Dobry trening to trening z głową

  • 31.01.2018, 13:15
  • MP
Dobry trening to trening z głową
W poprzednich artykułach wiele miejsca poświęciliśmy postanowieniom noworocznym, związanym ze świetną kondycją fizyczną oraz idealną sylwetką. Wiemy już, że osiągniemy to poprzez systematyczne ćwiczenia na siłowni, najlepiej z trenerem personalnym. Warto pamiętać, że korzystne będzie również stosowanie odpowiednich diet oraz suplementów, a także unikanie używek. Na ten temat rozmawiamy z mgr. Szczepanem Błaszczukiem, trenerem z Siłowni Sylwetka.

Marcin Petruk: Na rynku jest dostępny bardzo duży wybór różnych odżywek, ale powinniśmy wystrzegać się przed ich samodzielnym stosowaniem. Zgadza się?

Szczepan Błaszczuk: Dokładnie tak. Właściwa suplementacja to przede wszystkim odpowiednio zbilansowana dieta, przygotowana przez fachowca (trenera personalnego), która będzie dostosowana do naszych oczekiwań oraz możliwości naszego organizmu. Musimy pamiętać, że przygotowana dla nas dieta jest idealnie dopasowana do naszego planu treningowego. Natomiast stosowane suplementy mają być do niej jedynie dodatkiem, a także zapobiegać ewentualnym niedoborom składników odżywczych. O tym wszystkim na pewno zdecyduje osoba kompetentna, jaką jest nasz trener. Szeroki dostęp do ogólnie rozumianych suplementów nie oznacza, że są one uniwersalne i dla każdego, zwłaszcza dla osób początkujących. Należy zachować bardzo dużą ostrożność. Nieprzemyślane, samodzielne przyjmowanie suplementów bez pomocy fachowca, może przynieść nam więcej szkody niż oczekiwanych korzyści. Na stronach internetowych jest wiele artykułów poświęconych stosowaniu różnych suplementów. Autorzy tych publikacji podają "idealne środki" i, wydawałoby się, skierowane właśnie dla nas. Jednak tak naprawdę, żaden z nich nie zna możliwości naszego organizmu, stylu życia czy stosowanej diety. Dopiero kontakt osobisty, rozmowa i konsultacje ze znawcą tematu, pozwolą wybrać odpowiedni suplement niezagrażający naszemu zdrowiu, a nawet życiu.

Marcin Petruk: Część osób, zwłaszcza początkujących, zapomina, że aby osiągnąć wymarzoną sylwetkę, ważna jest ciężka praca, systematyczne treningi, dieta, ale również cierpliwość. A kiedy zabraknie tej ostatniej, sięgają po sterydy, często nazywane anabolikami, które są bardzo szkodliwe. Jak może się skończyć ich przyjmowanie i dlaczego nie należy ich stosować?

Szczepan Błaszczuk: Sterydy to związki chemiczne, które sterują anabolizmem naszego organizmu, czyli wzrostem masy i ciężaru ciała. Przyjmowanie tych związków jest dalece nieodpowiedzialne i bardzo ryzykowne, ponieważ zagraża nie tylko naszemu zdrowiu, ale również życiu. Krótko mówiąc, sterydy niosą ze sobą wiele negatywnych skutków. Przede wszystkim zmiany w psychice. Powodują zaburzenia emocjonalne, wybuchy złości, wściekłość, agresję, niekontrolowane huśtawki nastroju, depresję, a nawet myśli samobójcze. Równie negatywnie wpływają także na nasze zdrowie fizyczne. Niszczą wątrobę, bardzo często doprowadzając do jej marskości, zaburzają też funkcjonowanie serca, co w konsekwencji może doprowadzić do miażdżycy, zakrzepów i zatorów mózgu. Również układ kostny zaczyna szwankować, ponieważ ścięgna stają się mniej elastyczne, a odporność organizmu jest obniżona i narażona na ciągłe infekcje. W skrajnych przypadkach może dojść do niepłodności i impotencji. Dlatego warto głęboko się zastanowić, zanim sięgniemy po sterydy anaboliczne, czy rozsądnie jest narażać się na tyle przykrych skutków.

Marcin Petruk: A co z używkami, takimi jak papierosy czy alkohol? Są dopuszczalne czy zakazane przy treningach?

Szczepan Błaszczuk: Często słyszy się, że alkohol, papierosy, a nawet narkotyki nie szkodzą naszym treningom i diecie. Nic bardziej mylnego. Używki oddziałują szkodliwie na organizm nawet w codziennym funkcjonowaniu, więc podczas treningów powinno się z nich rezygnować. Alkohol odwadnia organizm i sprawia, że mięśnie się kurczą i słabną, a duża kaloryczność powodowana węglowodanami zwiększa tkankę tłuszczową. Dym papierosowy natomiast zawiera wiele trujących substancji, które wpływają na motorykę, zmniejszając siłę, wytrzymałość, zwinność i równowagę. Oznacza to, że paląc, nigdy nie będziemy w 100 procentach wykorzystywać do ćwiczeń swojego potencjału genetycznego. Nikotyna obniża również pojemność płuc. Wszelkiego rodzaju narkotyki i środki odurzające także są zakazane, nie należy po nie sięgać nie tylko podczas treningów, ale w ogóle. Powodują one rozdrażnienie, dezorientację, halucynacje i paranoje, utrudniając lub całkowicie nas zniechęcając do aktywności fizycznej i dbania o sobie.

 

Artykuł powstał przy współpracy z Siłownią Sylwetka, ul. I Pułku Szwoleżerów 15A, 22-100 Chełm, w Hotelu Stadion, tel. 662 684 946.


Zobacz poprzednie:

Nowa sylwetka pod okiem trenera

Z Sylwetką zmienisz ciało

 

MP

Zdjęcia (1)

Podziel się:
Oceń:
 

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe