 9.08.2026, 18:06 Źródło komentarza: Chełm, Zamość czy Biała Podlaska? Gdzie łatwiej o pracę i gdzie proponują więcej? Autor komentarza: miejscowy Treść komentarza: Przy prawidłowej eksploatacji nie jest tak źle. Klimatyzacja nie konserwowana i przeglądana o czasie też jest szkodliwa. Więc nie opowiadaj głupot i przestań naśladować "Czarnka oze sroze". Data dodania komentarza: 9.08.2026, 18:01 Źródło komentarza: Poszukują dwóch wykonawców. Nowa szansa dla ŚDS „Cytrynka”, a w planach również tężnia solankowa na „Szlaku Morsa”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama