Bezpieczna jazda w duecie

  • 25.09.2020, 07:44
  • MP
Bezpieczna jazda w duecie
Sposób na ominięcie korków to objazd albo dwa kółka. Na chełmskich ulicach, zwłaszcza na Lubelskiej, coraz częściej widać motocyklistów, zgrabnie poruszających się między samochodami. Większość tych maszyn jest dwuosobowa, więc korzystają także pasażerowie. Podróżowanie w ten sposób wymaga jednak stosowania się do zasad, o których część osób zapomina.

Zanim rozpoczniemy jazdę z pasażerem, musimy się upewnić, że motocykl jest do tego przygotowany. W pierwszej kolejności należy sprawdzić ciśnienie w oponach, ponieważ dodatkowa osoba oznacza większy ciężar i nacisk. Każdy motocykl ma określone parametry, zarówno dla jazdy solowej, jak i w duecie, a w niektórych maszynach obejmują one również ustawienie zawieszenia. Nie można zapomnieć o właściwym ustawieniu podnóżków, tak aby ani kierowca, ani pasażer nie byli narażeni na dotknięcie nagrzanego silnika lub wydechu którąkolwiek częścią ciała. Co ważne, zgodnie z polskim prawem, nie tylko osoba siedząca za kierownicą, ale także pasażer, muszą być trzeźwi. Za przewożenie jednośladem osoby znajdującej się pod wpływem alkoholu grozi 150 zł mandatu, chyba że siedzi ona w bocznym wózku zamontowanym po boku motocykla.  Pasażer ma także obowiązek, podobnie jak kierowca, podróżowania w kasku oraz w bezpiecznym ubraniu wyposażonym w ochraniacze.

Jeśli jedziemy z pasażerem pierwszy raz, miejmy na uwadze, że motocykl jest nie tylko cięższy, ale przede wszystkim przesuwa się jego środek ciężkości. Przekłada się to na sposób balansowania całą maszyną i zbyt gwałtowne lub niewłaściwe ruchy mogą zakończyć się bardzo boleśnie. Motocykl inaczej przyspiesza i hamuje, więc żadnej z tych czynności nie należy wykonywać nagle. O ile kierowca wie, jak się wtedy zachować, o tyle już niekoniecznie i może spaść z siedzenia.

Bardzo ważne dla pasażera jest to, aby zajął właściwą pozycję za kierowcą. Nie może siedzieć za daleko, ale też nie leżeć mu na plecach. Kiedy pasażer zajmuje swoje miejsce, motocykl musi mieć stabilną pozycję. Podczas jazdy natomiast najbezpieczniej trzymać się bioder kierowcy, oplatając wokół nich ręce tak, aby nie krępować jego ruchów. Pod żadnym pozorem nie powinno się chwytać elementów motocykla za sobą i się odchylać, ponieważ zmienia to środek ciężkości i powoduje niebezpieczeństwo. Świeżo upieczonych pasażerów najbardziej przeraża moment skrętu, kiedy motocykl się przechyla. Przy wykonywaniu takiego manewru musi on wykonywać ten sam ruch co kierowca. Przechylenie w przeciwnym kierunku sprawi, że maszyna stanie się niestabilna, a to może doprowadzić do wypadku.

MP

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Administratorem Twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu jest jest Grupa Wydawnicza SŁOWO sp. z o.o., ul. Domaniewska 17/19 lok. 133, 02-672 Warszawa.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe