Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu

Zastrzeż logo i nazwę swojej firmy, ale najpierw sprawdź, czy ktoś nie zrobił tego wcześniej!

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który nie zamierza oferować swoich usług lub produktów za bezcen i chcesz stworzyć markę, o którą walczyć będę wszyscy klienci, koniecznie postaw na zastrzeżenie swojego logotypu. Nie jest to jednak tak proste, jak może nam się wszystkim wydawać.
  • 15.09.2023 12:50
Zastrzeż logo i nazwę swojej firmy, ale najpierw sprawdź, czy ktoś nie zrobił tego wcześniej!

Nie każde logo może być zastrzeżone, na czym może ucierpieć Twoja marka. Brak rejestracji logo czy nazwy firmy może skutkować znacznie mniejszą ochroną i to już od początku prowadzenia Twojej działalności. Nie decyduj na oślep w tak ważnych kwestiach! Wybierz logo, które do tej pory nie zostały użyte. Zweryfikuj, czy nazwa Twojej firmy lub logo to dobry wybór i wystartuj na rodzimym, czy zagranicznym rynku!

Znak towarowy — dużo i mało możliwości jednocześnie

Nie da się ukryć, że współcześnie stosunkowo trudno jest opracować logotyp, który będzie maksymalnie wyróżniał się na tle innych przedsiębiorstw. Każdy właściciel biznesu, nawet tego najmniejszego, zdaje sobie sprawę, że logo czy nazwa powinny jak najściślej kojarzyć się z konkretną marką, jej temperamentem. Chcąc osiągnąć sukces, przedsiębiorcy nie mogą sobie pozwolić na słabe zagrania czy kompromisy. Z tego powodu tak ważne jest, by zadać sobie kilka kluczowych pytań, a następnie udzielić na nie odpowiedzi, by wysnuć odpowiednie wnioski i wybrać najlepszy znak towarowy!

Chcesz, aby Twój znak towarowy był nietuzinkowy? Ma nawiązywać do Twojego nazwiska, nazwy firmy, a może jeszcze czegoś innego, co jest bliskie Twojemu sercu? Nie jest łatwe znalezienie takiego znaku, który nie zostałby już wcześniej wykorzystany i zarejestrowany. A jak wiadomo, zastrzeżenie znaku towarowego to gwarancja pełni praw oraz ochrony, która może przydać się na każdym etapie prowadzenia firmy.

Kluczowe jest więc zadanie sobie pytania o to, jak sprawdzić, czy nazwa jest zastrzeżona? Na to pytanie możemy odpowiedzieć w poniższym akapicie. Jeśli chcesz, możesz też zajrzeć na stronę internetową https://zastrzezone.pl/sprawdz-to-zanim-wybierzesz-nazwe-i-logo-swojej-firmy/.

Złapałeś srokę za ogon? Sprawdź, czy nazwa bądź logo nie zostały już wcześniej zajęte!

Zastanawiasz się, czy masz w ogóle możliwość sprawdzenia, czy dana nazwa bądź logotyp są już zajęte? Jak się okazuje, każdy przedsiębiorca może skorzystać z takiej opcji. Jak się do tego zabrać? Trzeba wykonać specjalne badanie czystości rejestrowej konkretnego znaku towarowego. W tym badaniu istotne jest określenie terytorium, na którym firma chce ubiegać się o ochronę. Nie od dzisiaj wiadomo, że znaki towarowe można rejestrować krajowo, regionalnie lub międzynarodowo. Z tego też powodu badanie można wykonać w trzech odrębnych bazach. Jeśli zdarzy się, że jakaś firma zarejestrowała znak towarowy podobny do Twojego w systemie UE, ochrona będzie obowiązywać we wszystkich państwach członkowskich, w tym także w Polsce. Jeśli firma zastrzegła znak wyłącznie w systemie krajowym, możesz wyjść z podobnym znakiem poza granice naszego kraju, a tym samym nie naruszysz prawa ochronnego innego znaku. Zakres badania również obowiązywał będzie od tego, na jakim poziomie sam zamierzasz zarejestrować znak towarowy.

Badanie przebiega w kilku etapach. Na samym początku sprawdzane jest, czy nie ma w systemie zarejestrowanego znaku podobnego bądź identycznego. Jeśli jest, automatycznie wykluczona zostaje możliwość rejestracji. Drugi etap badania to sprawdzenie, czy nie ma podobnych kombinacji słów, liter, obrazów. Ważne jest to, że podobne do siebie znaki mogą zostać zarejestrowane, jeśli dotyczą innych usług lub towarów. Dzieje się tak, ponieważ nie ma konfliktu interesów.

Opracuj solidną strategię zaraz po przeanalizowaniu rynku

Po przeprowadzeniu badania warto przysiąść nad wynikami i zastanowić się, co począć ze swoim własnym znakiem. Wykonuje się ocenę podobieństwa, porównując towary, usługi i ich oznaczenia. Powstaje wtedy ocena szans na pozytywną rejestrację. Jednak nawet jeśli szanse są duże, trzeba pod uwagę wziąć, że zawsze jest ryzyko zaistnienia sprzeciwu, bo każdy właściciel podobnego znaku zastrzeżonego ma prawo wniesienia sprzeciwu względem innego znaku, którego właściciel podejmuje próbę rejestracji.

--- Artykuł sponsorowany ---