Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Bizon i CLAAS najpopularniejszymi kombajnami w polskich gospodarstwach. Co psuje się najczęściej w starszych modelach?

Coroczne rankingi nie pozostawiają złudzeń – najpopularniejszymi kombajnami w Polsce nadal pozostają rodzimy Bizon oraz niemiecki CLAAS, choć do czołówki wyraźnie zbliża się amerykański New Holland. Maszyny te wybierane są ze względu na niezawodność, wielozadaniowość, a także łatwą dostępność części zamiennych. Z jakimi awariami przychodzi się mierzyć najczęściej?
Bizon i CLAAS najpopularniejszymi kombajnami w polskich gospodarstwach. Co psuje się najczęściej w starszych modelach?

Bizon – najczęstsze usterki polskiego kombajnu

Marka Bizon obejmuje ok. 50 modeli kombajnów zbożowych, służących również do zbioru innych roślin. Produkowane były one przez Fabrykę Maszyn Żniwnych – polskie przedsiębiorstwo z siedzibą w Płocku, funkcjonujące nieprzerwanie od 1870 r. do dziś (pod różnymi nazwami i w różnej formie), zajmujące się produkcją maszyn i narzędzi rolniczych. Obecnie kontynuatorem tradycji FMŻ jest koncern Fiat, który produkuje w Płocku kombajny i podzespoły marki New Holland.

Pierwszy Bizon (model Z040) zjechał z taśmy w 1970 r., ostatni – TC5040 – w 2012 r. W sumie na rynek polski i eksportowy (obejmujący zarówno ZSRR i kraje satelitarne, jak i znacznie odleglejsze destynacje, takie jak USA, Syria czy Pakistan), wypuszczono ok. 70 tys. egzemplarzy Bizonów.

Czas powstawania wpłynął na konstrukcję polskich kombajnów. Ciągłe braki surowców skłaniały do projektowania maszyn prostych, wytrzymałych i łatwych w samodzielnej naprawie. Do dziś sporo usterek w Bizonach można usunąć bez interwencji mechanika. Najczęściej wymiany wymagają te elementy, które na skutek obciążeń, zużywają się naturalnie – czyli pasy klinowe oraz łożyska. Należy również kontrolować podzespoły elektryczne – zwarcie w połączeniu z zapyleniem podczas żniw może doprowadzić do pożaru, zwłaszcza jeśli nie odłączymy akumulatora. Wszystkie części niezbędne do naprawy Bizonów znajdziesz na stronie sprawdzonego dostawcy: blaut-rol.pl/czesci-do-kombajnow/bizon/.

CLAAS – co się psuje w kombajnach niemieckiego giganta?

Niemiecka firma CLAAS jest największym europejskim producentem maszyn żniwnych. Funkcjonuje na rynku od 1913 r. i eksportuje swoje maszyny na wszystkie kontynenty. W jej ofercie znajdują się również ciągniki, hedery, prasy rolujące, sieczkarnie, przyczepy, maszyny zielonkowe oraz liczne inne pojazdy i sprzęty, ułatwiające codzienną pracę w gospodarstwie rolnym.

CLAAS to pionier w produkcji kombajnów. Pierwszy model pracował podczas żniw już w 1936 r. Nie była to jeszcze maszyna samojezdna, ale mocowana do ciągnika, nazywana MDB (kłosiarko-młockarnio-wiązałką). Pierwszy samobieżny kombajn CLAAS – Hercules – został zaprezentowany w 1952 r. Od tej pory niemal każdy rok przynosił innowacje, a marka doczekała się tak popularnych wśród użytkowników modeli, jak Mercator, Dominator czy Consul.

Pierwszą zasadą kombajnów CLAAS oraz ich cechą rozpoznawczą jest niezawodność. Poważne awarie – silnika, skrzyni biegów czy układu hamulcowego – zdarzają się sporadycznie. To dlatego na blaut-rol.pl/czesci-do-kombajnow/claas/ warto zakupić przede wszystkim drobiazgi, które wymagają częstej wymiany głównie ze względu na intensywną eksploatację. Przydadzą się elementy hedera (zębatki i linki napędu), osłony podsiewacza, filtry powietrza i oleju, łańcuchy, palce ślimaka, łożyska mimośrodowe oraz pasy napędowe.

Rodzime czy zachodnie – które kombajny są lepsze?

Jeśli właśnie rozważasz zakup kombajnu i wahasz się pomiędzy Bizonem a CLAASem, musisz wziąć pod uwagę kilka zmiennych. Podstawową będzie oczywiście cena. Dodatkowo, jeśli chcesz mieć nową maszynę, to z oczywistych względów Bizon odpada.

W przypadku używanego kombajnu, zarówno Bizon, jak i CLAAS nadają się do polecenia. Obaj producenci wykonali świetną robotę, wypuszczając na rynek modele wytrzymałe, niemal bezawaryjne, intuicyjne w obsłudze i naprawie.

Gdzie zaopatrywać się w części zamienne do kombajnów? Na co zwracać uwagę?

Kupowanie części zamiennych do pojazdów i maszyn rolniczych stało się prostsze, odkąd pojawiły się sklepy internetowe. Nie trzeba już jeździć od jednego stacjonarnego magazynu do drugiego i chodzić pomiędzy regałami – cała oferta dostępna jest w jednym miejscu.

Internetowy sklep z częściami rolniczymi Blaut-Rol oferuje szeroki wybór części zapasowych – oryginalnych i zamienników. Można je wygodnie wyszukać, przeczytać szczegółowe opisy, przejrzeć zdjęcia, zweryfikować ceny. Dodatkowo szybki czas wysyłki (nawet 24 godziny) daje pewność, że naprawy zostaną wykonane na czas, bez opóźniania prac w gospodarstwie.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: JoelTreść komentarza: Rozdawanie 500+ nie zwiększyło dobrobytu u ludzi, tylko go zmniejszyło. Rząd nie daje, tylko zabiera.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:14Źródło komentarza: Pieniądze nie zwiększą liczby urodzeń. Trzeba  się otworzyć na inne rozwiązaniaAutor komentarza: TomcioTreść komentarza: Może warto przesuwać przetargi na wiosnę i latem robić remonty niż w grudniu. I tak macie szczęście, że pogoda jest na plusie i bez śnieguData dodania komentarza: 4.12.2025, 09:16Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”Autor komentarza: RobertTreść komentarza: Czy teraz Miasto zaciągnie kredyt na wkład własny? Bo ze słów prezydenta (o ile dobrze pamiętam) wynikało, że 100 mln wyda na bieżące potrzeby.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 15:34Źródło komentarza: Ugoda w sprawie infrastruktury pod terminal intermodalny w Chełmie. Miasto przygotowuje kolejny przetargAutor komentarza: BezradnyTreść komentarza: To jakiś drogi ten tłuczeń bo cała podwyżka wyniesie ok.4150zł miesięcznie. To dwa samochody tłucznia miesięcznie.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 11:11Źródło komentarza: Gm. Białopole. Otworzyli oferty śmieciowych ofert. Samorządowcy przeżyli szok.Autor komentarza: SuperTreść komentarza: Niech remontują. Najpierw trzeba trochę postać w korkach żeby było lepiejData dodania komentarza: 3.12.2025, 07:01Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama