Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama baner reklamowy
Będzie jakaś rezerwa?

Chełm. Awarie autobusów wodorowych w Chełmie. CLA o przyszłości taboru i zabezpieczeniach

W ciągu jednej doby w Chełmie doszło do dwóch awarii nowoczesnych autobusów wodorowych marki Nesobus. To wydarzenie wywołało niepokój mieszkańców i pytania o niezawodność nowej floty, zwłaszcza w kontekście niedawnych incydentów z udziałem podobnych pojazdów w Poznaniu. Zwróciliśmy się więc do Chełmskich Linii Autobusowych (CLA) z pytaniami o zabezpieczenia awaryjne oraz dalsze losy starszych autobusów, które wciąż znajdują się w taborze.
Chełm. Awarie autobusów wodorowych w Chełmie. CLA o przyszłości taboru i zabezpieczeniach

Jak poinformował nas Artur Mazurek, kierownik eksploatacji CLA, obecnie w taborze spółki znajdują się 22 autobusy marki Mercedes, które wożą chełmian już od ponad dwóch dekad. Zgodnie z umową zawartą pomiędzy miastem Chełm a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), pojazdy te muszą zostać całkowicie wycofane z eksploatacji. 

Autobusy są sprzedawane w całości, zgodnie z ofertami zakupu składanymi przez potencjalnych nabywców – wyjaśnił Mazurek. 

Tym samym nie przewiduje się pozostawienia ich w rezerwie czy przekazania do innych celów.

W odpowiedzi na pytanie o możliwość utrzymania części starszego taboru jako rezerwy technicznej, przedstawiciel CLA również wskazał, że nie jest to możliwe. 

Zgodnie z umową z NFOŚiGW nie mamy możliwości pozostawienia autobusów zasilanych olejem napędowym marki Mercedes – podkreślił Mazurek.

Plan awaryjny? Jest, ale nie zakłada powrotu do przeszłości

Mimo incydentów z nowymi pojazdami, spółka zapewnia, że dysponuje odpowiednim zapasem taborowym. Docelowo CLA będzie dysponować 32 autobusami: 26 pojazdami 12-metrowymi zasilanymi wodorem oraz 6 mniejszymi, 9-metrowymi autobusami dieslowskimi spełniającymi normę EURO VI. 

– Zgodnie z aktualnie obowiązującym rozkładem jazdy do zadań przewozowych w dzień powszedni w roku szkolnym wyjeżdża maksymalnie 25 autobusów. W związku z tym, planowana flota jest wystarczająca, biorąc pod uwagę awarie, które mogą wystąpić, przeglądy techniczne itp. -  tłumaczy Mazurek.

Dostawy wodorowych autobusów są realizowane w trzech partiach. Pierwsza, pięć pojazdów, już dotarła, a CLA aktywnie współpracują z serwisem producenta, przekazując uwagi dotyczące usterek, aby kolejne partie były wolne od dotychczasowych problemów.

W przypadku poważniejszej awarii – takiej jak unieruchomienie stacji tankowania – odpowiedzialność za szybkie działanie spoczywa na dostawcy wodoru. Jak zapewnia Mazurek – "w razie potrzeby dostarczana jest mobilna, zastępcza stacja tankowania w czasie nie dłuższym niż 24 godziny."

Choć wodorowa transformacja chełmskiego taboru to krok w stronę nowoczesnego, ekologicznego transportu publicznego, pojawiające się usterki budzą pytania o gotowość systemu na większe kryzysy. CLA deklaruje jednak, że flota i system wsparcia są wystarczające, a współpraca z dostawcami – na bieżąco optymalizowana. 

Czytaj także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

andy 12.06.2025 21:07
taka to ekologiczna motoryzacja - drogo i ch...wo

《Bez różowych okularów》 12.06.2025 19:42
Grunt to się nie przejmować, przecież jakoś to będzie! Jakoś...

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama