- To naprawdę są duże pieniądze. Dodatkowo przygotowujemy się do negocjacji z kontraktu programowego, w którym jest do podziału 7 miliardów 104 miliony złotych z wkładu z UE. Liczymy, że otrzymamy jakieś pieniądze. Bardzo dla nas ważny program - Polska Wschodnia - ma pulę 418 milionów euro do podziału... – wyliczał na sesji Szwed.
Na drogi i kolej
- Przede wszystkim kładziemy nacisk na drogi. Województwo lubelskie, jeśli chodzi o infrastrukturę drogową i kolejową, jest na ostatnim miejscu w kraju. Mamy więc co nadrabiać - dodał.
Co ważne, znaczna część środków unijnych będzie przeznaczona na ochronę środowiska, odnawialne źródła energii, niskoemisyjność, przyłącza wodno-kanalizacyjne, przydomowe oczyszczalnie, selektywną zbiórkę odpadów i przyłącza ciepłownicze. Będą też pieniądze na kulturę, infrastrukturę gazową i tabor kolejowy.
- Liczę na to, że w ramach Programu Kolej Plus uda się zmodernizować linię kolejową Chełm - Włodawa. Jest pomysł, by przedłużyć tor z Orchówka do centrum Włodawy. Nasz wniosek na 230 mln zł przeszedł do dalszego etapu - zapewnił Szwed.
W planach jest też modernizacja linii kolejowej m.in. na trasie Lublin - Rejowiec- Zawada. Województwo ubiega się o dotację na projekty kolejowe w wysokości 3,5 mld zł.
Dla górników i przedsiębiorców
Województwo Lubelskie zabiega o to, by pieniądze z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, który jest kierowany w rejony górnicze, również trafiły do Łęcznej i Chełma. Jego celem jest przekwalifikowanie górników, odejście od kształcenia w tym zawodzie i tworzenie nowych miejsc pracy.
Szwed przedstawił radnym również dane dotyczące specjalnych środków dla przedsiębiorców, których dotknęły ograniczenia związane z Covid-19. W ramach instrumentu REACT-EU do województwa lubelskiego trafi 240 mln zł. Pieniądze skierowane zostaną do szeroko rozumianego sektora turystycznego i kulturalnego. Dodatkowa pula pieniędzy trafi do przedsiębiorców na termomodernizację i OZE. To powinno pomóc im w obniżeniu kosztów działalności.
Ponadto z ministerstwami negocjowany jest obecnie Krajowy Plan Odbudowy, w którego puli jest 60 mld zł. Województwo lubelskie zabiega, by przynajmniej część tych środków była przeznaczona na infrastrukturę drogową.
Nadrabiamy zaległości
Programy unijne będą miały pięć podstawowych celów. Pierwszy to: "bardziej inteligentna Europa", skierowany na zwiększenie potencjału przedsiębiorstw w zakresie badań, innowacji, transformacji gospodarczej, cyfrowej. Cel drugi - "bardziej przyjazna dla środowiska niskoemisyjna Europa", nastawiony m.in. na odnawialne źródła energii, gospodarkę wodno-kanalizacyjną. Kolejnym celem będzie: "Lepiej połączona Europa", dzięki mobilności i połączeniom teleinformatycznym. Czwartym filarem ma być "Europa o silniejszym wymiarze społecznym", obejmująca ochronę zdrowia i usługi społeczne. No i na końcu - "Europa bliżej obywateli", gdzie będą środki na inicjatywy lokalne.
Wójt Wiesław Kociuba zapytał Szweda o remonty dróg wojewódzkich relacji Chełm – Depułtycze Królewskie - Wierzchowiny oraz Horodyszcze – Parypse – Staw, na które zostały złożone wnioski. Szwed zapewnił, że w tym roku zostanie wykonana nakładka od Chełma do Depułtycz Królewskich, a w następnych etapach remont dalszego odcinka. Remont drogi do Stawu zaplanowany jest na rok 2022. W planach jest też budowa ścieżki rowerowej Chełm - Okuninka i wielu innych ścieżek rowerowych.
Napisz komentarz
Komentarze