Pierwszy z cykli stanowią prace wykonane w zaplanowanej przez artystę serii „Tysiąca twarzy”. Drugi obejmuje dzieła poświęcone tematyce religijnej – chrześcijaństwu i jego łączności z wiarą starotestamentową. Na trzeci składają się symboliczne wyobrażenia koni. Ostatni cykl pokazuje obraz żydowskiej społeczności w przedwojennej Polsce i późniejszą zagładę tej wspólnoty.
W 1955 roku Zdzisław Lachur wziął udział w Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale, prezentując na niej obraz i rysunki o tematyce żydowskiej i okupacyjnej. Ta tematyka dominuje odtąd w jego twórczości. W kręgu zainteresowań artysty znalazły się także motywy biblijne, a od lat 80. również wątki z życia Chrystusa, Marii i apostołów. Równolegle podejmował tematy takie jak dynamiczne wizerunki koni oraz problemy społeczne, jak alkoholizm i prostytucja.
Artysta wiele wystawiał, jego twórczość jest prezentowana w licznych muzeach, zwłaszcza związanych z pamięcią o wojnie i zagładzie, jak Żydowski Instytut Historyczny i Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, Instytut Yad Vashem w Jerozolimie czy Muzeum Holocaustu w Paryżu. W 1979 został odznaczony medalem Instytutu Yad Vashem „w uznaniu jego twórczości malarskiej poświęconej narodowi żydowskiemu”.
Napisz komentarz
Komentarze