Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Emka 3.2024 życzenia
Reklama Bank Spółdzielczy

Kanapa samochodowa to nie gabaryt

Nasz Czytelnik wymienił sobie fotele w samochodzie. Stare chciał wywieźć do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów. Niestety okazało się, że nie może ich tam zostawić. Nie zostały zabrane także podczas wywozu odpadów wielkogabarytowych. - To, co mam z nimi zrobić? Podszedłem do sprawy uczciwie i chciałem, aby trafiły tam, gdzie powinny - denerwuje się mężczyzna.
Kanapa samochodowa to nie gabaryt

- Płacę podatek śmieciowy, więc uważam, że sprawa powinna być załatwiona od ręki - tłumaczy nasz rozmówca. - Nie rozumiem, czym się różni tapicerka w samochodzie od tapicerki na kanapie w domu? Przecież obydwa meble wykonuje tapicer. Dlaczego więc jedna kanapa może być odebrana jako gabaryt, a druga już nie.

Jak tłumaczy Katarzyna Langiewicz z MPGK, segregacja odpadów oraz sposób postępowania z gromadzonymi odpadami ciągle wzbudza wiele kontrowersji wśród mieszkańców naszego miasta. Zdarza się, że do chełmskiego PSZOK przyjeżdżają rozgoryczeni mieszkańcy z odpadami, z którymi nie wiedzą, co mają zrobić.

- Do takiej grupy należą elementy z samochodów: zepsuta chłodnica, części karoserii lub tapicerki samochodowej. Wielu kierowców samodzielnie obsługuje i naprawia swoje auta, co generuje odpady, których najczęściej nie można wyrzucić na śmietnik - mówi Katarzyna Langiewicz z MPGK. - W obowiązującym porządku prawnym definicja „odpadów komunalnych" precyzuje, że są to odpady powstające w "gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych (...)" .

Zdaniem spółki produkty powstałe w wyniku obsługi lub naprawy samochodów nie są zaliczane do odpadów komunalnych, więc samorządy nie mają obowiązku regulować ich nieodpłatnego zagospodarowania. Oznacza to, że śmieci powstałych podczas napraw pojazdów nie możemy wyrzucić tak po prostu do pojemnika. Osoby samodzielnie naprawiające auta - podobnie jak profesjonalne warsztaty – mają obowiązek zadbać o utylizację odpadów zgodnie z wymogami prawnymi.

- Elementy samochodów wycofanych z użytku oraz zużyte części aut nie mogą trafić na składowisko odpadów, nie są więc odbierane od mieszkańców w ramach zbiórki odpadów wielkogabarytowych. Takie części powinny trafić do stacji demontażu pojazdów lub innych punktów uprawnionych do ich zbiórki (skupy złomu, punkty wulkanizacyjne itp.) - wyjaśnia Langiewicz.

Wyjątek stanowią opony z samochodów osobowych oraz zużyte akumulatory, które można nieodpłatnie (bez ograniczeń ilościowych) oddać w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przy ul. Bieławin 5.

- Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej, wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców, planuje umożliwienie mieszkańcom oddania do PSZOK samochodowych elementów plastikowych oraz tapicerowanych za opłatą. Obecnie trwa opracowywanie właściwego cennika - wyjaśnia Katarzyna Langiewicz.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaRafał Stachura życzenia
Reklama
Reklama
Reklama