Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 15 grudnia 2025 01:30
Reklama
Reklama
Zapowiedzi wicewojewody się nie spełnią

W Chełmie miały powstać terminale przeładunkowe. Ministerstwo rozwiewa nadzieje

W związku z interpelacją poselską, złożoną przez posłankę Annę Dąbrowską-Banaszek, Ministerstwo Infrastruktury opublikowało odpowiedź dotyczącą planowanej budowy terminala przeładunkowego w Chełmie. Sprawa zyskała rozgłos po tym, jak wicewojewoda lubelski Andrzej Maj w kwietniu 2024 roku ogłosił w mediach społecznościowych, że inwestycja zostanie zrealizowana.
W Chełmie miały powstać terminale przeładunkowe. Ministerstwo rozwiewa nadzieje

Według informacji przekazanych przez ministerstwo, w Chełmie rzeczywiście planowane są dwa terminale intermodalne. Jednak, jak zaznaczono, inwestycje te nie są prowadzone przez PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji ani przez inne spółki podległe resortowi infrastruktury. Oznacza to, że ministerstwo nie sprawuje bezpośredniego nadzoru nad realizacją tych projektów.

PKP CARGO S.A., które było wcześniej kojarzone z inicjatywą budowy terminala, wycofało się z planów inwestycyjnych. Spółka – zmagająca się z trudnościami finansowymi – jeszcze na początku 2024 roku przeprowadziła jedynie wstępne analizy dotyczące możliwej lokalizacji terminali, w tym także w Chełmie. Jednak ze względu na pogarszającą się sytuację ekonomiczną, dalsze prace zostały wstrzymane.

Anna Dąbrowska-Banaszek w swojej interpelacji pytała m.in. o datę rozpoczęcia prac budowlanych, przewidywane koszty, lokalizację terminala oraz spółkę odpowiedzialną za inwestycję. Odpowiedź ministerstwa nie przyniosła jednoznacznych deklaracji – wskazano jedynie, że inwestorami są inne, nieokreślone bliżej podmioty.

Dwa nowoczesne terminale i suchy port

Niezależnie od powyższych informacji, w Chełmie ruszyła już budowa nowoczesnego HUB-u logistycznego, który ma wzmocnić potencjał miasta jako kluczowego węzła transportowego w Polsce. Inwestycja realizowana przez Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP) ma zakończyć się w 2026 roku.

Inwestycja obejmuje m.in. budowę magazynów z częścią biurowo-socjalną, zbiorników przeciwpożarowych, stacji trafo, punktów ładowania samochodów elektrycznych (8 szt.), pełnej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej i gazowej oraz placów manewrowych i parkingów.

Kolejną, niezależną inwestycją jest terminal intermodalny realizowany przez firmę Cedrob Cargo. Infrastruktura powstanie przy ul. Fabrycznej. Z opisu technicznego wynika, że projekt obejmuje rozbudowę istniejącej bocznicy kolejowej o nowe tory przeładunkowe, manewrowe i serwisowe oraz stworzenie magazynowo-suszarniczej infrastruktury do przechowywania ziarna w zbiornikach o łącznej pojemności 100 tys. ton. Wykonawcą została firma TorKol Sp. z o.o., a termin zakończenia inwestycji planowany jest na połowę 2026 roku.

Cedrob Cargo, spółka należąca do Cedrob S.A., działa od 2017 roku i specjalizuje się w transporcie intermodalnym surowców do produkcji pasz. Już w 2022 roku firma ogłosiła, że Chełm stanie się siedzibą jej dużego centrum logistycznego. Jak podkreślano, to efekt długofalowych działań promocyjnych i negocjacji z lokalnym samorządem.

Równolegle procedowana jest również inwestycja o charakterze międzynarodowym – budowa Intermodalnego Suchego Portu w gminie Chełm. Projekt przyciąga uwagę inwestorów z całego świata, w tym z Korei Południowej. Port ten ma wspierać transport między Azją a Europą oraz pełnić funkcję zaplecza logistycznego dla odbudowy Ukrainy. Inwestycja ma potencjał przekształcenia regionu w strategiczny węzeł handlowy na styku Wschodu i Zachodu.

Czytaj także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

gdyby nie zrujnowali kraju 20.04.2025 07:26
Pislandczycy mogli snuć i realizować swoje urojenia za rządów ich chorej matuszki partii . Teraz realia zweryfikują rzeczywistość. Gdyby nie zrujnowali PKP Cargo mieli by w Chełmie terminal

Dyrekcja LCH 19.04.2025 21:20
Niech budują, jest to zawsze szansa na przyszłe inwestycje, infrastruktura drogowa która jest rozwinięta przyciągnie inwestorów. Tzw. suche porty też mogą napędzić region.

Jan 18.04.2025 10:35
Przecież dawno temu jeden z tych obecnie przy korycie powiedział a ch.j z tą polską wschodnią to na co liczycie że coś się zmieniło

miejscowy 21.04.2025 09:41
I miał rację, że tak powiedział. Już dawno mówiłem, że to Polska "D" a może jeszcze dalej. A czemu banaszkowa czekała tyle lat????????????????? Raptem się obudziła i pisze interpelację. Do jarka niech pisze.

3xzy 18.04.2025 09:48
Potrzeba miejsc pracy w tym mieście

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama