Nowe Elektryczne Zespoły Trakcyjne umożliwią komfortową podróż pomiędzy Lublinem a Chełmem, Kraśnikiem, Puławami, Dęblinem, Łukowem, Białą Podlaską, Terespolem, a także poza granice województwa do Stalowej Woli oraz Siedlec. To kolejny krok w kierunku usprawnienia regionalnego transportu kolejowego. Nowe elektryczne zespoły trakcyjne będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Nowy tabor nie zastąpi dotychczasowych jednostek, lecz rozszerzy ofertę przewozową, umożliwiając komunikację zarówno w województwie lubelskim, jak i w połączeniach z województwami mazowieckim oraz podkarpackim - zapewnia Urząd Marszałkowski Województwa Lubelsksiego.
W siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie podpisano umowę na dostarczenie czterech nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Dokument przekazali marszałek województwa Jarosław Stawiarski i wicemarszałek Piotr Breś, a wykonawcę – Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski – FPS Sp. z o.o. z Poznania – reprezentowali Tomasz Zelwowiec, członek zarządu pełniący obowiązki prezesa, oraz Łukasz Szaranek, dyrektor sprzedaży pojazdów trakcyjnych.
Wartość całego przedsięwzięcia przekracza 194 miliony złotych, z czego ponad 116 mln zł pochodzi ze środków unijnych, a prawie 78 mln zł stanowi wkład samorządu województwa. Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021–2027, działanie 6.2 „Kolejowy transport zbiorowy”, pod nazwą „Zakup nowoczesnego bezemisyjnego taboru kolejowego wyposażonego w urządzenia pokładowe ERTMS”.
Nowoczesny, bezemisyjny transport dla mieszkańców
Zakup czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych to kolejny krok w kierunku modernizacji i rozwoju regionalnego transportu kolejowego. Projekt, który ma zostać zakończony do 31 grudnia 2029 roku, zakłada nie tylko poprawę komfortu podróży, ale też lepszą dostępność komunikacyjną województwa.
– Transport kolejowy ma tę przewagę, że jest niskoemisyjny, ekologiczny i bezpieczny, dlatego tak nam zależy na zmianie myślenia o kolei regionalnej i zachęceniu mieszkańców województwa do wybierania tego sposobu lokomocji – podkreślił marszałek Jarosław Stawiarski.
Z danych urzędu wynika, że popularność kolei w regionie stale rośnie – w 2024 roku z tego środka transportu skorzystało ponad 3,1 miliona pasażerów.
Komfort i dostępność na najwyższym poziomie
Nowe pojazdy FPS H. Cegielski spełnią najwyższe normy techniczne i ekologiczne obowiązujące w Polsce i Unii Europejskiej. Będą w pełni interoperacyjne, co oznacza możliwość poruszania się po różnych liniach kolejowych bez ograniczeń technicznych.
Zastosowane rozwiązania obejmą m.in. zgodność z normami TSI NOI (hałas), TSI PRM (dostępność dla osób o ograniczonej mobilności), TSI SRT (bezpieczeństwo w tunelach) i TSI LOC&PAS (pojazdy pasażerskie).
Każdy z czterech pojazdów pomieści 176 miejsc siedzących i będzie dostosowany do potrzeb osób starszych, z niepełnosprawnościami oraz podróżujących z dziećmi czy rowerami.
W standardowym wyposażeniu znajdą się m.in.: klimatyzacja i system informacji pasażerskiej, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, toalety zamkniętego obiegu, gniazdka i ładowarki USB, Wi-Fi, półki na bagaż, wieszaki i tablice informacyjne, przestrzeń dla rowerów oraz rampy i pochylnie dla wózków.
Pociągi będą mogły rozpędzać się do 160 km/h i zostaną wyposażone w energooszczędne zespoły napędowe oraz nowoczesne układy hamulcowe – pneumatyczne i elektrodynamiczne – zapewniające płynne i bezpieczne zatrzymanie.
Kolej nowej generacji
– Jestem przekonany, że nowy tabor to kolejny krok rozwoju ekologicznego i nowoczesnego transportu w regionie – zaznaczył Łukasz Szaranek, dyrektor sprzedaży pojazdów trakcyjnych w FPS.
Nowe jednostki mają zwiększyć całkowitą pojemność lubelskiego taboru o ponad 700 miejsc, co pozwoli obsłużyć rocznie ok. 340 tysięcy pasażerów.
– Wręczona dziś umowa to kolejny istotny krok w celu zapewnienia pasażerom oczekiwanego, w zakresie taboru kolejowego, standardu podróży. Obok realizacji projektów w ramach Programu Kolej+ to jedno z największych wyzwań, które stoi przed nami w zakresie zapewnienia dostępności transportowej regionu – dodał wicemarszałek Piotr Breś.
Lubelski tabor kolejowy w liczbach
Obecnie województwo lubelskie dysponuje 14 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, w tym 5 pojazdami zmodernizowanej serii EN57AL i 9 jednostkami Impuls 2 (EN98A), dostarczonymi w 2021 roku przez firmę Newag.
Po realizacji nowej umowy tabor województwa zwiększy się do 18 nowoczesnych składów elektrycznych, uzupełnianych przez 13 pojazdów spalinowych.
Czytaj także:








![Chełm. W ubiegłym tygodniu odeszli od nas... [30-11-2025] W ubiegłym tygodniu odeszli do wieczności. Ostatnie pożegnanie naszych bliskich. Nekrologi z Chełma i powiatu chełmskiego.](https://static2.supertydzien.pl/data/articles/sm-4x3-chelm-w-ubieglym-tygodniu-odeszli-od-nas-23-11-2025-1764493411.jpg)








Napisz komentarz
Komentarze