Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Emka 3.2024 życzenia
Reklama Stachniuk Optyk

Konserwator ratuje stare drzewa

Rewitalizacja al. Marszałka Józefa Piłsudskiego odbędzie się, ale nie w takiej formie jak pierwotnie planowało miasto. Nie ma bowiem zgody konserwatora zabytków na wycinkę wiekowych drzew.
Konserwator ratuje stare drzewa

Pierwotna koncepcja zakładała między innymi usunięcie przerzedzonego już drzewostanu. Około 60 starych drzew miało zostać zastąpionych okazałymi dębami. Projekt przewidywał obsadzenie całej alei gęstym szpalerem około 170 sadzonek nowych drzew (trzy razy więcej niż obecnie) o maksymalnej dostępnej wielkości aż 8 metrów. To trzeba będzie zweryfikować.

- Koncepcja przygotowana przez miasto nie zyskała uznania konserwatora zabytków, który zalecił pozostawienie istniejącego drzewostanu i nasadzenia uzupełniające - informuje Dominik Gil z gabinetu prezydenta.

Taka decyzja konserwatora z pewnością ucieszy wszystkich tych, którzy zamierzali bronić starych drzew przed wycinką. Co ciekawe, byli też zwolennicy drastycznego "uporządkowania" zabytkowego drzewostanu w sercu Dyrekcji. Urzędnicy poprosili mieszkańców o wypełnienie ankiety odnośnie wstępnej formy rewitalizacji. Wzięły w niej udział 123 osoby. I tak 86,2 proc. mieszkańców opowiedziało się zdecydowanie za przywróceniem al. Marszałka Józefa Piłsudskiego jej pierwotnego kształtu zaproponowanego przez architektów w XX-leciu międzywojennym. Niecałym 80 proc. osób biorących udział w sondażu spodobała się zaproponowana aranżacja zieleni w pasie drogowym. Na pytanie "Czy zgadzasz się z koncepcją wymiany obecnego zagrażającego bezpieczeństwu drzewostanu al. Marszałka Józefa Piłsudskiego na zaproponowane w projekcie nowe nasadzenia?" zdecydowanie tak odpowiedziało 77,2 proc. biorących udział w sondażu. 78 proc. mieszkańców poparło z kolei zaproponowane rozwiązania komunikacyjne. Chełmianie w większości zgodzili się też z koncepcją ujednolicenia obszaru osiedla Dyrekcja Dolna w modernistycznym stylu, nawiązującym do lat trzydziestych XX w.

Na etapie konsultacji zakładano całkowitą wycinkę istniejącej alei i zastąpienie tych drzew - nowymi o wysokości (w momencie sadzenia) 8 m. Aktualne rozwiązania nie zakładają wycinki całej alei, a więc zastosowanie drzew o wysokości 8 m nie jest możliwe z uwagi na kolizję z istniejącymi koronami drzew.

- Planowane są nasadzenia uzupełniające lipą drobnolistną w liczbie 88 sztuk (odmiana green spire) o wysokości 4-6 m (w momencie sadzenia), a także - zgodnie z pierwotnym założeniem - obsadzenie zieleńców dąbrówką rozłogową w liczbie 31 770 szt. Dodatkową zmianą jest zaprojektowanie asfaltowych ścieżek rowerowych po obu stronach alei. Projekt w takim kształcie zyskał aprobatę konserwatora zabytków - wyjaśnia Gil.

Dodatkowa zmiana, polegająca na zaprojektowaniu asfaltowych ścieżek rowerowych po obu stronach alei, oznacza usytuowanie ich poza jezdnią. W poprzedniej koncepcji miały być to kontrapasy w obrębie jezdni. Kontrapasy wyznacza się przy lewej krawędzi jezdni, przeciwnie do kierunku ruchu pojazdów, za pomocą oznakowania pionowego i poziomego. Można je stosować na ulicach o dozwolonej prędkości 50 km/h lub niższej. Kontrapas rowerowy zawsze jest częścią jezdni, nie należy go mylić z drogą dla rowerów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Andrzej 17.11.2020 16:21
Konserwator obudził się?Koncepcja UM ma już sporo miesięcy i do teraz spał?

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama