– Województwo lubelskie dysponuje jedną z najrzadszych sieci kolejowych w kraju. Dlatego wierzę, że Lubelska Kolej Aglomeracyjna poprawi dostępność transportową, tak aby mieszkańcy mogli szybko i swobodnie przemieszczać się, korzystając ze zmodernizowanych linii kolejowych – wyjaśnia marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski.
LKA ma umożliwiać szybki i sprawny dojazd do stolicy województwa m.in. z Puław, Parczewa, Chełma i Kraśnika. Przeanalizowana zostanie możliwość budowy nowych linii kolejowych z Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraja oraz z Lublina do Łęcznej. Rozważona zostanie też elektryfikacja odcinka Lublin–Łuków, a także budowa nowej łącznicy do Lotniska Lublin z Chełma. Perony mają zostać przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Opracowanie koncepcji planowane jest na lata 2020-2021. Jej koszt szacuje się na ok. 400 tys. zł. Województwo lubelskie zobowiązało się pokryć połowę, pozostałą część sfinansują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Prezes zarządu PKP PLK SA Ireneusz Merchel ocenił, że rozwój kolei w aglomeracjach to jeden z celów, który już jest realizowany w ramach Krajowego Programu Kolejowego.
- Chcemy, żeby mieszkańcy województwa dzięki Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej zyskali jeszcze lepsze możliwości podróży w regionie - powiedział Merchel.
Ministerstwo Infrastruktury z kolei poinformowało, że realizację robót budowlanych w ramach Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej zaplanowano w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2021-2027.
Napisz komentarz
Komentarze