Koncepcja zakłada między innymi usunięcie istniejącego drzewostanu. Około 60 sztuk starych drzew, które zagrażają bezpieczeństwu, mają zastąpić okazałe dęby szypułkowe odmiany fastigiata. Projekt przewiduje obsadzenie alei szpalerem około 170 sadzonek (trzy razy więcej niż obecnie) o maksymalnej wielkości aż 8 metrów.
- W ten sposób efekt zadrzewionej, reprezentacyjnej arterii, stanowiącej niejako oś założenia urbanistycznego, będzie dostępny od razu po zakończeniu inwestycji - wyjaśnia Dominik Gil z gabinetu prezydenta.
Kolejnym rozwiązaniem nawiązującym do projektu miasta-ogrodu jest nasadzenie prawie 40 tys. szt. dąbrówki rozłogowej, zdobiącej przestrzeń między jezdnią a trotuarem, po obu stronach alei.
Projektanci proponują także nowe rozwiązanie w obrębie przejść dla pieszych. Wysepki oddzielające pasy jezdni i przesunięcie „zebry” wymuszą na pieszych zwrócenie się frontem do nadjeżdżających aut, poprawiając w ten sposób bezpieczeństwo. Koncepcja uwzględnia także wymianę oświetlenia, a przez zastosowanie dwóch rodzajów stylowych latarni nawiąże do oryginalnego projektu w duchu modernizmu początku XX wieku. Projektanci wyznaczą też jednokierunkowe kontrapasy rowerowe dla skomunikowania gmachu z siecią miejskich dróg rowerowych przez bezpośrednie połączenie ze ścieżką na ulicy Kolejowej.
Urzędnicy zachęcają mieszkańców do zapoznania się z wizualizacjami udostępnianymi na Facebooku i podzielenia się opinią za pomocą ankiety, do której link znajdziemy na profilu urzędu miasta.
- Przebudowana al. Marszałka Józefa Piłsudskiego ma stanowić oś restaurowanego założenia urbanistycznego opartego o budynek gmachu z jednej strony, a dworca kolejowego z drugiej. Wkrótce budynek dworca zyska modernistyczny kształt korespondujący z proponowaną koncepcją przebudowy alei, dlatego mamy szanse na stworzenie spójnego założenia - mówi prezydent Chełma.
Inwestycja jest przygotowywana pod kątem pozyskania dofinansowania z Funduszu Dróg Samorządowych.
Napisz komentarz
Komentarze