Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Maszyniści będą trąbić mniej

Minister Infrastruktury podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji w zakresie stosowania sygnału Rp 1 Baczność. W praktyce oznacza to, że zbliżając się do najlepiej zabezpieczonych przejazdów, maszyniści nie będą musieli włączać sygnałów dźwiękowych.
Maszyniści będą trąbić mniej

Zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami, maszyniści mieli obowiązek włączać sygnał dźwiękowy Rp 1 Baczność przed zbliżaniem się do każdego przejazdu kolejowo-drogowego, bez względu na to, czy jest on wyposażony w zabezpieczenia automatyczne, czy też obsługuje go dróżnik. Dźwięk klaksonu ostrzega przed zbliżającym się pociągiem pracowników kolejowych, podróżnych, a także uczestników ruchu znajdujących się w pobliżu torowiska oraz przejazdu.

Skąd ta zmiana? Jest ona podyktowana przede wszystkim komfortem osób mieszkających w pobliżu niektórych przejazdów kolejowo-drogowych. Głośny sygnał o niektórych porach dnia i nocy stawał się dla nich uciążliwy. Na początek ministerstwo wytypowało ponad 750 przejazdów w całym kraju, gdzie motorniczy będą zwolnieni z tego obowiązku. Jeśli takie rozwiązanie się sprawdzi i nie wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo, będzie wdrażane w kolejnych miejscach. Nowelizacja obejmuje jednak tylko te przejazdy, które są wyposażone w półsamoczynny lub całkowicie samoczynny system zabezpieczający całą szerokość skrzyżowania drogi z torami. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy podczas zbliżania się do takiego przejazdu maszynista zauważy zagrożenie lub zostanie o nim poinformowany.

Znowelizowane rozporządzenie wejdzie w życie po upływie pół roku od dnia jego ogłoszenia.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama