Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Intermodalny Suchy Port Chełm – jest szansa na nowe miejsca pracy i rozwój regionu

Gmina Chełm może stać się kluczowym punktem na logistycznej mapie Polski, przyciągając inwestorów z całego świata. Takie plany przedstawił dr Mariusz Rudzki, prezes Zarządu Spółki ISPCH. Nowo powstający suchy port intermodalny ma być odpowiedzią na rosnące potrzeby logistyczne związane z odbudową Ukrainy oraz transportem między Azją i Europą. Projekt ISPCH ma również przynieść znaczące korzyści lokalnej społeczności – stworzyć wiele miejsc pracy i otworzyć region na nowe inwestycje.
Intermodalny Suchy Port Chełm – jest szansa na nowe miejsca pracy i rozwój regionu

Tereny przeznaczone pod suchy port zlokalizowane są w gminie Chełm, przy drodze krajowej nr 12 prowadzącej do granicy z Ukrainą. Lokalizacja ta nie jest przypadkowa - bliska odległość od wschodniej granicy Unii Europejskiej sprawia, że Chełm ma szansę stać się logistycznym węzłem między wschodem a zachodem, co będzie sprzyjać rozwojowi międzynarodowego handlu. 

- Tereny mają wyjątkowe położenie – znajdują się w pobliżu normalnych i szerokich torów kolejowych, co ułatwia transport towarów z krajów Europy i Azji. Nasza inwestycja ma na celu stworzenie nowoczesnych centrów przeładunkowych, które mogą być wsparciem w odbudowie Ukrainy i przyspieszyć wymianę handlową - podkreśla Mariusz Rudzki.

Nowe miejsca pracy i współpraca z lokalnymi samorządami

Przedsięwzięcie ISPCH ma również istotne znaczenie dla rynku pracy. Choć branża logistyczna ulega automatyzacji, wciąż wymaga wykwalifikowanej kadry do obsługi magazynów, centrów przeładunkowych, a także do zarządzania logistyką. Spółka ISPCH już podjęła rozmowy z Państwową Akademią Nauk Stosowanych w Chełmie, aby szkolić specjalistów do pracy w logistyce i sektorze okołologistycznym.

- Chcemy, aby osoby z naszego regionu miały szansę zdobyć potrzebne kwalifikacje i znaleźć zatrudnienie blisko domu. Rozmawiamy z uczelnią o kształceniu w zakresie obsługi urządzeń do przeładunku kontenerów czy zarządzania logistyką - wyjaśnia Rudzki.

ISPCH planuje również współpracę z samorządami, aby przygotować infrastrukturę pod dalszy rozwój regionu. Jak wskazuje prezes Rudzki, organizowanie takich inwestycji przy granicy z Ukrainą jest kluczowe dla sprostania wymaganiom biznesu i potrzebom lokalnej społeczności. Takie przedsięwzięcia mogą też przyciągnąć inwestorów z Azji, którzy widzą w Chełmie dogodny punkt w wymianie handlowej między Europą i Stanami Zjednoczonymi.

Potencjał rozwoju i wyścig z czasem

Spółka planuje maksymalnie wykorzystać dostępne możliwości i konkurencyjne położenie Polski w kontekście odbudowy Ukrainy. Jak podkreśla prezes, krajowi inwestorzy z sektora logistycznego i firmy z krajów takich jak Korea Południowa, dostrzegają w Chełmie strategiczny potencjał, który może rywalizować z podobnymi projektami np. w Rumunii. 

- Naszym celem jest wyjście naprzeciw dużym inwestycjom i dużym inwestorom. Prowadzimy stale badania i weryfikujemy rynek, dlatego zdajemy sobie sprawę, że terenów inwestycyjnych, które są dobrze przygotowane, dobrze uzbrojone, świetnie zlokalizowane, jest bardzo mało. Dlatego my, postawiliśmy sobie za cel przygotowanie od zera tzw. trudnych terenów, w kontekście spraw planistycznych, uzbrojenia, przygotowania dokumentów środowiskowych, czy energetycznych. Chcemy, żeby proces przygotowania inwestycyjnego terenu odbywał się w sposób uporządkowany, metodyczny i zgodnie z założonym harmonogramem - tłumaczy prezes ISPCH.

Mariusz Rudzki podkreśla też, że dla inwestorów kluczową jest lokalizacja terenów inwestycyjnych, a gmina Chełm jest ulokowana strategicznie, jeśli chodzi o najkrótszą drogę do przejścia granicznego z Ukrainą oraz do samego Kijowa. 

Z korzyścią dla regionu i Polski

- Posiadamy już drogę DK12, posiadamy tory normalne i tory szerokie, trwa też budowa północnej obwodnicy miasta i drogi ekspresowej S12, która połączy Piaski z przejściem granicznym z Ukrainą. Mamy tutaj dwie ścieżki rozwoju - albo nasze regiony staną się regionami tranzytowymi, przez które przejeżdżać będą tabory sprzętu i transportu, i ktoś inny wykorzysta szansę na uruchomienie wielu biznesów, albo wykorzystamy to, co nasza spółka tworzy. Wykorzystamy pobliskie tereny do tego, żeby powstały faktyczne centra, duże biznesy, żeby sektor co najmniej logistyczny mógł się tutaj zaczepić i miasto czy gmina mogłyby czerpać z tego ogromne korzyści - dodaje prezes zarządu spółki.

Powstanie tak dużego centrum logistycznego nie tylko zmieni krajobraz gminy Chełm, ale może również przynieść trwałe korzyści lokalnej gospodarce. Dzięki inwestycji mogą powstać nie tylko nowe miejsca pracy, ale także dodatkowe miejsca dla lokalnych dostawców, partnerów i podwykonawców. W dłuższej perspektywie nasz region może stać się prężnym centrum logistycznym, z którego korzyści będzie czerpać cała Polska.

Czytaj także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

XYZ 08.11.2024 19:44
Znając życie nic takiego nie powstanie. Już poza obwodnica S17 czy A2 do Białej i Zamościa będą szybciej niż S12 do Chełma która będzie miała 6km dziurę do 2033 roku. Już miało być kasowane CPK w Zamościu i przenoszone do Chełma a ostatnio minister ogłosił że jednak kolej dużych prędkości będzie tam robiona a w Chełmie lifting starych torów. Już miała być obwodnica południowa i kasy nie ma. Tak samo są problemy z biurowcem, a w Zamościu idzie sprawnie i budynek pnie się do góry

Jolanta 07.11.2024 14:04
Każda inwestycja na naszym terenie jest szansą dla jej mieszkańców.

na POhybel 08.11.2024 22:45
chyży rój wraz ze swoimi prz...ami zadba żeby to nie powstało

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamaprzystań
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Alex .Treść komentarza: Na ulicy Mościckiego w Chełmie brak studzienek burzowych !Data dodania komentarza: 13.12.2025, 12:47Źródło komentarza: Zakończono modernizację sieci wodociągowej na ul. Mościckiego i Litewskiej w ChełmieAutor komentarza: FanpslTreść komentarza: Patrząc na tą radę to sukces że ta gmina jeszcze istniejeData dodania komentarza: 13.12.2025, 06:00Źródło komentarza: Gm. Białopole. Wójt zarobi więcej, ponieważ tak postanowił rząd. Podwyżkę otrzymali także inni samorządowcyAutor komentarza: EwelinaTreść komentarza: Mieszkam na Dyrekcji i mam małe dziecko któremu ten łomot nie jest potrzebny i jak mam je uśpić przy tym hałasie czy ktoś przemyślał ta decyzję chcecie robić proszę bardzo jest do tego amfiteatr a nie w środku Miasta gdzie mieszkają rodziny i ludzie starsiData dodania komentarza: 12.12.2025, 19:47Źródło komentarza: Wystrzałowy Sylwester w Chełmie jednak z TV Republika. Może kosztować 6 mlnAutor komentarza: ElvoTreść komentarza: Niby tak, ale weź pod uwagę koszty. Robienie referendum w każdej sprawie wyszłoby strasznie drogo.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 13:24Źródło komentarza: W Chełmie ruszają wielkie przygotowania do sylwestra z TV Republika. Od 15 grudnia zamknięte ulice i zmiany tras autobusówAutor komentarza: Też mieszkaniecTreść komentarza: Wójt i radni zarabiają więcej ponieważ tak postanowili radni, a nie dlatego, że Rząd tak postanowił. Rząd zwaloryzował tylko maksymalne, a t tym samym i minimalne stawki wynagrodzenia w których dotychczasowe wynagrodzenie w średniej się znajdowało. Więc nie było obowiązku ich podwyższania a tylko prawo. A przecież to jedna z mniejszych gmin, a sukcesów jakoś nie widać.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 10:34Źródło komentarza: Gm. Białopole. Wójt zarobi więcej, ponieważ tak postanowił rząd. Podwyżkę otrzymali także inni samorządowcy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama