Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama kebab
Trasa osiągnęła 70 procent

Bug wyzwaniem dla inżynierów. Budowa S19 przekroczyła półmetek

Budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Malewice–Chlebczyn wchodzi w zaawansowany etap. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, prace są wykonane w około 70 procentach. Główne konstrukcje inżynieryjne są już gotowe, a trwają roboty wykończeniowe i układanie warstw bitumicznych.
Bug wyzwaniem dla inżynierów. Budowa S19 przekroczyła półmetek
Trasa o długości ponad 25 kilometrów stanie się częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który połączy Białystok z Lublinem i Rzeszowem

Źródło: GDDKiA; zdjęcie z 19 września 2025 r.

– Zakończono główne prace konstrukcyjne na większości obiektów inżynieryjnych. W trakcie realizacji jest jedynie ustój nośny estakady ES-2 prowadzącej na most nad rzeką Bug od strony południowej. Na pozostałych obiektach wykonawca realizuje prace wykończeniowe, tj. wykonywanie izolacji, zasypek, kap chodnikowych. W zakresie robót drogowych na trasie głównej realizowane są warstwy konstrukcyjne jezdni, w tym warstwy bitumiczne z betonu asfaltowego – przekazał nam zespół prasowy GDDKiA.

Na budowie prowadzone są również roboty brukarskie, prace przy profilowaniu i humusowaniu skarp, roboty branżowe oraz prace na miejscach obsługi podróżnych (MOP) i obwodach utrzymania drogi (OUD).

Czytaj też: Ważne dla kierowców! Gdzie utrudnienia na drogach w regionie? W tych miejscach ruch wahadłowy i ograniczenia prędkości

Opóźnienie w granicach kontroli

Odcinek S19 Malewice–Chlebczyn ma długość około 25 kilometrów i przebiega przez dwa województwa – podlaskie i mazowieckie – oraz powiaty siemiatycki i łosicki. Droga biegnie przez gminy Dziadkowice, Siemiatycze oraz Sarnaki. Wartość kontraktu wynosi ponad 655 milionów złotych. Budowa trasy ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miejscowości leżących przy drodze krajowej nr 19. Według GDDKiA, realizacja inwestycji pozwoli zmniejszyć hałas, zanieczyszczenie powietrza i ryzyko wypadków w obszarach zabudowanych, a dla kierowców oznacza skrócenie czasu przejazdu i zwiększenie bezpieczeństwa. Na terenach zabudowanych przewidziano zastosowanie ekranów akustycznych, które mają ograniczyć uciążliwości dla mieszkańców.

Choć inwestycja jest realizowana z opóźnieniem, wykonawca deklaruje nadrobienie zaległości. 

– Wykonawca ma opóźnienia w stosunku do harmonogramu, niemniej deklaruje nadrobienie zaległości w okresie zimowym, który nie jest wliczany do czasu realizacji kontraktu – wyjaśnia GDDKiA.

Aktualny, umowny termin zakończenia budowy to 29 kwietnia 2026 roku. Wciąż procedowane są roszczenia wykonawcy, które – jeśli zostaną uznane – mogą ten termin wydłużyć.

Czytaj też: Kolejny krok w stronę budowy S17. Tym razem chodzi o odcinek Izbica - Krasnystaw

Bug wyzwaniem inżynierskim

Najtrudniejszym elementem inwestycji jest budowa mostu przez Bug, który składa się z dwóch części: estakady oraz konstrukcji nad samym nurtem rzeki.

– Pewne elementy kontraktu, można traktować jako wyzwanie inżynierskie. Do takich elementów zaliczyć można cały obiekt mostowy nad rzeką Bug, który składa się z estakady wykonywanej metodą nasuwania oraz sam most nad nurtem rzeki wykonany metodą nawisową. Nie należy tego jednak traktować w kategorii utrudnień, tylko wyzwań.  – podkreśla zespół prasowy GDDKiA.

Najtrudniejszym elementem inwestycji jest budowa mostu przez Bugu; źródło: GDDKiA; zdjęcie z 24 września 2025 r.

Zobacz też: Gm. Dorohusk. Niby ekologiczna, ale pod kontrolą. Energia ze słońca wymaga dodatkowych opinii

Bez „ślepych” odcinków

Zanim cały odcinek zostanie udostępniony kierowcom, powstaną połączenia z istniejącą siecią dróg krajowych.

– Wykonawca w pierwszej kolejności powinien zapewnić bezkolizyjne poprowadzenie ruchu na przecięciach nowej trasy S19 z drogami DK62, DW690 i DK19. W związku z tym, przed zakończeniem całej inwestycji kierowcom zostaną udostępnione fragmenty dróg zapewniające powyższe połączenia. Na tę chwilę nie jest planowane etapowe udostępnianie trasy głównej – poinformował nas przedstawiciel zespołu prasowego GDDKiA.

Nie są planowane nowe zamknięcia dróg lokalnych. – Oprócz już istniejących tymczasowych organizacji ruchu i objazdów, nie są planowane dalsze zamknięcia dróg lokalnych. Przez cały okres budowy mogą występować mniejsze lub większe utrudnienia przy wyjazdach z budowy oraz w miejscach przebudowy tych dróg – dodał rzecznik prasowy. Zapewnia też, że odcinek Malewice–Chlebczyn zostanie w pełni funkcjonalny po zakończeniu budowy.

– Realizacja innych odcinków nie ma wpływu na termin oddania odcinka Malewice–Chlebczyn. Połączenie nowobudowanej S19 z istniejącą DK19 odbywać się będzie za pomocą ronda i łącznika na końcu realizowanego odcinka. Po zakończeniu budowy cały odcinek będzie oddany do ruchu – poinformował GDDKiA.

Według prognoz Generalnej Dyrekcji, kierowcy będą mogli przejechać całą trasą S19 w województwach mazowieckim i lubelskim przed końcem 2030 roku.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: JoelTreść komentarza: Rozdawanie 500+ nie zwiększyło dobrobytu u ludzi, tylko go zmniejszyło. Rząd nie daje, tylko zabiera.Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:14Źródło komentarza: Pieniądze nie zwiększą liczby urodzeń. Trzeba  się otworzyć na inne rozwiązaniaAutor komentarza: TomcioTreść komentarza: Może warto przesuwać przetargi na wiosnę i latem robić remonty niż w grudniu. I tak macie szczęście, że pogoda jest na plusie i bez śnieguData dodania komentarza: 4.12.2025, 09:16Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”Autor komentarza: RobertTreść komentarza: Czy teraz Miasto zaciągnie kredyt na wkład własny? Bo ze słów prezydenta (o ile dobrze pamiętam) wynikało, że 100 mln wyda na bieżące potrzeby.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 15:34Źródło komentarza: Ugoda w sprawie infrastruktury pod terminal intermodalny w Chełmie. Miasto przygotowuje kolejny przetargAutor komentarza: BezradnyTreść komentarza: To jakiś drogi ten tłuczeń bo cała podwyżka wyniesie ok.4150zł miesięcznie. To dwa samochody tłucznia miesięcznie.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 11:11Źródło komentarza: Gm. Białopole. Otworzyli oferty śmieciowych ofert. Samorządowcy przeżyli szok.Autor komentarza: SuperTreść komentarza: Niech remontują. Najpierw trzeba trochę postać w korkach żeby było lepiejData dodania komentarza: 3.12.2025, 07:01Źródło komentarza: Chełm. Asfalt położą w grudniu? „Jeżeli temperatura będzie około zera, można”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama