Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
News will be here
Reklama Reklama MAREX

Co nam da Unia?

W nowej perspektywie unijnej 2021-2027 województwo lubelskie ma pozyskać 1 mld 768 milionów zł. Tylko województwo śląskie otrzyma więcej pieniędzy. Na co środki te zostaną przeznaczone? Mówił o tym na sesji gminnej Zdzisław Szwed, członek zarządu województwa lubelskiego. Dużo uwagi poświęcił drogom i ścieżkom rowerowym.
Co nam da Unia?

- To naprawdę są duże pieniądze. Dodatkowo przygotowujemy  się do negocjacji z kontraktu programowego, w którym jest do podziału 7 miliardów 104 miliony złotych z wkładu z UE. Liczymy, że otrzymamy jakieś pieniądze. Bardzo dla nas ważny program - Polska Wschodnia - ma pulę 418 milionów euro do podziału... – wyliczał na sesji Szwed.

Na drogi i kolej

- Przede wszystkim kładziemy nacisk na drogi. Województwo lubelskie, jeśli chodzi o infrastrukturę drogową i kolejową, jest na ostatnim miejscu w kraju. Mamy więc co nadrabiać - dodał.

Co ważne, znaczna część środków unijnych będzie przeznaczona na ochronę środowiska, odnawialne źródła energii, niskoemisyjność, przyłącza wodno-kanalizacyjne, przydomowe oczyszczalnie, selektywną zbiórkę odpadów i przyłącza ciepłownicze. Będą też pieniądze na kulturę, infrastrukturę gazową i tabor kolejowy.

- Liczę na to, że w ramach Programu Kolej Plus uda się zmodernizować linię kolejową Chełm - Włodawa. Jest  pomysł, by przedłużyć tor z Orchówka do centrum Włodawy. Nasz wniosek na 230 mln zł przeszedł do dalszego etapu - zapewnił Szwed.

W planach jest też modernizacja linii kolejowej m.in. na trasie Lublin - Rejowiec- Zawada. Województwo ubiega się o dotację na projekty kolejowe w wysokości 3,5 mld zł.

Dla górników i przedsiębiorców

Województwo Lubelskie zabiega o to, by pieniądze z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, który jest kierowany w rejony górnicze, również trafiły do Łęcznej i Chełma. Jego celem jest przekwalifikowanie górników, odejście od kształcenia w tym zawodzie i tworzenie nowych miejsc pracy.

Szwed przedstawił radnym również dane dotyczące specjalnych środków dla przedsiębiorców, których dotknęły ograniczenia związane z Covid-19. W ramach instrumentu REACT-EU do województwa lubelskiego trafi 240 mln zł. Pieniądze skierowane zostaną do szeroko rozumianego sektora turystycznego i kulturalnego. Dodatkowa pula pieniędzy trafi do przedsiębiorców na termomodernizację i OZE. To powinno pomóc im w obniżeniu kosztów działalności.

Ponadto z ministerstwami negocjowany jest obecnie Krajowy Plan Odbudowy, w którego puli jest 60 mld zł. Województwo lubelskie zabiega, by przynajmniej część tych środków była przeznaczona na infrastrukturę drogową.

Nadrabiamy zaległości

Programy unijne będą miały pięć podstawowych celów. Pierwszy to: "bardziej inteligentna Europa", skierowany na zwiększenie potencjału przedsiębiorstw w zakresie badań, innowacji, transformacji gospodarczej, cyfrowej. Cel drugi - "bardziej przyjazna dla środowiska niskoemisyjna Europa", nastawiony m.in. na odnawialne źródła energii, gospodarkę wodno-kanalizacyjną. Kolejnym celem będzie:  "Lepiej połączona Europa", dzięki mobilności i połączeniom teleinformatycznym. Czwartym filarem ma być "Europa o silniejszym wymiarze społecznym", obejmująca ochronę zdrowia i usługi społeczne. No i na końcu - "Europa bliżej obywateli", gdzie będą środki na inicjatywy lokalne.

Wójt Wiesław Kociuba zapytał Szweda o remonty dróg wojewódzkich relacji Chełm – Depułtycze Królewskie - Wierzchowiny oraz Horodyszcze – Parypse – Staw, na które zostały złożone wnioski. Szwed zapewnił, że w tym roku zostanie wykonana nakładka od Chełma do Depułtycz Królewskich, a w następnych etapach remont dalszego odcinka. Remont drogi do Stawu zaplanowany jest na rok 2022. W planach jest też budowa ścieżki rowerowej Chełm - Okuninka i wielu innych ścieżek rowerowych.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama