Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama Stachniuk Optyk

Pora na wymianę oleju | Super Tydzień

Początek wiosny to dla kierowców czas kolejek. O ile te w zakładach wulkanizacyjnych już się skończyły, o tyle niepisaną tradycją w kwietniu i maju jest wielogodzinne oczekiwanie na wymianę oleju w silniku. Jest to bardzo ważny płyn, odpowiedzialny za właściwie działanie kluczowych elementów każdego pojazdu.
Pora na wymianę oleju | Super Tydzień

Olej silnikowy smaruje współpracujące ze sobą części, chłodzi je, zabezpiecza przed korozją, a także wypłukuje nieczystości i osady. W nowoczesnych silnikach pełni ponadto dodatkowe funkcje, m.in. w układzie zmiennych fazach rozrządu odpowiada za polepszanie dynamiki pojazdu. Dlatego tak ważne jest nie tylko jego stałe uzupełnianie, ale także regularna wymiana. Jak często to robić? Do regulacji poziomu oleju służy oczywiście tzw. bagnet, czyli miarka umieszczona w każdym silniku. Wymiana jest natomiast uzależniona od tego, jak często jeździmy i jakie dystanse pokonujemy. Powszechnie zaleca się jednak dokonywać jej co 10 000 - 15 000 przejechanych kilometrów, w autach wiekowych nawet nieco częściej. Co prawda, na niektórych olejach można znaleźć reklamę producenta, który zapewnia, że można na nich przejechać nawet 50 000, ale nie warto ryzykować. Niski poziom oleju lub jego "agonalny" stan uszkodzi zarówno silnik, jak i współpracujące z nim komponenty. Koszty naprawy mogą okazać się niebotyczne.

W ciągu ostatnich kilkunastu lat jakość olejów znacznie się poprawiła, ale każdy z nich ma swoją żywotność i wymaga dolewek. Jego klarowna i złocista barwa już po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów zaczyna ciemnieć, co jednak nie znaczy, że traci swoje właściwości. W autach z silnikiem benzynowym olej powinien być cały czas w miarę jasny, w tych z napędem LPG może ciemnieć pod wpływem siarki, natomiast w dieslach robi się ciemniejszy bardzo szybko po wymianie.

Na rynku jest dostępnych kilka rodzajów olejów silnikowych: syntetyczny, półsyntetyczny i mineralny. Wśród kierowców popularna jest opinia, że w autach z większym przebiegiem i mających już kilkanaście lat, należy stosować półsyntetyk. Tymczasem, to nie wiek jest wyznacznikiem, ponieważ jeżeli silnik działa bez zarzutu, warto pozostać przy oleju syntetycznym. Ten mineralny z kolei przeznaczony jest dla głównie dla aut ciężarowych i wyeksploatowanych. Jeśli nie wiemy, jaki olej wybrać, nigdy nie podejmujmy decyzji bez konsultacji ze specjalistą.

Przy wymianie oleju warto również wymienić filtry. Koszty są niewielkie, a przełożą się na sprawniejsze działanie jednostki napędowej. Filtr oleju zatrzymuje zanieczyszczenia po niespalonym paliwie, pyły oraz cząsteczki powstają przy spalaniu oleju. Filtr paliwa z kolei jest odpowiedzialny za utrzymanie czystości paliwa, co przekłada się na równą i dynamiczną jazdę. Jest jeszcze filtr powietrza, który oczyszcza powietrze dostające się do silnika. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklama
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama