Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

PKP Intercity kupuje piętrowe pociągi. Wracają wspomnienia

Lata temu były częstym widokiem w Polsce. Ale wymarły. Teraz pociągi piętrowe mają wrócić na tory. Ale w zupełnie innym wydaniu.
PKP Intercity kupuje piętrowe pociągi. Wracają wspomnienia

Autor: PKP Intercity materiały prasowe

– Były takie zielono-brunatne. Uwielbiałem nimi jeździć jako dziecko – wspomina pan Paweł. – Cieszyłem się, gdy na stację podjeżdżał piętrowy pociąg. Miałem wybór: góra albo dół – dodaje.

Zaczęło się dziesiątki lat temu

Takie piętrowe pociągi lata temu były stałym gościem na polskich torach. Trafiły na nie w 1959 roku z fabryki w Goerlitz. 

„Początkowo posiadały oznaczenie literowe Bipa, dzięki któremu zawdzięczają swoją znaną wśród pracowników i miłośników kolei potoczną nazwę. Fabrycznie wagony były pomalowane na oliwkowo, zaś na każdym członie widniał duży napis POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE. Zewnętrzny wizerunek zdobiły także aluminiowe listwy. Dostawy trwały do roku 1977” – przypominał serwis zbiorowy.info.

Łącznie PKP miały 473 czteroczłonowe zestawy oraz 57 wagonów zapasowych.

W latach 90. XX wieku składy zostały pomalowane na żółto-pomarańczowo, a około roku 2004 na niebiesko-żółto.

Teraz mają je tylko Koleje Mazowieckie

Te składy ostatecznie zjechały z torów w 2023 roku. Zostało jeszcze kilka innej produkcji, ale przejażdżka nimi to teraz rzadkość. 

„Obecnie wagony piętrowe w regularnej eksploatacji przez cały rok można spotkać właściwie jedynie na Mazowszu. Koleje Mazowieckie posiadają najnowsze tego typu wagony w Polsce. Park taborowy przewoźnika składa się z 37 wagonów Bombardiera Twindexx z 2011 roku, w tym 11 sterowniczych, a także z 22 wagonów Pesa Sundeck z 2016, w tym 2 sterownicze” – wyliczał serwis.

Powtórzony przetarg

Teraz piętrowce mają wrócić. I to na długie trasy, bo chce je kupić PKP Intercity. Planuje zamówić 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi. 

„Szybkie, nowoczesne składy, które jednorazowo są w stanie przewieźć nawet 700 pasażerów, pozwolą zrealizować założone cele strategiczne przewoźnika” – dodaje spółka

A ten cel to przewożenie jeszcze więcej pasażerów.

To już kolejne podejście do zakupienia takich pojazdów, bo na początku tego roku swoją ofertę złożyła tylko jedna firma i chciała za wagony ponad 7,8 mld zł, czyli o 2,4 mld zł więcej niż zamierzała wydać kolejowa spółka.

Dlatego teraz przetarg jest powtarzany.

Jak stare, ale nowe

Nie ma się co martwić, że wagony będą przypomniały te sprzed dekad. Mają to być zupełnie nowe i nowoczesne pojazdy. 

„Składy zaprojektowane w nowym designie zostaną również wyposażone w wiele udogodnień, które stają się standardem w pociągach przewoźnika. Pasażerowie skorzystają z klimatyzowanych wagonów, a w nich znajdą się gniazdka elektryczne 230V oraz USB. Zapewniony będzie także dostęp do WiFi” – wylicza Intercity. 

I dodaje: 

„W trosce o bezpieczeństwo pasażerów w wagonach zastosowany zostanie system monitoringu i defibrylatory. Pojazdy będą dostosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich czy rodzin z dziećmi”.

Czytaj też:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: JoelTreść komentarza: Rozdawanie 500+ nie zwiększyło dobrobytu u ludzi, tylko go zmniejszyło. Rząd nie daje, tylko zabiera.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:14Źródło komentarza: Pieniądze nie zwiększą liczby urodzeń. Trzeba  się otworzyć na inne rozwiązaniaAutor komentarza: TomcioTreść komentarza: Może warto przesuwać przetargi na wiosnę i latem robić remonty niż w grudniu. I tak macie szczęście, że pogoda jest na plusie i bez śnieguData dodania komentarza: 4.12.2025, 09:16Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”Autor komentarza: RobertTreść komentarza: Czy teraz Miasto zaciągnie kredyt na wkład własny? Bo ze słów prezydenta (o ile dobrze pamiętam) wynikało, że 100 mln wyda na bieżące potrzeby.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 15:34Źródło komentarza: Ugoda w sprawie infrastruktury pod terminal intermodalny w Chełmie. Miasto przygotowuje kolejny przetargAutor komentarza: BezradnyTreść komentarza: To jakiś drogi ten tłuczeń bo cała podwyżka wyniesie ok.4150zł miesięcznie. To dwa samochody tłucznia miesięcznie.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 11:11Źródło komentarza: Gm. Białopole. Otworzyli oferty śmieciowych ofert. Samorządowcy przeżyli szok.Autor komentarza: SuperTreść komentarza: Niech remontują. Najpierw trzeba trochę postać w korkach żeby było lepiejData dodania komentarza: 3.12.2025, 07:01Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama