Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama baner reklamowy

Niepełnosprawni nie chcą tej przeprowadzki

Dyrektor MOPR planuje przenieść siedzibę zespołu ds. PFRON do budynku ośrodka przy ulicy Kolejowej. Zapewnia, że to usprawni pracę placówki, którą kieruje. Środowisko osób niepełnosprawnych uważa, że to zły pomysł. Krytycznie wypowiada się o nim zarówno miejska społeczna rada ds. osób niepełnosprawnych, jak i zwykli mieszkańcy Chełma.
Niepełnosprawni nie chcą tej przeprowadzki

- PFRON działa bez zarzutu, wszystkie sprawy załatwiane są tam bardzo sprawnie. Pracownicy są pomocni, a lokalizacja bardzo dobra - mówi pani Halina Kowalczuk, mama niepełnosprawnej Magdy. - Dlatego nie rozumiem, dlaczego pani dyrektor upiera się na te przenosiny. Po co zmieniać coś, co dobrze funkcjonuje?

Podobnego zdania jest Ryszard Stawiarski, członek społecznej rady ds. osób niepełnosprawnych, który w ubiegłym tygodniu osobiście testował dostosowanie budynku przy Kolejowej dla osób mających problem z poruszaniem się. 

- Zaangażowałem się w ten temat, ponieważ czuję się odpowiedzialny za działania dotyczące osób niepełnosprawnych. Jedno jest pewne, nie odpuszczę tego tematu, nawet gdybym miał sam zostać na polu bitwy. Jako pierwszy walczyłem w mieście o likwidację barier architektonicznych i to właśnie ciąg dalszy tej walki - tłumaczy Stawiarski. - W gmachu osoby niepełnosprawne mają zdecydowanie lepsze warunki. Jest parking przy wejściu, przestrzeń potrzebna do swobodnego poruszania się na wózku inwalidzkim, nawet mata antypoślizgowa na podłodze.

Próba wejścia do budynku przy Kolejowej wypadła średnio. Najpierw okazało się, że bramka, którą można dostać się do windy, jest zamknięta. Pan Ryszard musiał czekać przed głównym wejściem na jej otwarcie. Potem okazało się, że winda, którą ma dostać się do środka, nie działa. Ostatecznie uruchomiona została przez Jacka Bobrusia, kolejnego przedstawiciela społecznej rady do spraw osób niepełnosprawnych, który mu towarzyszył.

- Dowiedzieliśmy się, że nie ma pracownika, który jest przeszkolony z obsługi windy - tłumaczy pan Ryszard. - Dzięki Jackowi dostałem się do budynku. A gdyby go nie było?

Na miejscu, jak twierdzi Stawiarski, okazało się, że warunki nie są zbyt komfortowe, bo korytarz jest za wąski, aby poruszać się po nim sprawnie wózkiem. Na piętrze jest za to toaleta dla osób niepełnosprawnych oraz aktualnie jedno pomieszczenie, w którym pracować będzie cały dział. 

- Tam także jest ciasno - zauważa pan Ryszard. - Wiemy, że przygotowywany ma być jeszcze drugi pokój, w którym obsługiwani będą petenci z niepełnosprawnością.

Społeczna rada ds. osób niepełnosprawnych kategorycznie wypowiada się przeciwko przenosinom siedziby PFRON na Kolejową. Po swojej stronie ma także dwoje radnych: Edytę Rożek, która pełni funkcję przewodniczącej Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Chełmie, oraz Adama Kistera, członka komisji rodziny, zdrowia i ochrony środowiska.- Plany mające na celu przeniesienie obsługi do jednego pomieszczenia (biurka, niezbędne szafy na dokumenty oraz stanowisko obsługi) nie umożliwiają właściwej obsługi osób niepełnosprawnych. W przewidzianym do obsługi pomieszczeniu brak jest możliwości zachowania zasad RODO, jakiejkolwiek intymności obsługi oraz zapewnienia właściwego traktowania osoby niepełnosprawnej poprzez stworzenie warunków do obsługi z poszanowaniem jej godności. Sprawy osób niepełnosprawnych są często sprawami drażliwymi oraz wymagającymi szczególnej obsługi np. osoby na wózku inwalidzkim, starszej i niepełnosprawnej ruchowo - argumentuje swoje stanowisko radna Rożek w zapytaniu, które skierowała do lubelskiego oddziału PFRON oraz głównego w Warszawie.

Społeczna rada ds. osób niepełnosprawnych wystosowała z kolei pismo do prezydenta Chełma, w którym prosi o pozytywne rozwiązanie sprawy, powołując się m.in. na dobro osób niepełnosprawnych, jak również na postanowienia Konwentu ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.

- Osoby niepełnosprawne w ostatnim okresie korzystały z pomocy PFRON przy ul. Kolejowej, gdyż na okres epidemii wnioski można było składać tylko w siedzibie MOPR. Z ich opinii wynika, iż obsługiwani są na korytarzu, nie są zachowane zasady ochrony danych osobowych RODO przy weryfikacji wniosków - czytamy w piśmie.

Rada informuje prezydenta, że dyrektor MOPR poinformowała jej członków, iż zmiana siedziby podyktowana jest oszczędnościami z wynajmu pomieszczeń.

- Panie Prezydencie nie można wycenić praw, jakie przysługują osobom niepełnosprawnym. Czy dla Pana interes publiczny jest ważniejszy niż interes społeczny? - myślimy, że nie!!! Funkcjonowanie Zespołu w dotychczasowym miejscu tj. Pl. Niepodległości 1 pozwala na niwelowanie następujących barier: dojazd komunikacją miejską, dostęp do parkingu z wyznaczonymi miejscami dla osób niepełnosprawnych, dostosowanie pomieszczeń dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich - argumentuje przewodnicząca miejskiej społecznej rady do spraw osób niepełnosprawnych Beata Chraścina.

Ratusz tłumaczy, że decyzja dyrektor MOPR podyktowana jest kolejnym etapem podjętych w ubiegłym roku działań restrukturyzacyjnych i usprawniających obsługę podopiecznych MOPR w obrębie całej jednostki.

- Po analizie zakresu wsparcia udzielanego osobom niepełnosprawnym przez wszystkie wydziały MOPR, mając na uwadze dobro osób niepełnosprawnych oraz w celu zapewnienia kompleksowości wsparcia i obsługi osób niepełnosprawnych w jednym miejscu, zasadnym jest zlokalizowanie zespołu obsługi PFRON w budynku głównym MOPR przy ul. Kolejowej 8 - tłumaczy dyrektor Katarzyna Sokołowska. - Pozwoli to na ułatwienie im dostępu do usług z zakresu świadczeń pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych, świadczeń wychowawczych, dodatków mieszkaniowych i energetycznych oraz do programów realizowanych przez MOPR tj.: "opieka wytchnieniowa" czy "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej".

Dyrektor podkreśla, że zespół PFRON przy Kolejowej funkcjonował od 2005 roku – do połowy 2018 roku. W ostatnim roku złożono 1067 wniosków o świadczenia PFRON. Są to wnioski jednorazowe. Natomiast z usług pomocy społecznej (zasiłek stały, zasiłek okresowy, zasiłek celowy, usługa dożywiania) systematycznie korzysta 1545 osób niepełnosprawnych.

- Osoby te kontaktują się z pracownikami z różną intensywnością: 1-2 razy w miesiącu, raz na kwartał, kilka razy w roku - tłumaczy Sokołowska. - Ze świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych dedykowanych bezpośrednio grupie osób niepełnosprawnych (kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnosprawnego, zasiłki pielęgnacyjne, świadczenia pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekuna) systematycznie w roku 2019 korzystało 1827 rodzin. Klienci wspólni wydziałów MOPR i PFRON to około 349 osób.

Dyrektor MOPR przekonuje, że budynek przy ul. Kolejowej jest przystosowany do obsługi osób niepełnosprawnych. Ma miejsce parkingowe, windę platformową, przystosowane pomieszczenia sanitarne, punkt obsługi interesanta z łatwym dostępem dla osób niepełnosprawnych (z obniżonymi ladami do wys. 0,8 m) zlokalizowany w pobliżu wejścia itd.

- Dla potrzeb obsługi klientów zespołu PFRON zaplanowano jedno dedykowane stanowisko w punkcie obsługi interesanta ze swobodnym dostępem dla osób na wózkach, pokój do obsługi biurowej oraz dostęp do dwóch pokoi obsługi indywidualnej - przekonuje.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Ja 01.05.2020 11:13
Ktoś powinien przyjrzeć się pracy MOPR,dyrektor i jej zastępcy,bo to,co tam się dzieje przechodzi ludzkie pojęcie.

Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamabaner reklamowy
KOMENTARZE
Reklama
News will be here
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama