Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 15 grudnia 2025 01:29
Reklama
Reklama baner reklamowy

Postępy na budowie obwodnicy Chełma w ciągu S12

Miniony rok na budowie obwodnicy Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12 upłynął pod znakiem intensywnych prac. Wykonawca, firma STRABAG, wykorzystał ponad 1,3 tys. ton stali zbrojeniowej, wbudował przeszło 11 tys. metrów sześciennych mieszanki betonowej oraz wykonał warstwę podbudowy bitumicznej na odcinku liczącym ponad 6 km. 2024 nie był jednak pasmem samych sukcesów.
Postępy na budowie obwodnicy Chełma w ciągu S12

Prace koncentrowały się przede wszystkim na budowie trasy głównej, obiektów mostowych oraz przebudowie sieci podziemnych. Dwujezdniowa droga ekspresowa, która ominie Chełm od północnej strony, będzie miała długość 13,5 km. W ramach inwestycji powstaną cztery węzły drogowe: Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów i Chełm Wschód. Wybudowane zostaną również trzy mosty, dziewięć wiaduktów, kładka dla pieszych w Horodyszczach oraz przejścia dla zwierząt. Dodatkowo zaplanowano 20 km dróg poprzecznych i obsługujących przyległe tereny, a także obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Chełm Północ.

Najbardziej zaawansowane roboty prowadzono na odcinku od węzła Chełm Zachód w kierunku Okszowa. Na tym fragmencie położono już nową nawierzchnię. Na pozostałych odcinkach, zwłaszcza w kierunku Srebrzyszcza, gdzie powstanie węzeł Chełm Wschód, trwają roboty ziemne, przebudowa sieci podziemnych oraz budowa obiektów mostowych.

Mimo postępów realizacja inwestycji napotyka trudności. Już kilka miesięcy temu wykonawca złożył wniosek o przedłużenie terminu zakończenia prac, powołując się na przedłużającą się procedurę uzyskania decyzji ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej). Zgodnie z umową, termin realizacji może zostać przesunięty w przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od wykonawcy, jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nadal nie doszła do konsensusu z wykonawcą.

Obwodnica Chełma to część planowanej drogi ekspresowej S12 Piaski - Dorohusk, która ma liczyć 75 km. Inwestycja o wartości 442 mln zł ma na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżowania oraz usprawnienie ruchu tranzytowego w regionie.

Budowa obwodnicy to strategiczny projekt, który nie tylko ułatwi komunikację w tej części województwa lubelskiego, ale także przyczyni się do rozwoju infrastruktury drogowej w skali kraju, a przede wszystkim niemalże wyeliminuje ruch tranzytowy na miejskich ulicach. 

Czytaj także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama