Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 2 października 2022 09:27
Reklama Chełmskie Niedźwiedzie Biznesu 2021 - Trwa głosowanie! Niebawem SMS-owe!

Chełm: Nowa spółka wybuduje biurowiec 

Chełmscy radni zgodzili się, aby miasto weszło w spółkę z warszawską firmą Operator i wraz z Agencją Rozwoju Przemysłu wybudowało w centrum Chełma nowoczesny biurowiec. Za uchwałą w tej sprawie zagłosowało 18 osób, czyli wszyscy radni obecni na ostatniej w 2021 roku sesji.
Chełm: Nowa spółka wybuduje biurowiec 
Autor: Fot. Miasto Chełm

Spółka zostanie powołana po to, aby zagospodarować kupioną przez samorząd działkę u zbiegu ulic Lwowskiej i al. Armii Krajowej. Chodzi o budowę nowoczesnego biurowca i zaaranżowanie na nowo terenu, gdzie jeszcze do niedawna mieścił się dworzec PKS.

- Agencja Rozwoju Przemysłu nawiązała współpracę z miastem, aby wybudować na tym terenie budynek o funkcji biurowej, nastawionej na wynajem pomieszczeń pod nowoczesną działalność biurową. Oprócz budynku ma powstać tam także dworzec - wyjaśnił najpierw na komisji rady miasta dyrektor departamentu architektury, geodezji i inwestycji Radosław Wnuk.

Jak się okazuje, wkład finansowy miasta w spółkę to 100 tys. zł. Firma Operator dołoży od siebie 1 mln 900 tys. zł. Agencja Rozwoju Przemysłu ma z kolei pokryć koszty budowy.

Agencję Rozwoju Przemysłu na komisji reprezentował Dariusz Andrzejewski. Wyjaśnił radnym, że inwestycja ma być realizowana w ramach programu "Fabryka", dedykowanemu średnim miastom, w których spółki budować będą biurowce klasy A, czyli do tej pory rezerwowane tylko dla dużych miast. Program funkcjonuje także w Elblągu, Stalowej Woli i Włocławku. W dwóch pierwszych miastach są już wydane pozwolenia na budowę.

Dyskusję na komisji rozpoczęła radna Edyta Rożek. Chciała wiedzieć, gdzie będzie siedziba nowo tworzonej spółki i jak wyglądać ma kwestia płacenia podatków, a także, w jaki sposób odbędzie się powołanie zarządu spółki. Pytała też o korzyści dla miasta z tytułu tej inwestycji.

Z kolei Maciej Baranowski dopytywał o to, kto mógłby być beneficjentem tego budynku, czy agencja prowadzi już rozmowy z osobami, korporacjami i jak wygląda to od strony technicznej.

Andrzejewski wyjaśnił, że miasto Chełm wpłaca na rzecz nowej spółki 100 tys. zł jako kapitał początkowy. Potem aportem rzeczowym będzie działka o wartości szacunkowej ok. 3-5 mln zł.

- Dzisiaj wiemy, że 5 tys. mkw. biurowca w takim standardzie to minimum 40 mln zł. A więc widzicie, jaki procent macie - wyjaśnił przedstawiciel ARP.

Następnie Andrzejewski wytłumaczył, że będzie to przedsięwzięcie komercyjne, które musi na siebie zarobić. - Będziemy starać się, aby stawki dla najemców były jak najniższe. Chcemy je dopasować do rynku, by nie mieć problemu z komercjalizacją. Oferta dostępna będzie dla wszystkich chętnych - odpowiedział na pytanie Baranowskiego.

Jeśli chodzi o podatki, to sprawa jest prosta: płacone będą tam, gdzie siedziba firmy, czyli Warszawie. W Chełmie opłacany natomiast będzie podatek od nieruchomości.

Radny Dariusz Grabczuk dociekał, ile osób może pracować w takim biurowcu. Szacunkowo wyliczono, że może być ich ok. 500. Podpisywaniem umów z kontrahentami zajmie się jednak specjalnie wyłoniona firma.

Stanisław Mościcki z kolei chciał wiedzieć, czy planowanie inwestycji było poprzedzone badaniem rynku. 

- Wszędzie zamawiamy raporty komercyjne, z których mamy informacje, jak miasto się rozwija i czy inwestycja ma szanse powodzenia. Wstępnie sporządzony był biznesplan do tej inwestycji - stwierdził Andrzejewski. - Jeśli wskaźniki byłyby niezadowalające, to byśmy tej inwestycji nie planowali.

Radny Mirosław Czech zainteresowany był podziałem udziałów oraz tym, jak wyglądać ma budynek i czy wpisze się w wizerunek miasta.

Andrzejewski zapewnił, że udziały będą proporcjonalne do wkładu, tak bowiem zakłada projekt umowy. Z kolei dyrektor Wnuk zapewnił, że miasto będzie miało wpływ na kształt nowo projektowanego obiektu oraz że będzie on zgodny z planem zagospodarowania przestrzennego, zachowa też funkcje dworca. Jak ustaliliśmy, przeniesione tam mają być busy, które obecnie parkują przy Armii Krajowej.

Działania realizowane przez nową spółkę podzielone zostały na dwa etapy. Pierwszy to wykonanie prac koncepcyjnych i architektonicznych określających funkcjonalność budynku, zagospodarowanie go oraz otaczającą go przestrzeń. Drugi etap to już sama inwestycja.

Koncepcja zagospodarowania terenu zakłada powstanie nowoczesnego biurowca klasy A i budynku odpowiadającego za obsługę dworca. W obszarze "dworcowym" powstaną wiaty przystankowe, na których znajdą się panele fotowoltaiczne. W pewnym stopniu będą zasilać cały kompleks, który, oprócz swoich podstawowych funkcji, ma stać się również wizytówką Chełma i znacząco odmienić oblicze centrum miasta.

Czytaj także: Wypadek autokaru na trasie Lublin-Zamość, kilkanaście osób poszkodowanych [ZDJĘCIA]


Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
KOMENTARZE
Autor komentarza: MiejscowyTreść komentarza: Drogi w tej gminie nie wyglądają lepiejData dodania komentarza: 02.10.2022, 06:35Źródło komentarza: Gm. Białopole. Nie dostała na węgiel i marznie. Urzędnicy ją zbyli...Autor komentarza: ignacTreść komentarza: krasnystaw zaorać ,ogrodzić i utworzyć rezerwat -hejData dodania komentarza: 01.10.2022, 18:36Źródło komentarza: Nasi mieszkańcy protestowali w Warszawie. "Spółka CPK nas nie słucha"Autor komentarza: FANPISTreść komentarza: Coraz skromniejsze te przystaneczki nie oslonia ani od deszczu ,wiatru ,a nawet slonca jednym slowem slabiutko to wyszlo.Data dodania komentarza: 01.10.2022, 16:13Źródło komentarza: Chełm: Błędy na przystankach wytykali mieszkańcy. Radni pytali też o rozmiaryAutor komentarza: FANPISTreść komentarza: Karac karac jeszcze raz karac za probe omijania prawa wszystkie podmioty .Data dodania komentarza: 01.10.2022, 16:09Źródło komentarza: Biedronka znów coś kombinuje w sprawie otwarcia sklepów w niedzielę?Autor komentarza: JonTreść komentarza: Kiedy zostaną zamontowane stare wiaty, a zezłomowane nowe? To teraz miasto będzie musiało zakupić pojazdy w których będzie max 10 miejsc siedzących natomiast pozostałe wolne miejsca będą stanowiskami dla matek z wózkami i osób niepełnosprawnych i w całości niskopodłogowe. Miejsca siedzące w takim przypadku byłyby zlokalizowane tylko w nadkolach, ewentualnie za tylnymi drzwiami. W obecnej flocie CLA każdy autobus ma wydzielone maksymalnie 2 miejsca dla osób poruszających cię na wózku lub matek z maluteńkimi dzieciaczkamiData dodania komentarza: 01.10.2022, 00:25Źródło komentarza: Chełm: Błędy na przystankach wytykali mieszkańcy. Radni pytali też o rozmiary
Reklama
Reklama