Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Dlaczego w liceum w Dubience nie ma tych zajęć? Ktoś mija się z prawdą...

Pod koniec października, podczas ostatniej sesji rady powiatu, radny Jarosław Wójcicki złożył interpelację, w której dociekał m.in., z jakiego powodu w Liceum Ogólnokształcącym im. 27 Wołyńskiej Dywizji Armii Krajowej w Dubience, w klasie I nie odbywają się zajęcia z innowacji pedagogicznej z zakresu służby granicznej. Właśnie poznaliśmy odpowiedź na zapytanie radnego. Swoje zdanie na ten temat wyraziła również dyrektor placówki Kazimiera Ciupa.
Dlaczego w liceum w Dubience nie ma tych zajęć? Ktoś mija się z prawdą...

Autor: Liceum Ogólnokształcące w Dubience / Starostwo Powiatowe w Chełmie

Urzędnicy starostwa opierają swoje wyjaśnienia na kilku zasadniczych argumentach. Po pierwsze – innowacje pedagogiczne „służba graniczna” oraz „ edukacja wojskowa” realizowane są przez uczniów uczęszczających do klas II-IV. Po wtóre – wskazane w zapytaniu zajęcia innowacyjne nie są realizowane w klasie I, ponieważ, jak wyjaśniają to w swojej odpowiedzi urzędnicy, rada powiatu przegłosowała 31 marca 2022 roku uchwałę zezwalającą na złożenie do Ministerstwa Obrony Narodowej wniosku o udzielenie pozwolenia na utworzenie w szkole, w klasie I, tzw. oddziału przygotowania wojskowego. 

Decyzja, jaką władze szkolne otrzymały z ministerstwa 31 maja br., była pozytywna. Szkoła mogła 1 września rozpocząć kształcenie w ramach oddziału przygotowania wojskowego. Jednocześnie warto nadmienić, że kształcenie w oddziale obejmuje wszystkie cztery klasy przewidziane w procesie kształcenia. 

Starostwo przyznaje, że w trakcie naboru do klasy I, który rozpoczął się już w 2021 roku, program zakładał realizację dwu innowacji – służby granicznej i edukacji wojskowej. Sytuacja zmieniła się, kiedy wpłynęła decyzja MON o możliwości utworzenia w klasie I oddziału przygotowania wojskowego. Tym samym możliwa była realizacja tylko tego programu, z wyłączeniem rozwiązania zakładającego innowacje. Dalej urzędnicy w wystosowanym do radnego wyjaśnieniu opisują, że 31 maja został zatwierdzony nowy, aktualny program kształcenia. Program ten zakładał, że w klasie I będzie realizowany program OPW, natomiast w klasach II-IV realizowane będą zajęcia przypisane jako innowacje pedagogiczne. Tym samym fakt ten nakładał na dyrektora szkoły obowiązek informowania uczniów, którzy chętni byli do rozpoczęcia nauki w szkole, że w klasie I realizowany będzie już tylko tryb kształcenia w ramach OPW, natomiast nie będzie możliwe uczestniczenie w zajęciach w trybie innowacji. 

Odpowiedź na pismo Wójcickiego zawiera w końcu taki zapis, że innowacja pedagogiczna „służba graniczna” została niejako dopisana w aneksie do arkusza organizacji zajęć na rok 2022/2023. Ów aneks został pozytywnie zaopiniowany przez Kuratora Oświaty w Lublinie, a następnie zatwierdzony 19 września br. (w myśl prawa oświatowego organ ma na to 7 dni, a aneks został złożony 1 września) z dodatkową uwagą organu prowadzącego, że zajęcia innowacyjne służba graniczna w klasie I nie mogą być realizowane. Starostwo tłumaczy wreszcie, że co prawda przepisy ustawy „Prawo oświatowe” nie wskazują, by organ prowadzący wyrażał zgodę na utworzenie innowacji pedagogicznej, ale fakty są takie, że realizacja tego typu zajęć wiąże się z kosztami, które starostwo musiałoby pokryć z własnej kieszeni. Nie są bowiem dofinansowywane w ramach subwencji oświatowej. Wszystkie przytoczone argumenty sprowadzają się do konstatacji, że jeśli dyrektor szkoły chciała mimo wszystko utrzymać zajęcia innowacyjne w klasie I, powinna wystąpić do starostwa z odpowiednim wnioskiem, czego, wg urzędników jednostki, nie uczyniła. 

Dyrektor Ciupa jednak temu zaprzecza:

- Kiedy wiedziałam już, że chętnych do rozpoczęcia nauki w klasie I mamy ponad 30 osób, udałam się osobiście do starostwa, by porozmawiać o możliwości utworzenia drugiego oddziału klasy I, w której mógłby być realizowany program związany z innowacjami. Wiadomym bowiem było, że program OPW możemy realizować tylko w jednej klasie I. Na spotkanie przybyłam w momencie, kiedy trwało właśnie spotkanie zarządu. Otrzymałam wówczas ustną zgodę na funkcjonowanie klasy, w której innowacje mogłyby być realizowane – wyjaśnia dyrektor liceum.

Mimo zapewnienia o możliwości utworzenia klasy z innowacjami, dyrektor Ciupa poparła swój wniosek pismem, które wpłynęło do starostwa 28 lipca br. Szefowa placówki wnioskuje w nim o wyrażenie zgody na utworzenie w liceum drugiego oddziału kl. I w roku szkolnym 2022/2023, która funkcjonować będzie do roku szkolnego 2026. Klasa, zgodnie z treścią wniosku, miała realizować innowacje pedagogiczne – służba graniczna oraz edukacja wojskowa. Dopiero 22 sierpnia dyrektor otrzymała odpowiedź, w której wskazano, że utworzenie klasy było przedmiotem posiedzenia zarządu powiatu i zarząd powiatu nie wyraził zgody na utworzenie oddziału. 

- Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że wniosek o utworzenie klasy składałam w momencie, kiedy nie był jeszcze rozstrzygnięty konkurs na stanowisko dyrektora. Sam konkurs został ogłoszony 8 lipca, natomiast o powołaniu na stanowisko dowiedziałam się dopiero 29 sierpnia, a wymagano ode mnie dopełnienia terminów związanych z zatwierdzaniem całej dokumentacji – komentuje dalej dyrektor Kazimiera Ciupa.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamabaner reklamowy
Reklama
Reklama
Reklama