Banaszek tłumaczy, że odejście od marki EuroPark wynika z fiaska rozmów z Agencją Rozwoju Przemysłu.
„Pierwotnie EuroPark był realizowany we współpracy z ARP(…) Nowy zarząd ARP nie zdecydował się na zakup terenów” – stwierdził.
Z wpisu wynika, że miasto celuje w około 300 hektarów potencjalnych terenów inwestycyjnych, przy czym powodzenie projektu zależeć będzie od decyzji prywatnych właścicieli o komercjalizacji działek.
„Miasto nie ma instrumentów do tworzenia fabryk, gospodarczych miejsc pracy” – podkreśla prezydent, lecz przedstawia też potencjalne możliwości: – Miasto stworzy warunki, ponosząc pewne ryzyko - uzbrojenie, szlaki komunikacyjne, zwiększając przy tym wartość działek. Jednak bez zaangażowania właścicieli nic nie uda się zrobić".
Najtrudniejszym elementem mają być szlaki komunikacyjne wymagane przez nową koncepcję.
„Nowa wersja projektu wymusza budowę nowych szlaków komunikacyjnych. Na to zadanie miasto nie ma zabezpieczonych środków, a jego realizacja będzie uzależniona od zaciągnięcia kredytu (...) Niestety, ale nie ma również szans na pozyskanie środków zewnętrznych - programy inwestycyjne Polski Ład zostały zamknięte, a skala inwestycji przewyższa Rządowy Program Rozwoju Dróg” – napisał Banaszek.
Równolegle ratusz kończy prace planistyczne – zmiany w miejscowych planach i planie ogólnym – a kontekst drogowy wyznacza budowana S12 z północną obwodnicą Chełma, której pełny efekt również planowany jest w okolicach 2030 r.
Mieszkańcy dzielą się w ocenach
Pod wpisem rozwinęła się dyskusja mieszkańców, w której obok poparcia pojawiło się wiele wątpliwości. Część komentujących ocenia, że EastPark to na razie ambitna wizja, a nie gotowy projekt inwestycyjny, i że szanse na sukces przed końcem dekady są ograniczone bez wsparcia centralnego.
„EastPark to dziś bardziej wizja polityczna Pana Prezydenta niż realny projekt inwestycyjny” – ocenia Radek, ostrzegając przed dużym ryzykiem budżetowym w razie uzbrajania terenów bez gwarancji inwestorów.
W podobnym tonie wypowiada się Kuba, wskazując kierunek, w którym – jego zdaniem – powinno pójść miasto:
„Trzeba wyjść z czymś do ludzi – przemysł, produkcja, wytwórstwo. Bez zagranicznego kapitału i inwestorów trudno będzie ruszyć do przodu”.
W komentarzach silnie wybrzmiewa także postulat kolejności działań.
„Po pierwsze drogi. Po drugie park na Górze Chełmskiej. Następnie można robić kolejne projekty” – pisze Łukasz, a inni dodają konkretne adresy dojazdów do istniejących stref, które ich zdaniem wymagają pilnych remontów, zanim miasto podejmie ryzyko wielkiej inwestycji.
Dyskusja odbija również geograficzne i kolejowe ograniczenia Chełma.
„Główne terminale wymiany handlowej na wschodniej granicy od lat są w rejonie Medyka–Przemyśl i Małaszewicze” – przypomina Karol.
Z kolei Oleksandr zwraca uwagę na brak elektryfikacji ważnej dla regionu linii. Wnioskiem wielu komentujących jest to, że w perspektywie kilku najbliższych lat ciężar rozwoju będzie i tak spoczywał na logistyce drogowej, a nie kolejowej, co znów wraca do pytania o finansowanie dojazdów i uzbrojenia.
Wątek gospodarczy miesza się z ocenami rynku pracy i jakości życia.
„Chełm to pipidówka… brak fabryk i konkretnych miejsc pracy” – napisał Mariusz.
Prezydent odpowiedział ostro:
„Miejsca pracy są. Przedsiębiorcom brakuje rąk do pracy, jest wiele wakatów. Owszem - wymaga się pewnych specjalizacji, poziomu. To nie czasy komuny, że każdy ma pracę, nieważne jak pracuje. W UM co chwilę robimy rekrutacje. Jest wiele nierozstrzygniętych naborów. Także dlatego, że trzeba przeczytać ustawy, mieć podstawą wiedzę z danego obszaru, a nie pójść na zasadzie 'jakoś to będzie', a później narzekać, że pracują ludzie po znajomości.”.
Jednocześnie podkreślał, że inwestorzy zwracają uwagę na tzw. czynniki miękkie – ofertę kulturalną i miejską infrastrukturę czasu wolnego – co ma znaczenie dla decyzji korporacyjnych.
Co dalej? Ratusz zapowiada, że w listopadzie przedstawi Radzie Miasta Chełm kompletną koncepcję EastParku z harmonogramem, a następnie pokaże ją mieszkańcom.
„Po zaprezentowaniu koncepcji w listopadzie będę przekonywał Wysoką Radę do realizacji tego projektu” – deklaruje Banaszek i wskazuje na konieczność zadłużenia miasta. – Na to zadanie miasto nie ma zabezpieczonych środków, a jego realizacja będzie uzależniona od zaciągnięcia kredytu".
To właśnie w listopadzie okaże się, czy za facebookową zapowiedzią pójdą twarde liczby: pełny koszt dróg i uzbrojenia, wpływ na dług miasta, narzędzia prawne do porządkowania własności i realny model przyciągania inwestorów. Jeśli prezentacja przyniesie odpowiedzi, EastPark może stać się długofalowym planem rozwoju. Jeśli nie – pozostanie mrzonką...
Czytaj także:








![Chełm. W ubiegłym tygodniu odeszli od nas... [30-11-2025] W ubiegłym tygodniu odeszli do wieczności. Ostatnie pożegnanie naszych bliskich. Nekrologi z Chełma i powiatu chełmskiego.](https://static2.supertydzien.pl/data/articles/sm-4x3-chelm-w-ubieglym-tygodniu-odeszli-od-nas-23-11-2025-1764493411.jpg)








Napisz komentarz
Komentarze