Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Ulgi muszą być i koniec! | Super Tydzień

Mieszkańcy osiedla XXX-lecia poskarżyli się przewodniczącemu rady osiedlowej, że prywatni przewoźnicy nie honorują ulg, jakie gwarantują przepisy prawa. Szef rady osiedla wziął sprawę w swoje ręce.
Ulgi muszą być i koniec! | Super Tydzień

Temat został poruszony na jednym z zebrań osiedlowych. Mieszkańcy twierdzili, że przewoźnicy nie honorują ustawowych zniżek dla emerytów i rencistów. Chcieli wiedzieć, czy to zgodne z prawem.

- Wystąpiłem z oficjalnym pismem do urzędu miasta, a ten skierował zapytanie do urzędu marszałkowskiego, który wydaje zezwolenia przewoźnikom - tłumaczy Artur Jędruszczuk, szef rady osiedlowej. - Z odpowiedzi, jaką otrzymaliśmy od marszałka, wynika, że mieszkańcy mają rację, domagając się u przewoźników zniżek.

Zgodnie z przepisami prawa przewoźnik drogowy, który prowadzi regularne kursy, musi uzyskać zezwolenie na te przewozy, ma też obowiązek uwzględniać uprawnienia pasażerów do ulgowych przejazdów określonych w odrębnych przepisach m.in. w Ustawie o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.

- Przewoźnik wykonujący regularne przewozy osób w krajowym transporcie drogowym ma obowiązek stosowania ulg przy sprzedaży biletów jednorazowych oraz miesięcznych zgodnie z przepisami - poinformował w piśmie do departamentu komunalnego dyrektor Departamentu Polityki Transportowej i Drogownictwa Michał Zdun.

Ustawy szczegółowo określają, komu i w jakiej wysokości ulgi przysługują. Zniżki zostały zróżnicowane w zależności od rodzaju komunikacji, dlatego w komunikacji zwykłej, przyspieszonej, pospiesznej i ekspresowej, zarówno wysokość ulg, jak i wskazanie osób uprzywilejowanych, mogą być odmienne. Przewoźnik natomiast ma prawo sprawdzić, czy osoba, która chce kupić bilet ze zniżką, posiada dokument uprawniający do tego.

- Przewoźnicy, którzy nie honorują ulg ustawowych, a są do tego zobowiązani, działają niezgodnie z przepisami prawa - wyjaśnia Zdun. - W takich sytuacjach pasażerowie mają możliwość składania pism informujących o niehonorowaniu ulg ustawowych przez przewoźnika, określając w tych pismach nazwę przedsiębiorcy, a także linię komunikacyjną, w ramach której doszło do nieprawidłowości przy sprzedaży biletów. Na podstawie tych informacji urząd przystąpi do czynności kontrolnych.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
mieszkanka od zawsze 22.04.2019 09:55
skad w ludziach taka pazernosc sama placilam w jedna strone do lublina caly bilet bo tylko taki polecil kierowca a wracajac juz zaplacilam z ulga dla inwalidy z legitymacja

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama