Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama baner reklamowy
Reklama

Trwa budowa obwodnicy Chełma. Widać już pierwsze obiekty inżynierskie

Firma budowlana prowadzi prace ziemne i buduje fundamenty pierwszych obiektów. Przebudowywana jest także sieć elektroenergetyczna. A w tym czasie w miejscowości Srebrzyszcze archeolodzy prowadzą prace wykopaliskowe.
Trwa budowa obwodnicy Chełma. Widać już pierwsze obiekty inżynierskie
Wykonawca prowadzi obecnie prace ziemne, zbrojeniowe i buduje fundamenty pierwszych obiektów

Inwestycja ta realizowana jest przez firmę Strabag, w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Wartość kontraktu to 442 mln zł. 

Wybudowana zostanie dwujezdniowa droga (po dwa pasy ruchu w obu kierunkach), cztery węzły drogowe: Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów oraz Chełm Wschód, trzy mosty, dziewięć wiaduktów, przejścia dla zwierząt oraz kładka dla pieszych w Horodyszczach. Powstanie także 20 km dodatkowych jezdni dróg poprzecznych i obsługujących przyległe tereny oraz obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Chełm Północ. 

Zaplanowano wykonanie ok. 900 tys. m3 nasypów i 1 mln m3 wykopów, wbudowanie ok. 20 tys. ton stali oraz 13 tys. m3  betonu, a także ułożenie 630 tys. ton masy bitumicznej. 

– Najistotniejszą korzyścią płynącą z budowy całej inwestycji, jaką jest droga ekspresowa S12, włącznie z obwodnicą z powodu której tu dziś jesteśmy, jest poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypadków zarówno dla podróżujących, jak i dla mieszkańców. Mieszkańcy odczują to, że ruch wielkotonażowy, ale także i tranzytowy bezpośrednio do drogowego przejścia granicznego w Dorohusku, zostanie przełożony na północną obwodnicę miasta. Jej budowę planujemy zakończyć w 2025 roku – powiedział nam Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W ostatnim czasie prowadzono m.in. prace ziemne i przy fundamentach obiektów. Usuwana była wierzchnia warstwa ziemi, wykonywane były nasypy oraz wykopy. Z ziemi wyrastają pierwsze obiekty inżynierskie, m.in. w obrębie węzłów Chełm Zachód oraz Chełm Północ, gdzie trwa budowa ław fundamentowych oraz zbrojenie betonu. 

– Aktualnie budowa znajduje się w fazie początkowej. Prowadzimy prace związane z odhumusowaniem, wykonywaniem nasypów i wykopów. Rozpoczęliśmy również przezbrojenia, czyli przebudowę sieci telekomunikacyjnej, energetycznej, wodociągowej, ciepłowniczej oraz gazowej – mówi Bartosz Majda, kierownik budowy obwodnicy Chełma.

Reprezentujący wykonawcę kierownik zapewnił nas, że na razie zmiany pogodowe i początek meteorologicznej zimy nie wpływają na wykonywanie prac. Pogoda jest przez firmę monitorowana na bieżąco i jeśli tylko miałaby zakłócić proces technologiczny, działania zostaną przerwane.

– To samo tyczy się wytyczonej już przerwy w budowie, którą ustalono na okres od 15 grudnia do 15 marca. Jeżeli jednak warunki pogodowe na to pozwolą, prace będą kontynuowane – dodaje Majda.

Równolegle archeolodzy prowadzą prace wykopaliskowe w miejscowości Srebrzyszcze. 

– Pracujemy obecnie na czterech stanowiskach. Po pewnym etapie prac spojrzymy na zebrane dotąd dane. Zapewne dojdziemy wtedy do wniosku, że wszystkie te stanowiska dotyczą jednej osady sprzed około 2,5 tysiąca lat. Prawdopodobnie to, co dziś stanowi oddzielne obszary naszych prac, niegdyś było po prostu różnymi częściami osady – jedna była typowo mieszkalna, na innej np. prowadzono jakieś prace – powiedział nam Igor Pieńkos, jeden z pracujących na miejscu archeologów.

Zapowiedział również, że jeżeli pogoda nie przeszkodzi w prowadzeniu dalszych wykopalisk, prace na tym terenie badacze historii zakończą za mniej więcej trzy – cztery tygodnie.

– Co ciekawe również w Srebrzyszczu, po drugiej stronie torów, znaleźliśmy inną olbrzymią osadę łużycką. Także niezweryfikowane dotąd ślady obecności tejże kultury odkrywane są teraz na naszych oczach – dodał archeolog.

Obwodnica Chełma będzie fragmentem planowanej drogi ekspresowej S12 Piaski – Dorohusk o długości 75 km. Przebiegać będzie po nowym śladzie, wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 12. Za Chełmem trasa oddali na południe od DK12, by ominąć okoliczne torfowiska przed Dorohuskiem (m.in. rezerwat Roskosz). 

Z kolei dla ok. 6-kilometrowego odcinka między Pełczynem a Chojnem Nowym Drugim trwają prace przygotowawcze. W związku ze stwierdzeniem występowania pod warstwą ziemi odpadów przemysłowych w rejonie planowanego węzła Dorohucza, opracowywane są nowe warianty przebiegu tego fragmentu drogi. 

Poniżej galeria zdjęć z budowy

Czytaj także:

Powiązane galerie zdjęć:

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama